امام بر حفظ رابطه مردم، مساجد و روحانیت تاکید داشتند

خبرگزاری شبستان: آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به اینکه امام براساس پیش زمینه نقش مساجد در تاریخ اسلام مساجد را اصل و اساس انقلاب اسلامی دانستند، گفت: امام بر حفظ رابطه مردم، مسجد و روحانیون تاکید داشتند.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار حوزه مسجد خبرگزاری شبستان با اشاره به جایگاه مسجد در اندیشه امام خمینی(ره) گفت: مسجد در اسلام کانون خیر، برکت، حیات و حرکت و کانون ذکر، تعلیم و تزکیه بوده است. در قرآن کریم ده‌ها آیه راجع به مساجد، معابد و مراکز عبادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی آمده است در انقلاب اسلامی ایران نیز مساجد بزرگ‌ترین پایگاه انقلاب اسلامی‌ بوده اند. امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را از فیضیه، مسجد و مدرسه آغاز کرد و تا امروز نیز تداوم یافته است.

 

وی با بیان اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی به مسجد به عنوان مرکز و پایگاه وحدت، همدلی و اخوت اسلامی، عزت و اقتدار مسلمانان نگاه می کردند، بیان کرد: با همین نگاه امام (ره) بود که مساجد بزرگ‌ترین پشتوانه جامعه اسلامی و کانون نور و عدالت و جهاد و اجتهاد شدند. از طرفی این پایگاه، مرکزی برای مردم و روحانیت و گسترش اخلاق و معنویت و ارتباط با خداوند و تعامل مسلمانان با یکدیگر شد و صفوف بهم‌ فشرده نماز جمعه و جماعت همه به مساجد تعلق گرفت و نقطه آغازین هر نوع تلاش و مجاهدت به مساجد مربوط شد.

 

مساجد، جان‌مایه حیات جامعه اسلامی و دوستداران مکتب اهل البیت (ع) 
وی با بیان اینکه مساجد، جان‌مایه حیات جامعه اسلامی و به ویژه دوستداران مکتب اهل البیت (ع) است، گفت: یکی از بیوتی که خداوند از آن تمجید فرموده است، مساجد هستند، « فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه یسبح له فیها بالغدو والاصال». امام خمینی(ره) هم با همین نگاه مسجد را مرکز انقلابشان کردند.

 

آیت الله دری نجف آبادی خاطر نشان کرد: امام خمینی (ره) بر اساس همین پیش‌زمینه‌های پربرکت و نقش مساجد در تاریخ اسلام، مشروطیت و انقلاب اسلامی و نیز جایگاه مساجد در فرهنگ اسلامی و فرهنگ عمیق قرآنی بر اهمیت مساجد تأکید و مساجد را اصل و اساس انقلاب اسلامی می‌دانستند و بر حفظ رابطه مردم و روحانیت و مساجد تأکید و توجه داشتند.

 

دادستان سابق کشور با اشاره به اینکه نگاه ویژه امام خمینی(ره) به مساجد موجب احیای کارکرد واقعی مساجد در ایران اسلامی پس از انقلاب اسلامی شد، ادامه داد: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی کمیته ‌های فعال در عرصه پیروزی انقلاب اسلامی از مساجد شکل گرفت و پس از آن و در استقبال از امام راحل (ره) و در برقراری نظم، امنیت و جمع‌آوری سلاح‌های به غارت برده شده از پادگان‌ها و در مبارزه با ضد انقلاب و تلاش برای حضور مردم در صحنه‌های انقلاب و نماز جمعه و احیای شب‌های قدر و راهپیمایی‌های باعظمت 22 بهمن و روز قدس و مناسبت‌های فراوان دیگر و نیز حضور در جبهه‌ها و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و جانبازان و ایثارگران از مساجد محقق شد و به برکت مساجد شکل گرفت.

 

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با اشاره به اهتمام امام خمینی (ره) به کارکرد سیاسی مسجد گفت: با توجه ای که رهبر انقلاب به کارکرد سیاسی مساجد داشتند می بینیم که تمامی انتخابات 35 سال گذشته و در تمامی صحنه‌ها و عرصه‌ها پرچمدار حضور و مشارکت مردم، مساجد و مراکز دین بوده است.

 

چگونگی تقویت رابطه مردم و مساجد به کالبد شکافی نیاز دارد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز باید تدبیری اندیشید تا رابطه مردم به ‌ویژه جوانان با مساجد هرچه بیشتر تقویت شود، اذعان کرد: فضای مساجد فضایی معنوی و روابط اجتماعی هم بر اساس تلطیف دل‌ها و اخلاق و معنویت است ولی باید زمینه تقویت حضور جوانان در مساجد را بیشتر از گذشته کرد. البته این موضوع نیاز به کالبدشکافی همه‌جانبه، شناخت نقاط ضعف و قوت و اصلاح نابسامانی‌ها و آسیب‌ها و پی‌گیری و چاره‌اندیشی دارد.

 

آیت الله دری نجف آبادی تصریح کرد: باید میان مؤلفه‌های مختلف در رابطه با مساجد، ارگان‌های ذیربط همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و مرکز امور مساجد و بسیج و روحانیت و هیئت‌های امنا و خادمان مردم و ائمه جماعات و صدا و سیما و شهرداری‌ها ارتباط مستحکمی برقرار شود و برای بارورکردن مساجد و تقویت ارتباط نسل جوان و نوجوان با مساجد و ایجاد فضایی جذاب و با نشاط همراه با تذهیب نفس برنامه‌ریزی و تدبیر کرد.

 

وی تصریح کرد: کلاس‌های قرآن و نهج‌البلاغه و معارف اسلامی و احکام و تقسیم کارها و نیز کتابخانه‌های فعال و امکانات رایانه‌ای و کامپیوتری و استفاده از سخنرانان شایسته و متعهد و آشنا به زمان و مؤدب با آداب اسلامی و برنامه‌های ورزشی، اردوهای تربیتی و زیارتی و سیاحتی برحسب شرایط و امکانات باید با محوریت مساجد و روحانیت بسیار تأثیرگذار و اثربخش شکل گیرد. صدا و سیما باید بیشتر به نقش ارزشمند مساجد و نمازهای جمعه و جماعت توجه کند و با برنامه‌های آموزنده و جذاب جایگاه این مراکز نورانی و مقدس را که مورد توجه امام خمینی (ره) بوده بازگو کند.

 

وی اظهار کرد: باید برای این حضور و ارتباط برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی کرد. باید مساجد در هر محله و شهر و روستا نقش‌آفرین باشند و مردم احساس کنند که مراکز دین نقش‌آفرین و محور تعالی و تعامل و ارتباط و چراغ راه و راهنما و مشکل‌گشا و پایگاه مصالح و منافع مردم و مرکز اتصال به خداوند و اولیای اوست.

 

 پایان پیام/

 

کد خبر 259932

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha