تئاتر دینی فصلی و غریب واقع شده است

علیرضا پارسی نویسنده و کارگردان می‌گوید متأسفانه ما فقط مناسبتی و فصلی تئاتر دینی کار می‌کنیم و به‌نوعی می‌توان گفت این گونه تئاتری بسیار غریب واقع شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان، علیرضا پارسی، نویسنده، کارگردان و پژوهشگر هنر تئاتر درباره وضعیت حال حاضر تئاتر دینی در کشور گفت: نمی‌شود تعریف خاصی از تئاتر دینی متصور شد به این خاطر که تئاتر دینی نیز مانند نمایش‌های دیگر از نظر اجرایی، بازی، صحنه‌آرایی فرقی نمی‌کند. اما تئاتر دینی از نظر موضوع با نمایش دفاع مقدس یا ژانرهای اجتماعی و غیره فرق می‌کند. متأسفانه ما فقط مناسبتی و فصلی تئاتر دینی کار می‌کنیم و به‌نوعی می‌توان گفت این گونه تئاتری بسیار غریب واقع شده است.

 کارگردان نمایش «ملودی شهر بارانی» افزود: به نظر من اگر اجرای درستی داشته باشیم تئاتر دینی می‌تواند تأثیرگذار باشد و حتی از چندین سخنرانی یا حتی خواندن چندین کتاب اثربخش‌تر باشد. ولی متأسفانه به دلیل عدم توجه خیلی قوی واقع نشده و با فرارسیدن ماه محرم یا صفر شاید گروه‌های نمایشی اجرایی در این زمینه داشته باشند. در غیر این صورت باری به هر جهت به آن می‌پردازیم.

 او در ادامه درباره خلاء نمایشنامه‌های قوی در جهت تولید آثار نمایشی در این حوزه نیز توضیح داد: برگزاری جشنواره‌هایی مانند صاحبدلان از نظر اجرایی، کیفیت اجرا، نوشتار و انسجام یک نمایش دینی بسیار اثرگذار است. اجرای نمایش مذهبی کار سخت و دشواری است چرا که اگر بخواهید یک نمایش دینی مذهبی را ضعیف بنویسید یا ضعیف اجرا کنید، باعث می‌شود نه‌تنها موردتوجه قرار نگیرد، بلکه حتی مخاطب را دل‌چرکین کند؛ بنابراین باید حتماً روی نوشتار آن کار کرد حتی اگر لازم باشد به هنرمندان جوان در این زمینه آموزش داد. این کار نیازمند عشق و علاقه است. اگر یک بازیگر، یک نویسنده، یک کارگردان علاقه‌ای به این موضوع نداشته باشد قطعاً نمایش خوبی روی صحنه دیده نمی‌شود، چون به دلیل بی‌علاقگی به این موضوع می‌خواهد صرفاً کاری کرده باشد و از آن عبور کند. در تئاتر دینی اگر کارگردان، بازیگری، نویسنده‌ای واقعاً روی مسائل دینی اشراف داشته باشد و علاقه‌مند به این کار باشد و دست‌به‌قلم باشد می‌تواند کار خوبی ارائه دهد و مردم را نسبت به مسائل دینی آگاه کرده و به تماشای آثار دینی مذهبی جذب کند.

 این پژوهشگر حوزه تئاتر در پاسخ به این سؤال که توجه هنرمندان تهران و شهرستان‌ها به تئاتر دینی چه میزان است، بیان کرد: بسیار کم است، چرا که معتقدند این دست اجراها تماشاگر ندارد یا می‌گویند باید فصلی کار شود. درحالی‌که این گونه نمایشی نیز باید در طول سال مانند سایر گونه‌های نمایشی دیگر با موضوعات مختلف به روی صحنه بروند.

 پارسی افزود: حداقل کاری که برگزاری جشنواره‌هایی مانند صاحبدلان انجام می‌دهند این است که بچه‌ها به‌خاطر حضور در جشنواره، دیده‌شدن و جایزه گرفتن هم که شده به این سمت‌وسو می‌روند تا نمایش دینی اجرا کنند و مردم را با این گونه تئاتری نیز آشنا کنند.

 او در ادامه به بین‌المللی برگزارشدن این جشنواره نیز اشاره کرد و گفت: صاحبدلان سال گذشته در قزوین برگزار شد و امسال قرار است این طور که شنیده می‌شود استان گیلان میزبان بخش بین‌الملل آن باشد. این انتقال از پایتخت به استان‌ها می‌تواند به تئاتر شهرستان‌ها کمک کند. ضمن این که بابی است تا هنرمندان با آثار سایر کشورها نیز در این حوزه آشنایی پیدا کنند.

 پارسی در پایان سخنان خود اظهار کرد: ان‌شاءالله که جشنواره صاحبدلان ادامه داشته باشد و شرایطی فراهم شود تا هنرمندان بتوانند در طول سال نیز با نمایش‌های مذهبی به روی صحنه بیایند و در این زمینه بنویسند. امیدوارم این جشنواره به موفقیت‌های قابل‌قبولی برسد.

کد خبر 1782404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha