پیگیر مسایل مفاسد اقتصادی هستیم

سیاسی: رئیس قوه قضاییه در همایش بزرگداشت سالگرد تأسیس بسیج دانشجویی گفت:مفاسد اقتصادی مسئله‌ بسیار مهمی است، از همان ابتدای ورود گفتم که پیگیر مسایل مفاسد اقتصادی هستیم و آن را رها نخواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار  شبستان،همایش "پیام ماندگار "امروز رأس ساعت 14 و 30 دقیقه با حضور آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه کشور رسما آغاز به کار کرد.

 

در این مراسم  که در تالار علامه امنینی دانشگاه تهران برگزار شد بعد از صحبت‌های دانشجویان درباره قوه قضاییه و انتقادات و پیشنهادات آنان، رییس قوه قضاییه  به ایراد سخنرانی و پاسخ به سؤالات و انتقادات دانشجویان پرداخت.

 

محمدمهدی دادمان فرزند شهید دادمان مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف، برکش عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف و کیا مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران ضمن سخنانی روی مسایل عدم برخورد صحیح کارکنان دستگاه قضا با مراجعان، اطاله دادرسی، عدم حضور و پاسخ‌گویی مسئولان قوه قضاییه در محافل دانشجویی، وضعیت پی‌گیری پرونده‌های مفاسد اقتصادی در دستگاه‌ قضایی، پی‌گیری مفاسد سیاسی و اقتصادی آقازاده‌ها بالاخص افراد خارج‌نشین، انتقاد به ماجرای طلبه سیرجانی، انتقاد به برخورد قوه قضاییه با جنبش دانشجویی، پیشنهاد تشکیل کمیته حقیقت‌یاب دانشجویی برای کمک به قوه قضاییه، ابراز همراهی و کمک جنبش دانشجویی با دستگاه‌ قضا در پی‌گیری عدالت و فرمان هشت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیشنهاد ایجاد دستگاه قضایی الکترونیک برای تخریب در امور دادرسی کشور، تشکر از ایجاد گفتمان مبارزه با مفاسد اقتصادی به جای امنیت اقتصادی در دوره ریاست جدید دستگاه قضایی و تشکر از سفرهای استانی ریاست محترم قوه قضاییه از مباحثی بودند که در نقطه ‌نظرات دانشجویان سخنران این همایش مورد تأکید واقع شد.

 

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، ریاست دستگاه قضایی کشور ضمن عرض تبریک و تهنیت به مناسبت اعیاد غدیر و قربان و سالروز تشکیل بسیج دانشجویی  در ایران اسلامی درباره پرونده کوی دانشگاه که دانشجویان بدان اشاره کرده بودند، گفت: در رابطه با پرونده کوی دانشگاه که بدان اشاره شد باید بگویم با جدیت مشغولیم اما نکته مهم این است که در پرونده‌های سنگین مانند کهریزک، سرعت زیادی را نمی‌توان انتظار داشت، باید بگذاریم مسایل مسیر قانونی‌شان را طی کنند.

 

آیت الله لاریجانی افزود: در مورد پرونده کوی دانشگاه هم متأسفانه دستگاه‌ امنیتی کشور با ما همکاری نمی‌کنند، اینکه رهبر معظم انقلاب هم چندی پیش فرمودند بعضی دستگاه‌ها در جریان با این پرونده کمک نمی‌کنند و گله نمودند مربوط به ما نیست چون بنده چندی پیش از این سخنان در گزارش با این پرونده به ایشان گفتم باید اطلاعاتی باشد که ما روی آن کار کنیم و متأسفانه دستگاه امنیت کشور همکاری نمی‌کند، با این حال حدودا 30 نفر را خواسته‌ایم و مسئله در حال پی‌گیری است.

 

ریاست قوه قضائیه  در رابطه با انتقاد دانشجویان مبنی بر چرایی برخورد قوه قضاییه گفت: حقیقتا دانشجویان را دوست دارم. این احساسی که یکی از دوستان مطرح کردند که نگاه قوه قضاییه به جنبش دانشجویی منطبق با نگاه مقام معظم رهبری به دانشجویان نیست واقعا وجود ندارد.

 

وی ادامه داد:من خودم گاها نسبت به انتقادات سعه صدر نشان می‌دهم ولی نکته‌ای که لازم به ذکر است اینکه قوه قضاییه غیر از شخص بنده است و این در حالی است که موظفم با توهین‌کنندگان به هر فردی اعم از رییس‌جمهور و غیره برخورد کنم، یک فرقی باید بین توهین و نقد سازنده قایل شد .

 

آیت الله لاریجانی با طرح این سوال که اگر شخصی توهین کند و خلاف صریح قانون عمل کند آیا باید به آن رسیدگی شود یا خیر؟ افزود:اینجا دیگر بحث شخص بنده نیست، ما موظفیم قانون را اعمال کنیم . پس دستگاه قضایی موظف است نه مختار. بنده هم حق ندارم از قانون تخطی کنم و نخواهم کرد. از دانشجویان هم می‌خواهم چون قصدشان الهی است این نیت را از مسیر شرعی و قانونی آن پیگیری نمایند.

 

آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در رابطه با عزم قوه قضاییه در پیگیری مفاسد اقتصادی گفت: مفاسد اقتصادی مسئله‌ بسیار مهمی است، از همان ابتدای ورود گفتم که پیگیر مسایل مفاسد اقتصادی هستیم و آن را رها نخواهیم کرد، مثلا در یک بحث اختلاس عظیم در شرکت بیمه حدود 50 نفر را خواستیم و به دادگاه احضار کردیم و این مسئله ریشه‌های دیگری هم داشته است.

 

وی همچنین در رابطه با عدم رسانه‌ای کردن اسامی متهمان گفت: همان‌طور که رهبری فرمودند بحث مفاسد اقتصادی بحث دقیقی است و تا کسی متهم است و جرمش اثبات نشده نباید از او اسم آورد. اینکه یکی از دانشجویان اشاره کرد که با حکم قاضی می‌شود اسامی متهمان را در تلویزیون و یا روزنامه مطرح کرد این درست نیست زیرا در قانون آمده است که قبل از ثبوت جرم نمی‌توان مسایل را افشا کرد لذا دادگاه علنی برگزار می‌شود اما اگر تلویزیون و یا روزنامه‌ای از متهم اسم آورد و مسایل را افشا کرد آن فرد می‌تواند دادخواهی کند، بهتر است بگذارید ما مسیر قانونی را طی کنیم.

 

گفتنی است، رییس قوه قضاییه کشور بعد از پاسخ به سؤالات و انتقادات دانشجویان درباره بحث فلسفی- عرفانی معرفت النفس سخنرانی علمی، دقیق و مبسوطی ارایه داد .

 

بعد از اتمام سخنرانی آیت‌الله لاریجانی، تعدادی از دانشجویان منتخب سازمان بسیج دانشجویی از دست ایشان، دکتر رهبر رئیس دانشگاه تهران و مهندس قدیانی رییس سازمان بسیج دانشجویی هدایا و لوح یادبود دریافت نمودند.

 

لازم به ذکر است، این همایش بعد از سخنرانی مهندس قدیانی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور به پایان رسید.

 

 

گفتنی است این مراسم به همت سازمان بسیج دانشجویی و به مناسبت بزرگداشت سالگرد تأسیس بسیج دانشجویی  به فرمان حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد.

 

پایان پیام/

کد خبر 1970

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha