دولت معتقد به گفتمان انقلاب باید به تحول علوم اولویت دهد

خبرگزاری شبستان: تحول در علوم از مسائلی است که در پیشرفت و نجات یک جامعه نقش انکارناپذیری دارد؛ درجا زدن و وابستگی به دیگران از جمله عوارضی است که اگر این مقوله مورد غفلت قرار گیرد، گریبان یک ملت را می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا برنجکار، رییس پردیس قم دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان در خصوص نقش دولت به ویژه دولت آینده در تحول علوم انسانی گفت: دولت آینده اگر می خواهد اسلامی باشد و از سوی دیگر مشکلات مردم را آن گونه که خود می خواهند و فرهنگ و اعتقادات اسلامی اقتضا می کند، برطرف کند، باید مقوله تحول علوم را در اولویت برنامه های خود قرار دهد و این تحول ناظر به رفع مسائل و معضلات موجود در میان جامعه باشد؛ ضمن اینکه باید توجه داشت علوم فنی و مهندسی نیز از علوم انسانی تاثیر می پذیرند.
وی ادامه داد: اگر دولتی به گفتمان انقلاب، تمدن اسلامی و انقلاب، اعتقاد نداشته باشد، نمی تواند در این زمینه نقش آفرینی کرده و موفق عمل کند. اگر دولتی، انقلاب را صرفا جریانی سیاسی ببیند که منجر به تغییر حکومت شد، از این رویکرد فاصله می گیرد چرا که انقلاب اسلامی تحولی فرهنگی بزرگ نیز بود که اتفاق افتاد.
حجت الاسلام برنجکار تاکید کرد: اگر همین برنامه های وارداتی علمی که در غرب تولید شده را مبنا قرار دهیم، روز به روز در عرصه اجتماع از اسلام دور شده و از آن فاصله گرفته و مردم رابه سوی فرهنگ و علوم غربی سوق می دهیم.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه این رویه به تفکر و درک رییس جمهور بازمی گردد، افزود: باید سنجید وی به این موضوع اعتقاد دارد یا صرفا می خواهد به قدرت برسد یا نهایتا اگر بخواهیم با دید خوش بینانه نگاه کنیم، فقط می خواهد برای رضای خدا برای مردم کار کند و کاری با این موضوع ندارد.
وی تصریح کرد: امروز همه ابزارها در اختیار دولت است، وزارت خانه ها به ویژه وزارت علوم می تواند با سیاست های کلان در شورای عالی انقلاب فرهنگی همراه با سیاست های اجرایی گام موثری را در این زمینه بردارد. البته نباید فراموش کرد که گاهی تصمیم گیری هایی می شود اما در لایه های دولت افرادی مسوولیت اجرای آن را به عهده نگرفته یا آن را اجرایی نمی کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه وزارت علوم باید مصوبات را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و سپس آن را عملیاتی و اجرایی کند، عنوان کرد: اگر دولت آینده، دولتی با رویکرد اسلامی و گفتمان امام (ره) و رهبری باشد، باید مساله تحول علوم و اجرایی شدن آن را در اولویت نخست قرار دهد.
وی با بیان اینکه علوم ابزار اجرایی پیشرفت در کنار عدالت هستند و نباید عدالت را جدای از آن دانست، گفت: گاهی پیشرفت را مقابل عدالت ذبح می کنیم و گاه عدالت را قربانی یپشرفت. باید این دو را همزمان و در کنار یکدیگر قرار داد چرا که اسلام به هر دوی این مقوله توجه خاصی دارد و آنها را از هم تفکیک نمی کند.
حجت الاسلام برنجکار ادامه داد: عدالت نه تنها در احکام، بلکه در اجرا نیز محور بوده و مبنای قوانینی است که باید در جامعه اجرا شود. با این بیان روشن است که برای پیشرفت و رسیدن به عدالت و تمدن اسلامی و حرکت به سوی آن، لازم است در علوم انسانی تحول روی دهد چرا که علوم در واقع وسیله این فرآیند هستند. دولت باید کارشناسانی را به کار گیرد که زمینه ساز این تحول شوند. 
وی یادآور شد: آزاداندیشی از یک سو می تواند فرهنگ سازی کند و از طرف دیگر موجب تحول علوم همراه با طرح دیدگاه های مختلف شود؛ در واقع با برگزاری کرسی های آزاداندیشی و فراهم کردن فضایی بانشاط برای ابراز نظرات و تضارب آراء همراه با آزادی بیان اندیشه، می توان اشکالات کار را بیان و آنها را برطرف کرد و با این اتفاق به سوی تحول علوم گام برداشت.
پایان پیام/

 

کد خبر 262370

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha