علوم انسانی زیربنای توسعه در هر جامعه است

خبرگزاری شبستان: هدف از پژوهش، تولید دانش است اگر سرمایه های طبیعی و نیروی انسانی با سرمایه دانش آمیخته شوند به ثروت و قدرتی عظیم تبدیل می شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، همسو با اهمیت جایگاه علوم انسانی در تدوین الگوی پیشرفت و نوسازی کشور و نقش پژوهش در علوم انسانی این مهم را برگرفته از کتاب "علوم انسانی در ایران" بررسی می کنیم:

بررسی سیر تاریخی تحولات پیشرفت و توسعه در جهان نشان می دهد که نگرش به توسعه از خطی و تک بعدی به سیستمی و پویا تغییر یافته است و در جهان کنونی پیشرفت و توسعه پدیده ای چندجانبه در نظر گرفته می شود که نادیده گرفتن هر بعد آن می تواند به ضرر کل فرآیند پیشرفت بینجامد. به طور اجمالی پیشرفت و نوسازی جامعه را می توان به معنای بازسازی جامعه بر اساس اندیشه ها و بصیرت های تازه و نوین دانست.

با توجه به گستردگی عوامل موثر در پیشرفت جامعه، گام نخست در تببین و تحلیل این فرآیند، طبقه بندی عوامل در سطوح مختلف واقعیت است. بر اساس روش تحلیل اقتصاد نهادگرایان جدید اجزای نهادی یک جامعه را می توان در سطوح پنجگانه نهادها، مناسبات نهادی، بخش های نهادی، سازمان ها، محصولات و عملکرد طبقه بندی کرد. در انتها جایگاه شاخه های مختلف علوم انسانی در ارائه راهکارها توسعه و پیشرفت تبیین باید شود.(1)
انسان از بدو خلقت خود تا به امروز موجودی جستجوگر بوده و آدمی وقتی حقیقتی را بدست می آورد، آرامش پیدا می کند. از این روست که پژوهش و پژوهشگری در طول تاریخ بشر استمرار یافته است. امروزه تنها راه ایجاد ثروت در سازمان ها و جوامع بشری پژوهش های علمی دقیق است.

هدف از پژوهش، تولید دانش است اگر سرمایه های طبیعی و نیروی انسانی با سرمایه دانش آمیخته شوند به ثروت و قدرتی عظیم تبدیل می شوند. البته دانش پدیده ای زنده است که ایجاد می شود و با فعالیت های مختلف رشد پیدا می کند و سپس تغییر می یابد. لزوما دانش باید در حوزه تخصصی خود مورد استفاده قرار گیرد، در غیر این صورت ساکن و بی نتیجه می ماند. البته به روز کردن دانش و اطلاعات مربوط به مقوله علوم انسانی و همچنین استفاده درست از یافته های علمی، پژوهشی در خصوص فرآیند برنامه ریزی، طراحی، مدیریت، اجرا، نظارت و کنترل امری ضروری است.

پژوهش و علوم انسانی به مثابه زیربنای توسعه در جامعه و عالی ترین تجلی اندیشه و روح انسان محسوب می شود آن گونه که رشد و افول این عرصه تبعات مستقیم و غیرمستقیم در هر جامعه ای را نمایان می سازد. برای شناخت مشکلات و آگاهی از معضلات و کمبودها در عرصه های گوناگون تنها با پژوهش در علوم انسانی می توان به این شناخت رسید البته این مهم با اجرای پژوهشی علمی دقیق و با تبیین دقیق وضع موجود در جامعه، نیازهای اولیه را شناسایی و وضع مطلوب را برای آینده ترسیم می کند.(2)
پی نوشت ها:
1.علی رنجبرکی
2.بهارک شیرزاد کبریا
پایان پیام/

کد خبر 274419

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha