برگزیدگان نخستین همایش منطقه ای چاووشی خوانی در مهریز معرفی شدند

برگزیدگان نخستین همایش منطقه ای چاووشی خوانی در مهریز با حضور جمعی از مسئولان معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان یزد، جواد نادری از استان کرمان، محمدحاجی ده آبادی از میبد، یحیی موسوی از اردکان و محمدعلی ابویی از مهریز به عنوان نفرات اول تا چهارم معرفی شدند.
 

دراین همایش همچنین از رمضان علی عبادی فر با 101سال به عنوان مسن ترین و از محمدامین فلاح با 4سال سن بعنوان خردسال ترین چاووشی خوان تجلیل شد.
 

غلامحسین دشتی، معاون سیاسی امنیتی استاندار یزد در آئین اختتامیه این همایش گفت: احیا و حفظ سنت حسنه چاووشی خوانی از کارهای مهم مذهبی و فرهنگی است که باید توجه ویژه به آن داشت.
 

وی ادامه داد: زنده نگه داشتن حادثه عظیم و درس آموز عاشورا و بیان مناقب و مصائب اهل بیت عصمت و طهارت (ع) با نوای معنوی چاووش خوانان یک فرهنگ متعالی دینی است.
 

دشتی مکتب متعالی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را در طول تاریخ، ضامن عزت و سربلندی انسان ها دانست که باید با برنامه های فرهنگی و از جمله چاووشی خوانی پاسداری شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین علی برهان، امام جمعه شهرستان مهریز نیز در این همایش گفت: یکی از مهمترین فعالیت ها و برنامه های فرهنگی و مذهبی در استان، برگزاری همایش چاووشی خوانی است.

 

حجت الاسلام برهان  افزود: چاووش خوانان با روش های سنتی خود نسل به نسل فرهنگ عاشورا و ارتباط قلبی و عمیق مردم مومن ما را با ائمه اطهار(ع) و قیام اباعبدالله الحسین(ع) فراهم می کنند.
 

بهرام عبدالحسینی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این همایش گفت: آیین‌ها و مناسک چاووشی خوانی، شناسنامه هویت ایرانی‌ها است.

عبدالحسینی تصریح کرد: رسم و رسوم چاووشی‌خوانی و بانگ دل انگیز چاووش، سینه به سینه و نسل اندر نسل در میان مردم کشورمان اشاعه یافته و امتداد پیدا کرده است.
 

وی با بیان اینکه شهرستان مهریز در سال‌های آینده هم میزبان این همایش خواهد ماند، افزود: سابقه طولانی دارالولایه مهریز در ارادت نسبت به اهل بیت و خاندان پاک نبی مکرم اسلام (ص)، توجیه مناسبی برای برگزاری این مراسم در این شهرستان بود و با استقبال گرمی که مردم این شهر دار الولایه و همکاری مدیران این شهرستان داشتند این شهرستان در سال‌های آینده هم میزبان این همایش خواهد بود.
 

گفتنی است،  اولین همایش منطقه ای چاووشی خوانی درمهریز در حسینیه باغ بهار با حضور چاووشی خوانان 5 استان برگزار شد.


بیش از 129 چاووش خوان از مناطق مختلف کشور در همایش چاووش خوانی منطقه ای در مهریز شرکت داشتند.
 

ترویج فرهنگ ارزشمند دینی و فرهنگی چاووش خوانی، تربیت چاووش خوانان جوان وایجاد رقابت سازنده بین چاووش خوانان از اهداف برگزاری این هماش بود.
 

پایان پیام/

 

کد خبر 212963

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha