منظومه گفتمان قرآنی در روزگار کنونی نیز قابلیت اجرا دارد

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام اعرافی با بیان اینکه اندیشه قرآنی با ویژگی فراساحتی در تمام پیام های وحی مشخص است، گفت: منظومه گفتمان تمدنی قرآن در روزگار ما نیز امکان اجرا شدن را دارد.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، رئیس جامعه مصطفی (ص) العالمیه در همایش بین المللی "حاکمیت معرفتی قرآن در هویت سازی تمدنی" گفت: مبنای اسلام بر پیام ملکوتی قرآن بنا شده است که به تبیین تمدن سازی اسلامی و قرآنی می پردازد و مبانی آن را در صحنه عمل به نمایش می گذارد.

وی با بیان اینکه قرآن تعالیم اسلام برای دستیابی به گفتمان تمدنی راهکارهای جامع و گسترده ای را نشان می دهد، اظهار کرد: پایه ریزی مبنای تمدن سازی قرآنی نه تنها در قرآن کریم بلکه در سیره عملی ائمه معصومین (ص) نیز متجلی است.

 حجت الاسلام اعرافی تصریح کرد: منظومه گفتمان تمدنی قرآن در روزگار ما نیز امکان اجرا شدن را دارد، کنار هم قرار گرفتن این قوانین مشمول رعایت احکام قرآن مشتمل بر ساحت های اخلاقی و معنوی و سیاسی است.
وی با اشاره به ویژگی های گفتمان تمدنی قرآن بیان کرد: اولین رکن گفتمان تمدن ساز قرآن مشتمل بر اندیشه قرآنی است که با ویژگی فراساحتی در تمام پیام های قرآنی مشخص می شود؛ همچنین نظام وارگی و انسجام مطالب از دیگر ویژگی های برنامه سازی تمدنی قرآن کریم است.
حجت الاسلام اعرافی عنوان کرد: برنامه تمدن ساز قرآن شامل اندیشه نظام واره با رویکرد توحیدی و قدسی در سراسر آیات،در همه لایه های اجتماعی زندگی بشر رسوخ دارد. این برنامه هماهنگ با فطرت انسانی و کشش های درونی آدمی است.

وی با بیان اینکه انعطاف و آسمانی بودن پیام، از دیگر ویژگی های برنامه ساز تمدن اسلامی در آیات قرآن کریم ، ابراز کرد: آیات قرآن انسان را تشویق به جهاد فعال و پویا می کند که در آن ویژگی های فرازمانی، فرامکانی، فرانژادی و فرازبانی و فرافرهنگی در متن گفتمان قرآن برای حرکت به سوی تمدن سازی اسلامی مشهود است.
رئیس جامعه المصطفی (ص) العالمیه افزود: انسان موجودی است که تربیت اساس وجودش را شکل می دهد، همچنین در جهان امروز تعارض ها و پارادوکس های مختلفی وجود دارد که گفتمان دینی و تمدن ساز قرآن آن را حل می کند.
وی تاکید کرد: در اندیشه قرآن عبادت به معنای عام وجود دارد که همه فعالیت های خوب را در راستای قصد قربت الهی مبدل به عبادت می کند.
حجت الاسلام اعرافی با اشاره به ارتباط دنیا و آخریت در مفهوم آیات الهی عنوان کرد: یکی از پارادوکس های موجود چگونگی ارتباط دنیا با آخرت است که بشر با آن دست و پنجه نرم می کند، همچنین نگاه یکنواخت و اجتماعی به جامعه بشری زمینه را برای گفتمان تمدنی قرآنی فراهم می کند؛ پیوند حق خدا و حق الناس مشمول نظامات حقوقی و اخلاقی اسلام دیگر زمینه های گفتمان قرآن پیرامون تمدن سازی اسلامی است.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، ظرفیت غنی نظامات حقوقی که در فقه بستر را فراهم می کند از دیگر برنامه های گفتمان قرآنی است.
حجت الاسلام اعرافی ادامه داد: نگاه قرآن به اندیشه ورزی مثبت به کشف قوانین حاکم بر طبیعت، پیوند نسل های گوناگون تاریخ بشری از دیگر گفتمان های اسلام و قرآن کریم است که داعیه دار کاروان هدایت بشری است.
وی خاطرنشان کرد: امروز بشر نیازمند گفتمان توحیدی ناب قرآنی است که در پیام روز قدس و نمایشگاه بین المللی قرآن مصداق می یابد.

پایان پیام/

 

کد خبر 278532

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha