علوم انسانی پلی است میان مبانی اعتقادی و سبک زندگی

خبرگزاری شبستان: کوشکی گفت: ما یک سبک زندگی کلی داریم که بخش‌های مختلف اقتصاد، سیاست و ... را شامل می شود، باید از سبک زندگی دینی که امام راحل مروج آن بودند در اجتماع استفاده کنیم.

محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان اظهار کرد: انقلاب اسلامی در واقع به دنبال این بود که علاوه بر تفکر، شیوه زندگی مردم را نیز تغییر دهد و شیوه زندگی دینی را در جامعه احیا کند.

وی تاکید کرد: در واقع بر اساس شیوه زندگی دینی، همه شهروندان بر حسب دانش خود و برحسب توانمندی‌های خود تکلیف دارند که در عرصه‌های سیاسی حضور داشته باشند و فعال سیاسی باشند حالا در ساده‌ترین شکل‌ آن در انتخابات شرکت کنند یا در عالی‌ترین سطح آن یک فعال سیاسی تمام عیار(یک سیاستمدار) باشند.
کوشکی در پاسخ یه این سوال که آیا می توان با تحول علوم انسانی سبک زندگی را تصحیح کرد؟، بیان کرد: اگر ما بتوانیم علوم انسانی را بر اساس مبانی اعتقادی و با هدف پاسخ به نیازهای کاربردی و عملیاتی جامعه تولید کنیم و اگر علوم کاربردی یا ناظر بر حل مشکلات جامعه باشند بتدریج ما می‌توانیم شاهد شکل گرفتن یک سبک زندگی مبتنی بر دین باشیم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این روش علوم انسانی پلی است میان مبانی اعتقادی و سبک زندگی، اگر علوم انسانی بومی مبتنی بر ارزش‌ها و اعتقادات دینی تولید شوند ما شاهد ترویج سبک زندگی ایرانی، اسلامی در داخل جامعه می شویم.
کوشکی درباره روند تحول علوم انسانی در دانشگاه ها نیز افزود: تحول علوم انسانی مقوله‌ای نیست که بتوان با بخشنامه یا دستور ایجاد کرد، همچنین اقدامی نیست که با سرعت انجام شود. تحول علوم انسانی یک روند علمی است و بتدریج با همفکری اندیشمندان و عالمان شکل می‌گیرد و نیاز به زمان دارد.
وی خاطرنشان کرد: تحول در علوم انسانی اتفاقی نیست که به فرض مثال بگوییم گروهی کنار هم نشسته‌اند و بقیه علوم را متحول کرده‌اند این مدل دستگاهی در علوم انسانی به نتیجه نمی‌رسد اما اگر بگذاریم بطور طبیعی نیاز حساب شود و در واقع تولید علوم انسانی بر مبنای اعتقادات انسانی صورت بگیرد، می‌توانیم مطمئن شویم که در یک فرآیند تدریجی و ظرف مقطعی چندساله شاهد ایجاد تحول تدریجی در علوم انسانی و زایش علوم انسانی دینی باشیم.


پایان پیام/

کد خبر 259309

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha