سلیقه افراد در علوم انسانی جایگزین نقشه راه شده است

حجت الاسلام خسروپناه اراده مسئولان را از عوامل اصلی در کنار رفتن موانع تولید علم خواند و گفت: مدیریت علوم انسانی در کشور نقشه مشخصی ندارد و در این میان سلیقه افراد بیشتر بروز و ظهور دارد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به موانع تولید علم در کشور به خبرنگار شبستان گفت: بروز مانع بر سر راه هر مسئله ای ابتدا متوجه مسئولان است، اگر مسئولان اراده کاری را داشته باشند، بخشی از موانع به طور طبیعی کنار می رود.
وی اظهار کرد: برای مثال در حوزه تحول علوم انسانی، اراده محکمی میان مسئولانی که این مهم بر دوش آنان است، وجود ندارد، چند سال است که شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته است، اما خروجی را که باید نداشته است.
حجت الاسلام خسروپناه مانع دوم در تولید علم به ویژه در حوزه علوم انسانی را در نداشتن شناخت کافی از علوم انسانی مدرن دانست و تصریح کرد: علوم انسانی مدرن در یک بستر مدرن با پیشینه پروتستانتیزم ایجاد شده است و اگر کسی شناختی از علوم انسانی تحقق یافته که علوم انسانی مدرن است، نداشته باشد، در حوزه تحول نیز توفیق نمی یابد.
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایر ان سومین مانع  تولید علم را متاثر از جنبه "روش شناختی" دانست و عنوان کرد: وقتی سخن از تغییر و تحول به میان می آید باید تلقی روش مندانه ای از آن وجود داشته باشد.
وی در رابطه با امکان اسلامی سازی علوم انسانی با توجه به مسائل یاد شده ابراز کرد: فرض ما در این گفتار آن است که امکان اسلامی سازی وجود دارد اما باید توجه داشت که این مهم با چه روش شناسی ممکن می شود.
حجت الاسلام خسروپناه خاطرنشان کرد: ما در  تولید علم به ویژه در حوزه علوم انسانی با موانع متعددی مواجهیم، به لحاظ ساختاری، به لحاظ روشی و در نهایت به لحاظ علمی مشکلات زیادی وجود دارد، برای مثال در حوزه مدیریت علوم انسانی در کشور نقشه مشخصی وجود ندارد و سلیقه افراد بیشتر بروز و ظهور دارد.

پایان پیام/
 

کد خبر 237120

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha