اسلام با لقد کرمنا پیش می رود نه خشونت و نبش قبر

رییس سازمان انتشارات سمت با ابراز تاسف از سخیف دانستن نقش تربیتی اخلاق آمیخته با محبت گفت: اسلام با لقد کرمنا پیش رفته و خشونت هایی مثل نبش قبر بزرگان راه به جایی نمی برد.

به گزارش خبرنگار شبستان، دومین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت (مفاهیم، مبانی و ارکان پیشرفت) چهارشنبه، 18 اردیبهشت در محل کتابخانه ملی آغاز شد.

بر پایه این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس سازمان انتشارات سمت در رابطه با موضوع "اخلاق و تربیت بر اساس محبت" به سخنرانی پرداخت.

وی در ابتدا با بیان اینکه ما در طول این سی و چند سال پس از پیروزی انقلاب به ویژه در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کوشیده‌ایم تا دین و اخلاق و تربیت را بر پایه استدلال و عقلانیت استوار کنیم، اظهار کرد: گرچه تاکنون نتایج خوبی داشته‌ایم اما نتیجه‌ای را که فراخور این انقلاب باشد، شاهد نبودیم و باید در این حوزه آسیب‌شناسی کنیم.

رییس سازمان سمت تصریح کرد: یکی از آسیب‌های چشم‌گیر آن است که ما نقش تربیتی اخلاق آمیخته با محبت را سست و سبک گرفته و آن را تنها در قالب دو واحد درسی در کتاب عرضه کرده‌ایم که آن هم غالبا به استاد یا استادان جوانی که برخی از آنها خود نیاز به دیدن استاد و مربی دارند، سپرده شده است.

وی ادامه داد: خواندن کتاب‌های اخلاقی کار آسانی است و فرد می‌تواند شمار فراوانی از آنها را بخواند و حتی از بر کند اما چنین کسی اخلاقی نمی‌شود و برای تربیت افراد به تربیت اخلاقی کارآمد، باید در وهله اول خود آنها تحت تربیت صاحب نفس قرار گیرند که فضایل اخلاقی در سرتاسر وجودی وی رسوخ یافته و با آن برشته شده باشد.

حجت الاسلام احمدی عنوان کرد: آنچه که پیران و مرشدان تصوف و عرفان راستین بدان عمل کردند دقیقا نمونه‌ای از این سبک تربیتی است که سبب شد سالکان ساخته شوند و نمونه های بارز این موارد ملاحسینقلی همدانی، سیداحمد کربلایی، سیدعلی قاضی، علامه طباطبایی، مرحوم امام، آیت‌الله بهجت و ... هستند، بنابراین هر کس که در خود زمینه‌ای می‌یابد باید چنین بساطی بگستراند و در حد توان و امکانات‌ خود کسانی را در صنف تربیت خویش با رتبه‌بندی آنها بپذیرد و اینان بعد از تربیت یافتن خود نیز به تربیت اخلاقی دیگران بپردازند.

رییس انتشارت سمت ابراز کرد: اسلام نکات متعددی دارد که می‌توان آن را به جهان عرضه کرد اما این مولفه نیاز به برنامه‌ریزی دارد چرا که عرضه اسلام به جهانیان کار مهمی است.

وی در ادامه با اشاره به مسئله اخلاق و تاثیر آن در سطح جوامع و روابط میان انسان‌ها بیان کرد: به هر حال اخلاق امر مشترکی است، راستگویی، وفای به عهد و ... کار سختی است اما بالاخره در مباحث اخلاقی همه انسان‌ها وجه مشترکی دارند که رعایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اسلام بر اساس "ولقد کرمنا" پیش می‌رود، افزود: در طول تاریخ نیز همین‌گونه بوده است، برای مثال پیروزی مکه از سر محبت پیامبر (ص) بود ضمن آنکه ما در روایات زیادی داریم که عنوان شده است آیا دین غیر از محبت است، دین محبت است و محبت نیز دین است، بنابراین مولفه محبت موضوعی است که با نسج اسلام آمیخته است.

حجت الاسلام احمدی ابراز کرد: یادمان باشد اهالی هندوستان با فتح نادر و محمود مسلمان نشدند، بلکه رفتار عارفان و دیندارانی که با محبت و عطوفت وارد آن دیار شدند، سبب شد تا آنان مسلمان شوند، قطعا نمی‌توان با خشونت دین را ترویج داد، نمونه‌ای که این روزها از سوی عده‌ای متعصب شاهدیم مانند آنچه که با حجر بن عدی و نبش قبر کردن او صورت گرفت.

وی یادآور شد: باید وجهه راستین اسلام به جهانیان معرفی شود و این امر در گروی مرام اخلاقی است، نمی‌شود مرامی را پیش برد به جز با اخلاق.

شایان ذکر است، دومین کنفرانس الگوی سالامی ایرانی پیشرفت از صبح چهارشنبه، 18 اردیبهشت در کتابخانه ملی آغاز شده و تا ظهر فردا 19 اردیبهشت ادامه می یابد.

پایان پیام/
 

کد خبر 251616

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha