اخوان پیروز همه پرسی قانون اساسی مصر است

نتایج اولیه از مرحله دوم همه پرسی قانون اساسی مصر نشان از پیروزی جریان مرسی دارد.

به گزارش شبستان به نقل از الجزیره آمار غیررسمی از اکثریت رای مثبت به همه پرسی مصر حکایت دارد.
 مرحله دوم همه پرسی مصر به پایان رسیده است و آمارهای غیررسمی از پیروزی طرفداران پیش نویس قانون اساسی مصر حکایت دارد. این پیش نویس چند هفته اعتراضات خیابانی به همراه داشت و هم اکنون ادعاهایی درباره وجود تخلفاتی در نحوه برگزاری همه پرسی آن وجود دارد. گروه مخالف اصلی مصر اعلام کرد عزم خود را برای تاثیر گذاری بر انتخابات مجلس نمایندگان که قرار است اوایل سال آینده برگزار شود، تقویت می کنند.
نتایج اولیه شمارش آراء نشان می دهد روندی که در مرحله اول برای تایید پیش نویس قانون اساسی مصر شکل گرفت، در مرحله دوم قوت و شدت گرفته است. به نظر می رسد حدود شصت و هشت درصد از رای دهندگان پیش نویس قانون اساسی را تایید کرده باشند و فقط سی و دو درصد با آن مخالفت کرده اند. به طور کلی دو مرحله همه پرسی نشان داد بیش از شصت درصد مردم مصر پیش نویس قانون اساسی را تایید کرده و کمتر از چهل درصد به آن رای منفی داده اند.
تنها نکته ای که می تواند تا حدودی برای مخالفان امیدوارکننده باشد، آماری است که نشان دهنده حضور اندک مردم در این همه پرسی است. بر این اساس سی و پنج درصد ازجمعیت پنجاه میلیونی واجدان شرایط رای دهی در مصر در این رای گیری شرکت کردند. بی تردید مخالفان از این قضیه برای تایید مواضع خود در خصوص نامشروع بودن روند این همه پرسی استفاده می کنند.
مسئولان زمان رای گیری را تمدید کردند و علت آن را تراکم رای دهندگان خواندند اما تصاویر دوربین ها نشان می دهد کند بودن روند رای گیری و نبود ماموران کافی برای اخذ رای، موجب ایجاد صف رای دهندگان شده بود.
با لازم الاجرا شدن قانون اساسی، یک روند انتخابات دیگر شکل می گیرد. در مدت شصت روز از تصویب قانون اساسی، انتخابات تازه ای باید برای مجلس نمایندگان صورت گیرد که منحل شد. انتظار می رود، نارضایی، رقابت و دو دستگی هایی که در روند همه پرسی در مصر ایجاد شده بود، در چند هفته آینده نیز ادامه داشته باشد.
 

کد خبر 208745

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha