زلزله؛مخرب ترین پدیده خشم طبیعت/خراسان جنوبی سالانه یکهزار بار می لرزد

اولش فکر می کنی سرت گیج می رود ولی نه؛ این زمین با تمام قوا انرژی های ناشی از گسیختگی سریع در گسل های پوسته خود را در چشم بهم زدنی خالی می کند تا شبی غمبار برای مردم زهان رقم بخورد.

خبرگزاری شبستان // بیرجند

 

براساس مطالعات زمین شناختی، وقوع زلزله‌های مخرب، 97 درصد از شهر‌ها و روستاهای کشور را تهدید می‌کند. همچنین از 41 نوع پدیده بلاخیز که در جهان شناخته شده است، ایران به عنوان کشوری حادثه‌خیز 31 مورد از آن را تجربه کرده که زلزله، سیل و خشکسالی متداول‌ترین آنهاست.‏


زلزله یکی از مخرب ترین و خانمان سوزترین حوادث طبیعی است، که تنها در قرن بیستم بیش از 3 میلیون انسان را به کام مرگ فرو برده است. چنین پیشامدی به شکل ناگهانی و غیرقابل پیش بینی رخ می دهد و فرد را به شدت غافلگیر می کند.

 

خسارات روحی زلزله به مراتب بیشتر از خسارات مالی و جانی آن است. فرد آسیب دیده حاضر در فاجعه خود را در مقابل نیروهای عظیم طبیعی عاجز دیده و مجبور به تسلیم و تواضع می شود، این افراد در اثر وقوع زلزله خانه و خانواده و دوستان و بستگان یا به عبارتی منابع مالی و عاطفی خود را از دست می دهند، ترس از ادامه زندگی بدون وجود منابع مالی و عاطفی باعث ایجاد فشار روانی در فرد شده و سلامت جسمانی و روانی فرد را به خطر می اندازد. این افراد برای اینکه بتوانند به زندگی عادی برگردند، نیاز به تجزیه و تحلیل سانحه و هضم آن دارند.


شبی غمبار در زهان
درست ساعت 20 و 38 دقیقه و 10 ثانیه شب (15 آذر) بود زمین با تمام قوا انرژی های ناشی از گسیختگی سریع در گسل های پوسته خود را در چشم بهم زدنی خالی کرد.


مردم بخش زهان که همچون دیگر مردم کشور روز را به شب گره زده بودند و قرار بود با آسایش در کنار دیگر اعضای خانواده خود شام بخورند، غافل از خشم زمین یکی از روزهای غمبار آنها رقم خورد.


مردم زلزله زده؛ سرگردان، پریشان، هراسان و وحشت زده شده بودند، دغدار از دست دادن عزیزان و در این بین کسانی که از اطراف آمده اند نیز در پی آشنایان و کمک به حادثه دیدگان.

 

در ساعات اولیه حادثه اوضاع چنان آشفته و به هم ریخته بود که نمی دانستم چگونه باید این وضعیت را سامان داد اما سرعت عمل امدادگران و بسیجیان جایی برای نگرانی نمی گذارد.

 

گویا همه در تب و تاب این هستند که نگذارند غم خرابی منازل و از دست دادن وسائل و دام ها نیز بر غم از دست دادن عزیزان اضافه شود. هر کسی خود را جای خانواده های زلزله زده می گذارد و از آنها می خواهد "شاکر" به درگاه الهی باشند که خاطرات سال 76 زیرکوه تکرار نشده است.

 

شاج و حسین آباد 2 روستایی که شاید فاصله یک کیلومتری از یکدیگر داشتند به گفته مسئولان بیشترین خسارت را دیده بودند. خانه های خشت و گلی که دیروز پیرزن ها بعد از نماز صبح دم درب را آب پاشی می کردند و بوی خوش خاک از آن بلند می شد و بعد از آن اسپند را دود می کردند و پیرمردها گوسفند را برای چرا راهی صحرا می کردند امروز دیگر با خاک یکسان شده است.

 

پیرزنی از روستای شاج که از فضای خاک آلود خسته شده است؛ با تاکید خاصی می گوید: نمی توانید درک کنید که انسان چه زجری می کشد که در یک لحظه تمام اعضای خانواده و حاصل یک عمر تلاش او با خاک یکسان شود.

جوانی آن طرفتر که خود را پسر این پیرزن معرفی کرد، گفت: من زلزله زیرکوه را که در سال 76 باعث شد تعداد زیادی از آشنایانمان را از دست بدهیم به خاطر دارم ولی امروز زندگی در این شهر جریان دارد. می گفت: ما جوانها اول یک سرپناه برای پدر و مادرهای خود و بعد برای خودمان مهیا می کنیم و باز هم به امید خدا زندگی به جریان خواهد افتاد.

 

محمد از کمبودها نگفت. گفت: وقتی امدادگران چند ساعت بعد از زلزله با وجود مسدود بودن مسیر خود را به "شاج" و "حسین آباد" رساند گویی امید را باری دیگر در چشمان همه مردم شاج دیده می شد.

 

طاهره خوشرو ، معلم روستای حسین آباد نیز بدترین خاطره خود را یتیم شدن یک کودک ذکر کرد و افزود: این کودک تمامی اعضای خانواده خود را (5 نفر) از دست داد.

 

وی به امدادگران و مسئئولان زلزله زهان "خدا قوت" و "دست مریزاد گفت".

 

وقتی امدادگران مطمئن شدند دیگر هیچ کس زیر آوار نیست با کمک بسیجیان شروع به برپا کردن چادرهایی برای اسکان زلزله زدگان کردند. در فاصله 6-7 ساعت بعد از زلزله چادرها به پا شده بود. ولی زلزله زدگان در تب و تاب درآوردن وسائل خود از زیر آوارها بودند.

 

65 ساعت بعد از زلزله؛ آرامشی نسبی در مناطق زلزله زده حاکم شده است

با گذشت 65 ساعت از وقوع زلزله در زهان می توان آرامش نسبی را در برخی از روستاها مشاهد کرد. زلزله زدگان روستاهای شاج، حسین آباد، نخرود، عباس آباد هم دیگر در چادرها آرامش نسبی را یافته اند و دانش آموزان امروز درکلاس های درس حاضر شده اند.


اسکان حادثه دیدگان زلزله زهان از مرز 1500 دستگاه چادر گذشت

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از برپایی یک هزار و 526 دستگاه چادر در منطقه زلزله زده زهان خبر داد. محمد رحیم شهریاری تصریح کرد: اکنون بیش از پنج هزار و 800 نفر آسیب دیده در چادرهای هلال احمر اسکان داده شده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در صبح چهارمین روز از گذشت حادثه، امدادگران هلال احمر به توزیع جیره یک ماهه غذایی در بین آسیب دیدگان حادثه می‌پردازند، افزود: در راستای این موضوع از همان ساعات اولیه حادثه، انباری در بخش زهان تشکیل شده و با کمک مردم مواد غذایی و لوازم مورد نیاز حادثه دیدگان در منطقه توزیع می‌شود.

 

لباس گرم نیاز زلزله زدگان زهان
فرماندار زیرکوه گفت: به دلیل سردی هوا و حضور 500 خانوار از مردم زلزله زده در چادر، البسه گرم مهمترین نیاز زلزله زدگان است.

 

فرهاد فلاحتی، فرماندار زیرکوه در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند از مردم شهرها و روستاهای اطراف خواست از مراجعه به مناطق زلزله زده خودداری کنند.


وی با تاکید براینکه کار آواربرداری در روستاهای آسیب دیده ادامه دارد، افزود: حضور مردم باعث اخلال در روند آواربرداری می شود و تنها نیروهای امدادی و بسیج می توانند با کمک مردم کار آواربرداری را انجام دهند.


مشکل دارویی در مناطق زلزله زده وجود ندارد

فلاحتی اظهار داشت: در حال حاضر اکیپ های بهداشتی و پزشکی در مناطق زلزله زده مستقر هستند و هیچ مشکلی در زمینه تامین دارو وجود ندارد.

 

تخریب 193 واحد مسکونی روستایی در زلزله زهان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی از تخریب و آسیب دیدگی 193 واحد مسکونی روستایی در زلزله اخیر بخش زهان شهرستان زیرکوه خبر داد.


علی اصغر آسمانی مقدم در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: بیشتر واحدهای خسارت دیده در این زلزله از مصالح کم دوام خشت و گلی ساخته شده بود و از هیچگونه مقاومتی در برابر زلزله برخوردار نبودند.


وی گفت: متاسفانه با وجود تاکیدات فراوان بنیاد مسکن مبنی بر استفاده تسهیلات مسکن در راستای مقاوم سازی منازل کم استحکام، هیچ یک از این منازل مقاوم سازی نشده و امروز شاهد حوادث ناگواری هستیم.

 

خراسان جنوبی 360 بار لرزید/ 30 هزار واحد مسکونی مقاوم نیست

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی از ثبت 360 زلزله در روزهای اخیر در استان خبر داد و گفت: 52 زمین لرزه بالای یک ریشتر بوده است.

 

محمدعلی آخوندی، در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار داشت: سالانه 600 تا یک هزار زمین لرزه در استان ثبت می شود.


تمام مجروحان از بیمارستان مرخص شده اند

وی گفت: تمامی زخمی ها و مجروحان زلزله زهان، روز گذشته از بیمارستان مرخص شده اند و حال تمامی مجرحان رو به بهبود است.


وی از وجود 25 تا 30 هزار واحد مسکونی روستایی غیرمقاوم در سطح استان خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر 6 چشمه سرویس بهداشتی و حمام به روستاهایی آسیب دیده حمل شده است

 

4 کانکس جایگزین مدارس مناطق زلزله زده زهان می شود
مدیرکل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه تنها 2 مدرسه بخش زهان در زلزله دچار آسیب شده است، گفت: چهار کانکس برای دانش آموزان این مناطق تدارک دیده شده که تا دو روز آینده به منطقه ارسال می شود.


محمدرضا بیکی در گفتگو با خبرنگار شبستان گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده دانش آموزان مناطق زلزله زده در کلاس های مدارس ترک خورده و آسیب دیده حضور نمی یابند.


وی با بیان اینکه تنها تنها 2 مدرسه بخش زهان در زلزله دچار آسیب شده است، گفت: چهار کانکس برای دانش آموزان این مناطق تدارک دیده شده و تا دو روز آینده به منطقه ارسال می شود.


مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی با بیان اینکه مدارس روستاهای شاج و حسین آباد بیشترین آسیب را دیده اند، اذعان کرد: 28 دانش آموز در مدرسه روستای شاج و 15 دانش آموز در مدرسه روستای حسن آباد مشغول به تحصیل هستند.

 

 ارسال 80 واحد خون به بیمارستان شهدای قاین

مدیرعامل انتقال خون خراسان جنوبی از انتقال80 واحد خون از گروه های خونی مختلف برای کمک به مصدومان به بیمارستان شهدای قاین در ساعات اولیه وقوع زلزله زهان خبر داد.

 

محمدرضا ارجمندی در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند گفت: این پایگاه برای انتقال خون به مراکز درمانی محل استقرار آسیب دیدگان زلزله زهان آمادگی کامل دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در خراسان جنوبی ذخیره خونی بسیار خوبی از تمامی گروه های خونی موجود است و در صورت نیاز با مشکلی مواجه نخواهیم بود.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 202891

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha