انتقاد رئیس جمهور از مصوبه استقلال بانک مرکزی

احمدی نژاد ابراز داشت:در جمهوری اسلامی ایران سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه و مقام معظم رهبری داریم و ما قوه چهارمی قاعدتا نداریم که مستقل از این سه قوا عمل کند.


به گزارش خبرگزاری شبستان، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور کشورمان در نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: باور ما این است که همه پاکان دست به دست هم دهند و نظمی را به پا دارند که آحاد ملت‌ها از حقوق و کرامت مناسب برخوردار باشند، نظمی که همه ملت‌ها در برپایی آن مشارکت داشته باشند و انحصار در دست قدرت، ثروت و مدیریت درهم شکسته شود.

وی با اعتقاد به اینکه چاره‌ای جز این نیست، بیان کرد: جهان به سرعت به سمت یک نظم متعالی در حرکت است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه توصیه ایران برای کشورهایی که به زعم خودشان ایران را در تحریم قرار داده‌اند، چیست، گفت: در ادبیات سلطه مفاهیم واژه‌ها با مفاهیمی که در فرهنگ لغات است، متفاوت است. وقتی می‌گویند ایران از نظر اقتصادی ضعیف شده است معنی‌اش این است که ایران قدرتمند است و یا در جایی که می‌گویند دموکراسی است مطمئن باشید در آنجا استبداد است.

رییس‌جمهور ادامه داد: آنها شخصیت، هویت و کرامت حقیقی انسان‌ها را له می‌کنند و اسمش را دفاع از حقوق بشر می‌گذارند.

وی بیان کرد: ایران یک کشور قدرتمند است و هیچ‌کس نمی‌تواند نقش‌اش را در دیپلماسی منطقه‌ای انکار کند و ملت ایران با همه ملت‌های جهان دوست است.

وی با اشاره به آمارهایی که نشان می‌دهد مبادلات ایران با کشورهای اروپایی در ماه‌های اخیر گسترش داده است، گفت: در همین هفت ماه گذشته مبادلات کشورهای اروپایی با جمهوری اسلامی ایران حداقل 14 درصد اضافه شده است و همین عدد گویای همه چیز است.

رییس‌جمهور در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه العالم مبنی بر اینکه در گزارش اخیر آژانس برای اولین بار مدالیته مطرح شده است و از عدم انحراف هسته‌ای ایران سخن گفته شده است نظر جنابعالی در این رابطه چیست، بیان کرد: در موضوع هسته‌ای ما همیشه تعاملاتی با آژانس داشته‌ایم و این تعاملات مثبت و سازنده بوده است منتهی در دور اول آژانس تحت تأثیر اربابان ثروت و قدرت گزارش‌های نابرابری را ارایه داد ولی گزارش اخیر آژانس یک قدم به حقیقت نزدیک شده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه آژانس بتواند از فشارهای سیاسی و نابرابر برخی قدرت‌های سلطه به کار خود ادامه دهد، تصریح کرد: البته آژانس در گزارش اخیر خود تمام مشخصات و اطلاعات ما را منتشر کرده است که این برخلاف قواعد بین‌المللی است که ما امیدواریم در آینده نزدیک گزارش‌ها واقعی‌تر باشد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر انتشار اخباری در سایت ویکی لیکس مبنی بر اینکه برخی مسئولان بلندپایه کشورهای عربی از کشورهای غربی خواسته‌اند که به ایران حمله نظامی کند، گفت: اعتقاد ما بر این است که این یک شیطنت است و ما برای آنها ارزش قایل نیستیم و این شیطنت‌ها تأثیری بر روابط ما با ملت‌های منطقه‌ ندارد زیرا ما با کشورهای منطقه دوست و برادریم و این کارها از نظر ما فاقد اعتبار است.

وی در پاسخ به سؤالی که به شرایط ایران برای مذاکره با غرب برای حضور ترکیه و برزیل در میز مذاکرات اشاره داشت، گفت: هنوز مذاکرات آغاز نشده است و قاعدتا در مذاکرات اول چهارچوب مدنظر است نه محتوا و من فکر می‌کنم در مذاکرات آینده ما با غرب، ترکیه و برزیل و برخی کشورهای دیگر حضور خواهند داشت.

رییس‌جمهور در پاسخ به این سؤال که رییس سازمان امنیتی انگلستان سه هفته قبل اعلام کرده است که پرونده هسته‌ای ایران را باید به سمت امنیتی برد و آیا این سخن وی با ترورهای صبح امروز دانشگاه شهید بهشتی ارتباطی دارد، گفت: بدون تردید دست دولت‌های غربی و رژیم صهیونیستی در این ترور‌ها است که امیدواریم مسئولان امنیتی کشور هرچه سریع‌تر اطلاعات کامل را در اختیار مردم قرار دهند.

وی تأکید کرد: وقتی آنها می‌گویند باید مباحث را به سوی امنیتی شدن ببریم معنایش همین ترورها است ولی آنها بدانند که اشتباه می‌کنند و به حساب آنها قطعا رسیدگی می‌شود و روزی که حساب‌کشی می‌شود بدانند که حساب‌شان بسیار سنگین است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که سایت ویکی لیکس در اسناد جدید منتشر شده مطالبی را در ارتباط با پرونده هسته‌ای ایران منتشر کرده است و آیا فکر نمی‌کنید این بخشی از یک توطئه باشد، گفت: این اسناد منتشر شده از نظر ما فاقد اعتبارات حقوقی است، می‌بینیم که خودشان اسنادی را منتشر می‌کنند و این بیشتر به اطلاعات سیاسی و جنگ روانی شبیه است.

وی با بیان اینکه این بازی‌ها در مناسبات سیاسی تأثیری نخواهد داشت، یادآور شد: این مسایل این‌قدر ارزش ندارد که ما به آن مراجعه کنیم.

رییس‌جمهور در پاسخ به سؤالی که به ارزیابی وی از چشم‌انداز موجود و بهبود رفاه مردم پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اشاره داشت، گفت: یارانه‌ها یک بخش مهمی از طرح تحول اقتصادی دولت هستند که با آنها بهره‌وری بالا می‌رود، از اتلاف منابع جلوگیری می‌شود و در کشور صرفه‌‌جویی به وجود می‌آید و هر سه اینها یک گام بلندی به سمت عدالت است.

وی ادامه داد: اینها یعنی بهبود قابل توجه و ملموس وضعیت زندگی مردم و رفاه آنها و همچنین برداشتن موانع از پیش پای حرکت پرشتاب مردم است که امیدواریم قطار حرکت سازنده در ریل صحیح خودش به سمت مقصد قرار گیرد.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار ژاپنی مبنی بر اینکه شرکت‌های ژاپنی فعالیت خود در ایران را محدود کرده‌اند اما شرکت‌های چینی همچنان به کار خود ادامه می‌دهند و آیا فکر نمی‌کنید که شرکت‌های چینی نیز به زودی ایران را ترک کنند، گفت: فکر می‌کنم باید این سؤال را از شرکت‌های چینی بپرسید، ما علاقه‌مند به توسعه روابط با ژاپنی‌ها هستیم و شرایط را نیز درک می‌کنیم ولی فکر می‌کنم وقت‌ آن رسیده است که دولت و ملت ژاپن در مقابل این فشارها بایستند زیرا آمریکایی‌ها نمی‌توانند کاری کنند و اگر بتوانند کاری کنند باید اقتصاد خودشان را سامان ببخشند.

رییس‌جمهور در پاسخ به سؤالی که به همکاری ایران با آژانس برای تبادل سوخت اشاره داشت، بیان کرد: ما همواره آماده همکاری‌های هسته‌ای بوده‌ایم اما در مورد حقوق مسلم خودمان هیچ‌گاه وارد مذاکره نمی‌شویم و اکنون درباره تبادل سوخت آماده گفت‌وگو هستیم و این یک فرصت استثنایی و کم‌نظیر است و در اختیار 5+1 قرار دارد که خودشان را از این دام که شیطان‌های بزرگ برایشان گسترانیده است برهانند.

رییس دولت دهم در پاسخ به این سؤال که حقوق مسلم ایران در مذاکره با آژانس چیست، گفت: حقوق در اساسنامه آژانس و معاهده ان پی تی معلوم و مشخص است و یکی از این حقوق حق بهره‌مندی از چرخه غنی‌سازی تولید سوخت هسته‌ای است.

وی در پاسخ به سؤالی که انتظار شما از مردم برای اجرایی شدن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست، بیان کرد: در هفته‌های اخیر صدا و سیما برنامه‌های خوبی را در موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها پخش کرده است زیرا این طرح مردمی‌ترین طرح اقتصادی است چون متعلق به خود مردم است و همه از آن سود می‌برند.

وی ادامه داد: تولیدکننده باید سعی کند بهره‌وری را بالا ببرد و مصرف‌کننده سعی کند مصرفش را کاهش دهد و همه با هم دوست و یار باشیم و اگر کسی دچار خطا شود این بهانه خطاکاری دیگران قرار نگیرد.

رییس‌جمهور اظهار کرد: امیدوارم برنامه‌هایی را که صدا و سیما در مورد اجرایی شدن درست قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تهیه کرده است موثر باشد و بنده به صورت جزیی‌تر در مورد این طرح با مردم صحبت می‌کنم.

وی در پاسخ به سؤالی که به نشست اخیر رییس‌جمهور با اصولگرایان که به دعوت خود وی صورت گرفته بود،‌ اشاره داشت، گفت: ما همیشه دعوت‌کننده به وحدت برای همه ملت و همه کسانی که دلشان برای ملت و کشورشان می‌سوزد، بوده‌ایم و امیدواریم که این وحدت و همدلی بین ملت ایران هر روز عمیق‌تر و پرثمرتر شود.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤالی که به سفر اخیر وی به لبنان اشاره داشت و اینکه گروه‌هایی در لبنان هستند که در مورد نقش و نفوذ جمهوری اسلامی ایران نگران هستند، گفت: در سفیر اخیر به لبنان همه از ما استقبال کردند و از نقش جمهوری اسلامی ایران تشکر کردند، حالا اگر گروه‌هایی هستند که ما نمی‌شناسیم شاید مطالب‌شان را از طریق شما بگویند.

وی ادامه داد: اتفاقا گروه‌های لبنانی از دخالت آمریکا و غربی‌ها نگران بودند و شکایت داشتند که فشار آمریکا و غربی‌ها که قصد کینه‌ورزی و تفرقه در بین گروه‌های لبنانی را دارند باید کمتر شود.

رییس‌جمهور تأکید کرد: امروز گروه‌های لبنانی دست به دست هم در جهت اعتلا، عزت و استقلال لبنان می‌کوشند و جمهوری اسلامی ایران از آنها حمایت و دفاع می‌کند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که به مصوبه اخیر مجلس در مورد بانک مرکزی اشاره داشت، گفت: خوشبختانه با تذکر نمایندگان این ماده به کمیسیون تلفیق برای بررسی بیشتر برگشت.

وی اظهار کرد: بعضی می‌گویند استقلال بانک مرکزی که باید از آنها پرسید این یعنی چه؟ زیرا در جمهوری اسلامی ایران سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه و مقام معظم رهبری داریم که ما قوه چهارمی قاعدتا نداریم که مستقل از این سه قوا عمل کند.

رییس‌جمهور بیان کرد: از این استقلال بانک مرکزی معنای غیرواقعی استنباط می‌شود. شاید در یکی دو کشور سرمایه‌دار و یا در کشورهایی که سرمایه‌داران حاکم هستند ترکیب هیئت امنایی بانک مرکزی به گونه‌ای چیده شود که منافع سرمایه‌داران را تأمین کند اما در کشور ما که نظام مردمی اسلامی در آن حاکم است قاعدتا رییس‌جمهوری که بالاترین رأی مردم را به دست آورده است  حاکمیت این ترکیب را مشخص می‌کند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه کمیسیون تلفیق این مصوبه را اصلاح کند، گفت: بانک مرکزی متعلق به ملت است و باید دست حاکمیت مطلقی باشد که از سوی مردم انتخاب می‌شود و نباید به دست آنهایی که معلوم نیست چه کاره‌ هستند بیفتد.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: تا قبل از دولت نهم همه دولت‌ها به بانک مرکزی بدهکار بودند اما از ابتدای دولت نهم این بدهی‌های دولت روز به روز سیر نزولی به خود گرفت زیرا ما در حال اصلاح سیاست‌های پولی و بانکی هستیم و سیاست‌های پولی و بانکی طبق قانون از سوی دولت تعیین می‌شود.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری که به تصمیمات دولت برای ورزش کشور با توجه به مقام چهارمی ایران در بازی‌های گوانگجو اشاره داشت، گفت: با مدیریت آقای سعیدلو اتفاقات شیرینی در ورزش کشور می‌افتد و این حاصل کار جمعی است.

وی ادامه داد: همه از پایه ورزش را شروع کردند و کمیته‌ها و فدراسیون‌ها را مدیریت کردند و با مدیریت سعیدلو همه در یک جهت قرار گرفتند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه هفته آینده جشن تجلیل از ورزشکاران را خواهیم داشت، گفت: مأموریت آینده ورزش ایران در این جشن به اطلاع مردم می‌رسد و من آینده درخشانی را برای ورزش کشور پیش‌بینی می‌کنم.

وی در پاسخ به سؤالی که به اقدامات عملی دولت برای مقابله با جریان‌های سازمان‌یافته که به دنبال شکست قانون هدفمندکردن یارانه‌ها هستند، اشاره داشت، گفت: ما بسیار هوشمندانه در اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها جلو می‌رویم و آن عنصر اصلی که بر آن متمرکز شده‌ایم حداکثر کردن منافع طرح برای همه مردم، اقتصاد و منافع ملی است.

احمدی‌نژاد گفت: خوشبختانه تا امروز کسانی که دل بسته‌ بودند که می‌توانند فتنه‌ای را به پا کنند نتوانستند و قاعدتا نخواهند توانست.

وی ادامه داد: بالاترین حد اطمینان را به مردم می‌دهم که دولت با همکاری آنها طرح را به صورت کامل اجرایی می‌کند و این اقدام دولت و مردم الگویی برای سایر کشورها خواهد بود.

پایان پیام/

 


 

کد خبر 2356

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha