مهربانی پیامبر(ص) را با هنر برای جامعه ملموس کنیم

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه معرفی شخصیت پیامبر(ص) به نسل جوان باید با ابزارهای روز صورت بگیرد، گفت: جوانان با فیلم و سریال می‌توانند با آن دوران آشنا شوند. جامعه امروز به درک رأفت و مهربانی نبوی نیاز دارد.

حجت الاسلام «محمد نجفی برزگر»،  استاد حوزه و دانشگاه و نویسنده در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان درباره عمق بخشیدن به فرهنگ رافت و مهربانی پیامبر اعظم (ص) در جامعه و در بین نسل جوان گفت: جوانان بخاطر قرارگیری در انتخاب مسیر زندگی و شکل دهی به آن به دنبال کاملترین الگو برای زندگی اند. خدای متعال رسول خدا را الگو و اسوه حسنه معرفی می نمایند . لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کانَ یَرْجُوا اللَّهَ وَ الْیَوْمَ الْآخِرَ وَ ذَکَرَ اللَّهَ کَثیراً .



این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باید تمامی ابعاد شخصیت رسول خدا (ص) برای جوانان معرفی شود، اظهار کرد: با شناخت صحیح پیامیر(ص) کسی دیگر دنبال الگوی غیر حقیقی نخواهد رفت؛ مهربانی رسول خدا (ص) به اندازه ای عظیم بود که در هنگام فتح مکه که مسلمانان شعار انتقام سر می دادند دستور داد شعار را عوض کنند. مسلمانان می گفتند: الیوم یوم الملحمة: (امروز روز در هم کوبیدن است). پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: شعار را عوض کنید و بگویید: الیوم یوم المرحمة: (امروز روز رحمت است). قرآن می فرماید: پیامبر (ص) نرم خو و مهربان بود، اگر قسی القلب و تند خو بود مردم از دور او پراکنده میشدند فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِک‏ قلب ها به سمت کسی که مهربانی می کند جذب می شود و رسول خدا (ص) اسوه مهربانی بودند.

حجت الاسلام "محمد نجفی برزگر" یادآور شد: شخصیت رسول خدا (ص) از تمام ابعاد کامل بود، به صورتی که حضرت علی (ع) پرورش یافته پیامبر ص بودند و با تمام عظمتشان خود را بنده ای از بندگان حضرت معرفی می کردند. إنّما أنا عبدٌ مِن عبیدِ محمّدٍ صلی الله علیه و آله امام علی علیه السلام .

وی با بیان اینکه معرفی شخصیت پیامبر(ص)  به نسل جوان با ابزارهای روز صورت بگیرد، گفت: معرفی شخصیت ایشان از طریق ابزارهای روز باید صورت بگیرد و جوانان از طریق فیلم و سریال راحت تر می توانند با ان دوران آشنا شوند. فیلم "محمد رسول الله"، مجید مجیدی فیلمی قابل ستایش است، اما باید از دوران کودکی حضرت به دوران جوانی و میانسالی رسید تا ابعاد جامع تمام شخصیت ایشان معرفی شود و تنها در یک دوران خاص کودکی نباید توقف کرد.

حجت الاسلام نجفی برزگر با تبریک هفته وحدت به مسلمین جهان اظهار کرد: امیدوارم مسلمین جهان به جایگاه رفیع خود بازگردند و با قدرتشان به کمک مردم فلسطین بشتابند و اسرائیل خبیث را به سزای اعمالش برسانند.
  

این نویسنده درباره توسعه فرهنگ وفاق و همدلی بر اساس سیره پیامبر (ص) در جامعه گفت: فرهنگ وفاق و همدلی از مسلمات سیره رسول خدا (ص)است. این فرهنگ ناشی از دستوراتی است که رسول گرامی اسلام (ص) نسبت به مؤمنین فرموده اند. باید توجه نمود وفاق و همدلی میان مؤمنان مطرح است. قرآن به رسول خدا ص می فرماید: باید نسبت به مؤمنان مهربان و نسبت به کفار سخت گیر باشند. أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُم رسول خدا الگوی مؤمنان اند و مؤمنان نیز باید نسبت به همدیگر مهربان و نسبت به کفار سخت گیر باشند. رسول خدا مؤمنان را برادر ایمانی یکدیگر می دانند و از آنان در خواست می کنند برای یکدیگر خیر خواهی کنند.

وی با بیان اینکه همدلی تنها به زبان و قلب نیست بلکه ظهورش در کمک عینی به برادر مؤمن است، اظهار کرد:  هر کسی که به کمک برادر دینی اش بشتابد خدا نیز به او کمک خواهد کرد و عمل خیرش به خودش باز خواهد گشت. رسول اللّه صلی الله علیه و آله : المُؤمِنُ أخُو المُؤمِنِ ، لا یَدَعُ نَصیحَتَهُ عَلی کُلِّ حالٍ . رسول خدا صلی الله علیه و آله : مؤمن، برادرِ مؤمن است؛ در هیچ حالی از نیکخواهی برای او دست نمی کشد. رسول اللّه صلی الله علیه و آله: اللّه ُ فی عَونِ العَبدِ ما کانَ العَبدُ فی عَونِ أخیهِ. رسول خدا صلی الله علیه و آله: تا وقتی که بنده در پیِ کمک کردن به برادرش است، خداوند نیز به او کمک می کند.



این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همدلی و وفاق به معنای سکوت در برابر انحراف و اشتباه نیست، همچنان که حضرت امیر (ع) هر زمان که می دیدند که اسلام در زمان خلفاء دچار مشکل می شود به کمک جامعه مسلمین می آمدند تا دین خدا حفظ شود. آیه فوق نیز از مؤمنین خواسته که در برابر کفار شدید باشند.  یک ایه دو بار در سوره تحریم آیه ۹ و توبه آیه ۷۳ نازل شده است: یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصیرُ. سخت گیری بر کفار و منافقین و جهاد با انان از دستورات مسلّم و سیره قطعی رسول خدا (ص) است.
 

کد خبر 1781952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha