ترجمه فرانسوی کتاب ۱۶۵ ساله از تاریخ اسلام در کتابخانه رضوی

کتاب «مروج الذهب و معادن الجوهر مسعودی» با ترجمه فرانسه و قدمتی ۱۶۵ ساله، به‌عنوان یک اثر نفیس چاپ سربی، در بخش نفایس مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از گنجینه رضوی، محمدرضا تازیکی، کارشناس مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در معرفی این اثر، بیان کرد: کتاب مروج الذهب و معادن الجوهر تألیف «ابوالحسن علی بن حسین مسعودی»، عالم، محقق، مورخ و جغرافی‌دان بزرگ اهل بغداد در قرن چهارم هجری قمری است. 


وی ادامه داد: این اثر همچون یک فرهنگ‌نامه تاریخی و جغرافیایی است که افزون بر اطلاعات جغرافیایی، دربردارنده مطالبی با محوریت عقاید و آداب اقوامی همچون ایرانیان‌، رومیان، یونانیان‌، ترک‌ها، هندیان‌، چینیان‌ و مصریان، است. در این کتاب، تاریخ عمومی، از زمان خلقت تا سال ۳۳۶ هجری قمری، روایت شده است.   


تازیکی با اشاره به اینکه این کتاب در ۱۳۲ باب و در دو بخش قبل و بعد از اسلام، تدوین شده است، گفت: بخش نخست دربردارنده مطالبی با موضوع خلقت جهان و توصیف زمین، دریاها، کوه‌ها، تاریخ انبیاء و اخبار ملت‌ها و بخش دوم نیز شامل ولادت پیامبر گرامی اسلام (ص) و تاریخ بعثت، هجرت، خلفای راشدین، اموی و عباسی تا سال ۳۳۶ هجری قمری، می‌شود. 


وی افزود: این کتاب نفیس توسط «باربیه دومینار (از پرکارترین خاورشناسان سده ۱۹ میلادی)» و «پاوه دوکورتی»، از عربی به فرانسه ترجمه شده و به همت انتشارات «آمپریمری امپریال» در سال ۱۸۵۹ میلادی در شهر پاریس، انتشار یافته است.


کارشناس مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی اظهار کرد: کتاب مروج الذهب، از منابع معتبر مطالعات شرقی به شمار می‌آید که در نزد خاورشناسان اهمیت خاصی داشته و از مهمترین منابع اساطیر و تاریخ قبل و بعد از اسلام نیز محسوب می‌شود.


وی با بیان اینکه اصل کتاب مروج الذهب دارای ۱۳ جلد است، ادامه داد: مسعودی، این کتاب را در مسیر سفرهای خود، از مصر تا هندوستان، به نگارش درآورده که به زبان‌های مختلف نیز ترجمه شده است.


تازیکی گفت: این جغرافی‌دان بزرگ عرب، بیش از ۳۰ عنوان تألیفات داشته که از آن‌ها، فقط دو عنوان کتاب؛ مروج الذهب و همچنین تنبیه الاشراف، باقی مانده و بقیه آثار در حوادث زمانه، محو شده است.


وی با اشاره به اینکه این کتاب نفیس ۹ جلدی چاپ سربی، با ترجمه فرانسه ،به شماره رده‌بندی دیویی ۹۰۹.۰۹۱۷۶۷۱ در مخزن کتاب‌های چاپی کتابخانه مرکزی حرم مطهر رضوی نگهداری می‌شود، خاطرنشان کرد: همچنین ترجمه‌های متعدد فارسی از کتاب مروج الذهب در این کتابخانه، در دسترس اهل علم و پژوهش قرار دارد. 


گفتنی است، افزون بر ۲۲ هزار و یکصد نسخه کتاب چاپ سربی در مخزن چاپی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که ۲ هزار نسخه آن به زبان‌های مختلف خارجی از جمله فرانسوی است. 

کد خبر 1783240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha