استخراج آموزه های وحی لازمه ساخت نظام علمی کشور

استاد دانشگاه ایجاد دغدغه در اندیشمندان برای تطابق آموزه های علمی با قرآن را ضروری خواند و گفت:متاسفانه هنوز بسیاری از نخبگان ما به این نتیجه نرسیدند که می‌توان نظامات علمی و علوم انسانی را از قرآن استخراج کرد.

مصطفی عباسی مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان درباره اسلامی سازی علوم و راهکارهای تحقق این مهم به خبرنگار شبستان گفت: یکی از بحث‌های مرتبط با توسعه فرهنگ قرآنی و اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی، بحث تولید علم انسانی اسلامی است.
وی افزود: مبانی علوم انسانی از قرآن، آموزه‌ها و منابع دینی قابل استخراج است، اگر مطالعه عمیقی داشته باشیم و همه ابعاد مسأله را موشکافی کنیم و البته تجربه‌های دیگران را هم در نظر بگیریم که کار تکراری و موازی انجام ندهیم، در مرحله نخست بسیاری از مبانی علوم انسانی به‌خصوص علوم روانشناسی، جامعه‌شناسی از منابع دینی قابل استخراج است.
عباسی مقدم با اشاره به اینکه این مقدمه برای ساخت نظام علمی کشور لازم است، اظهار کرد: وقتی نظام علمی کشور بر اساس این آموزه‌ها پایه‌ریزی شد، سایر نظام‌ها هم به خوبی و به راحتی تحت تأثیر این نظام علمی که پایه و مبنا است، شکل می‌گیرند، یعنی نظام اقتصادی می‌تواند بر ‌اساس این نظام علمی برگرفته از آیات و روایات تدوین و ساخته شود، نظام قضایی، اداری، حقوقی، سیاسی و ... نیز همین طور.
دکتری علوم قرآن و حدیث تأکید کرد: پس ما در عین حال که فعالیت‌های قرآنی و فرهنگ‌سازی را ادامه می‌دهیم باید سعی کنیم براساس یافته‌های موجود و سرمایه علمی و فرهنگی موجود، نظام علمی و برنامه‌ریزی قرآنی را تدوین کنیم که البته در مراحل بعد قابل تکمیل و اصلاح باشد و فضایی ایجاد کنیم که همه صاحب‌نظران علوم مختلف برای نظام‌سازی قرآن تلاش کنند و دغدغه این را داشته باشند که همه آن چیزی که در علم و تخصص خودشان می‌گذرد براساس آموزه‌های قرآنی باشد.
وی با تأکید بر اینکه اگر این فرهنگ، اعتقاد و باور میان نخبگان جامعه ایجاد شود ما خیلی از مسیر را طی کرده و به هدف نزدیک می شویم، عنوان کرد: البته یکی از آفت‌ها و آسیب‌های عدم شیوع و یا حاکمیت این فرهنگ در ذهن و اندیشه نخبگان است، هنوز بسیاری از نخبگان ما به این نتیجه نرسیدند که می‌توان تمام نظامات را از قرآن استخراج کرد و می‌توان علوم انسانی را از قرآن گرفت.
عباسی مقدم ادامه داد: اگرچه این باور نسبت به قبل خیلی بیشتر شده، اما هنوز کاستی دارد، اگر این باور میان نخبگان فرهنگی، سیاسی، اداری و ... ایجاد شود مطمئنا سریعا به اهداف خود دست می یابیم.
وی خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت که میان مسئولان کشور و نخبگان اداری، سیاسی کشور گاهی این مشکل وجود دارد و شاید نخبگان علمی حوزوی و دانشگاهی زود به این نتیجه رسیده باشند، اما نخبگان سیاسی و فرهنگی کشور باید دقت و اعتقاد بیشتری در این زمینه داشته باشند و تلاش امیدوارانه‌ای در این زمینه داشته باشند، چون می‌دانید که وقتی یک مسئولی که قدرت و اختیار و تصمیم‌گیری و حمایت دارد، موضوعی را مطرح کند، طبعا افراد و نهادهای بیشتری مشارکت می‌کنند تا آن برنامه به هدف برسد.
پایان پیام/
 

کد خبر 182633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha