هسته علمی ویژه رودخانه کارون تشکیل شود

مشاور وزیر نیرو، خواستار تشکیل هسته علمی ویژه رودخانه کارون برای جلوگیری از اظهار نظرهای مختلف توسط افراد درباره مسائل و حواشی این رودخانه شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اهواز، محمدرضا عطارزاده، مشاور وزیر نیرو، در آیین افتتاحیه سمینار بین‌المللی مهندسی رودخانه که در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، گفت: این هسته علمی در صورت تشکیل می‌تواند مرجعی برای پاسخگویی در خصوص مسائل و مشکلات رودخانه کارون باشد.

 

وی با بیان اینکه مدیران متخصص ما در تلاشند از بهترین منابع خدادادی به شایسته‌ترین نحو استفاده کنند، افزود: با ایجاد چند بحران آن هم در مسائل پیچیده‌ای مانند آب، با واکنش‌هایی مواجه می‌شوند که احساس می‌کنند تحت فشار هستند و نمی‌توانند ادامه دهند.

 

وی با بیان اینکه مسئولان و مدیران نظارتی در سطح کشور باید متخصصان ما را تشویق کنند، ادامه داد: مدیران اجرایی توسط دستگاه‌های نظارتی در سطح کلان باید مورد حمایت قرار گیرند و فعالیت های علمی و گام‌ های محکم در مسیر اجرا توسط متخصصان و محققان بردارند و اگر می‌خواهیم تحریم‌ ها را کنار بزنیم باید به دور از جار و جنجال سیاسی کار خود را در فضای علمی پیش ببریم.

 

دکتر سید جعفر حجازی، استاندار خوزستان، نیز در این مراسم تصریح کرد: متولیان برگزاری سمینار مهندسی رودخانه باید از نتایج تحقیقاتی آن استفاده کنند و دستاوردهای آن به منزله چراغ هدایت برنامه‌ریزی در حوزه رودخانه تلقی شود.

 

وی با بیان اینکه متولیان و برگزار کنندگان وظیفه دارند زمینه اجرایی شدن نتایج تحقیقات را فراهم کنند، نباید مقاله‌ای مفید ارائه اما اجرایی نشود و به کار نیاید، خواستار نگاه جدیدی به موضوع رودخانه شد و اضافه کرد: شرایط اقلیمی، نیاز به آب، گوناگونی مصارف و علم ما به رودخانه تغییر کرده و کنفرانس علمی مهندسی رودخانه پاسخی به سؤالات و ابهامات ما در این حوزه است.

 

وی با اشاره به اینکه شرایط امروز کارون با 10 سال پیش متفاوت است و مدل‌های 10 سال گذشته قابل استفاده برای مهار این رودخانه نیست، عنوان کرد: سیلاب‌ها و آبگرفتگی‌هایی که امروز در بسیاری شهرها و مناطق کشور، شهری و روستایی و حتی مزارع رخ می‌دهد و عادی شده، در گذشته به فواصل زیاد بود اما در سال‌های اخیر با دوره‌های کوتاه و متناوب شاهد آن هستیم و این نشان می‌دهد که باید علم ما در مهندسی، مدیریت و ساماندهی رودخانه به روز باشد.

 

دکتر حجازی، با بیان اینکه خوزستان با احداث سدها با چالش‌های جدیدی مواجه شده که این سمینار و تحقیقات می‌تواند به این چالش‌ها پاسخ دهد، اذعان داشت: در پنج سال اخیر که استان خوزستان با نارسایی آب و کمبود ریزش‌های جوی و خشکسالی دست به گریبان بوده، مفتخریم که اعضای هیئت علمی و رؤسای دانشکده‌های علوم آب و کشاورزی دانشگاه شهید چمران اعضای ثابت و اصلی ستاد خشکسالی بوده‌اند و همواره با نظرات علمی خود به ما کمک کرده‌اند.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 220695

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha