گذری بر انتصاب دکتر «فریدون عباسی» بر ریاست سازمان انرژی اتمی ایران

دو انتصاب جدیداحمدی نژاد،مذاکرات ژنو3واستانبولِ«سعید جلیلی»پیام واضحی برای5+1دارد.اکنون مسئولین دیپلماتیک5+1این دومینوی هوشمندانه را اینچنین میفهمند:تنها راهِ نجات دیپلماسی در بازی هسته ای باایران؛ لغو تحریمها.

«علی محقق مقدم»
روز بیست و پنجم بهمن ماه سال جاری (1389) دکتر «فریدون عباسی» با حکم ریاست جمهوری اسلامی ایران به عنوان ریاست سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شد. خبری که هر چند برای امت ایران و سیاسیون داخلی جمهوری اسلامی دارای پیام های خوش گوناگونی بود لیکن برای مجموعه 5+1 به عنوان طرف مذاکرات هسته ای ایران و تمدن رو به انحلال غرب، پیامی تلخ و از سنخ دیگر داشت. در داخل حضور عباسی به عنوان یک فرد انقلابی، متعهد و جبهه رفته که سال ها دارای سوابق مهم و استراتژیک علمی بالاخص در زمینه هسته ای بوده نویدبخش تسریع در تحولات سازمان انرژی اتمی بود اما چه پیامی برای رؤسای شورای امنیت سازمان ملل به علاوه جمهوری فدرال آلمان داشت؟
بی شک برای پاسخ به سئوال بالا باید ابتدا دید دکتر «فریدون عباسی» واقعاً کیست؟
آنچه واضح است اینکه نام دکتر عباسی برای عامه و توده مردم ایران شناخته نشده بود تا اینکه در روز 8 آذر سال 1389 خبر ترور دو دانشمند هسته ای به سرعت تلکس های خبری و صدا و سیمای کشور را در نوردید. دکتر شهید «مجید شهریاری» و دکتر «فریدون عباسی» با عنوان دو عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و دانشمندان هسته ایِ مورد سوء قصد واقع شده، معرفی شدند. اما بعد از آن و به مدت چند روز برخی خبرگزاری ها از واقعیتی پرده برداشتند که سخت همگان را متعجب ساخت: نام هر دو دانشمند مذکور در لیست تحریم اخیر شورای امنیت سازمان ملل قید شده بوده است.
و این اول ماجرا نبود چه آنکه بعد از این خبر، "پایگاه اطلاع رسانی هابیلیان" (وابسته به خانواده شهدای ترور) که به افشاگری علیه اقدامات تروریستی گروهک منافقین می پردازد، طی گزارشی با ارائه اسنادی، مشارکت سازمان منافقین در ترور دانشمندان هسته ای ایران را افشاء می نماید. این اسناد خود به خود نمایانگر وجهی دیگر از سوابق دکتر عباسی است. در این گزارش آمده است: «سند اول؛ در تاریخ 30 آبان سال 1386 سایت شبکه تلویزیونی فاکس نیوز مقاله ای به قلم یکی از سرکردگان منافقین منتشر نمود که در این مقاله آمده است «متخصص اتمی عالیرتبه «محسن فخری زاده» و «فریدون عباسی»، برنامه تحقیقاتی اتمی نظام را در دانشگاه موسوم به امام حسین (ع) اداره می کنند. ... سند دوم؛ در تاریخ 12 آذر همان سال سایت منافقین در گفت وگو با یکی از عوامل خود اعلام کرد، دانشگاه امام حسین (ع) یک مرکز تحقیقاتی و پشتیبانی هسته ای می باشد که برخی از فعالیت های انجام شده در آن به قرار زیر است: 1- با استفاده از یک دستگاه ژنراتور نوترون، آزمایش هایی درباره پرتاب نوترون با قدرت بالا زیرنظر «فریدون عباسی» صورت گرفته است. در این نوشته همچنان به سوابق تحصیلی و آدرس محل کار دکتر عباسی اشاره کاملی شده است.».
اما باید از این مقدار بیشتر به عقب باز گشت کرد. دکتر «فریدون عباسی» از ابتدای انقلاب عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می شود و طیّ سه دور در جبهه های دفاع مقدس علیه تهاجم عراق حضور می یابد. عباسی بعد از اتمام دوران جهاد نظامی دکترای فیزیک هسته ای خود را اخذ می کند و از سال 72 به عضویت هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین (ع) وابسته به سپاه پاسداران در می آید و متعاقباً به ریاست این دانشکده نائل می شود. همزمان در وزارت دفاع به کار تحقیقاتی در حوزه امور هسته ای می پردازد و از متخصصین لیزری وزارت دفاع و از معدود متخصصان جدا سازی ایزتوپ در ایران می شود. وی پله های ترقی را طی می کند تا مسئول «آموزش و تحقیقات هسته ای وزارت دفاع» می شود.
پیام گشایی انتصاب جدید دکتر «محمود احمدی نژاد» برای 5+1 وقتی کاملتر می شود که به برخوردهای نزدیک این شورای با جمهوری اسلامی نیز دقت نمود. 5+1 در مذاکرات ژنو 3 به اعتراف خود مسئولین و کارشناسان ارشد بین المللی غرب با شکست سهمگینی برای آنها همراه شد. در حقیقت ژنو 3 با درایت تیم مذاکره کننده ایرانی و لطف خدا نقطه پایانی بازی دیپلماتیک بر سر پرونده هسته ای ایران به سبک غرب بود. مذاکرات ایران و 5+1 از دولت هشتم که تعلیق داوطلبانه بود با حضور دولت نهم تبدیل به باز راه اندازی روند هسته ای شدن ایران تبدیل شد، سپس طرف های غربی مذاکره با پیش شرط را مطرح نمودند و این بازی فرسایشی با مقاومت دولت و امت ایران ادامه یافت تا در ژنو 3 تیم دیپلماتیک تمدن غرب بپذیرد راهی جزء مذاکره با ایران طبق بسته پیشنهادی ایران آن هم نه بر روی تعلیق بلکه بر روی همکاری در مناسبات بین المللی؛ ندارد. در حقیقت ژنو 3 تیر پایانی دیپلماسی عمومی ایران بود بر روندی که دولت نهم از سال 84 آغاز کرده بود.
اما از این گذشته چند هفته بعد در استانبول اتفاقات تازه و جالب تری افتاد. از یک سو مسئول ارشد جدید وزارت امور خارجه ایران جزء کسانی بود که در لیست تحریم شورای امنیت قرار داشت و از سوی دیگر کلید واژه تیم ایرانی به مدیریت «سعید جلیلی» در استانبول چیزی نبود جزء اینکه ادامه مذاکرات به حسن نیت احتیاج دارد و آنگاه جلیلی حسن نیت را در عمل و برداشتن تحریم ها تفسیر نمود. چیزی که باعث رنجش خاطر طرف غربی شد.
بعد از آن رئیس جمهور اصولگرای ایران اسلامی فردی تحریم شده و با سابقه طولانی اصولگرایی را بر منصب انرژی اتمی ایران نشاند تا با رأی اعتماد مجلس به «علی اکبر صالحی» اکنون دو رأس از مثلث مذاکرات هسته ای ایران (شورای عالی امنیت ملی- وزارت خارجه- سازمان انرژی اتمی) متشکل از افراد تحریمی باشد. پس از آن مسئولین دیپلماتیک جمهوری اسلامی و شخص رئیس جمهور از هر فرصتی استفاده کردند تا بگویند مذاکره بدون حسن نیت (بخوانید تحریم) امکان ندارد.
لذا دو انتصاب جدید «محمود احمدی نژاد»، مذاکرات ژنو 3 و استانبول «سعید جلیلی» پیام واضحی برای 5+1 دارد. اکنون مسئولین دیپلماتیک شورای موهوم 5+1 و کارشناسان مسائل بین الملل غربیان این دومینوی هوشمندانه را اینچنین می خوانند: " تنها راهِ نجات دیپلماسی در بازی هسته ای با ایران؛ لغو تحریم ها.".
پایان پیام/
 

کد خبر 22609

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha