هراس غرب از اسلام ناب است نه اسلام طالبانی

خبرگزاری شبستان: حسینی با بیان اینکه اسلام انحطاط، جمود فکری و تعصبات را کنار زد، گفت: اسلامی که برخی سلاطین در منطقه دارند یا اسلام طالبان هرگز غرب را ناراحت نمی کند چرا که اسلام هراسی را ترویج می کند.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همایش "حاکمیت معرفتی قرآن در هویت سازی تمدنی" گفت: مقام معظم رهبری درباره برای قرآن در تمدن سازی ویژگی های مختلفی را ذکر کرده اند؛ تحقق تمدن سازی بر اساس قرآن نیازمند ملزوماتی است.

وی اظهار کرد: چناکه که بعد از رسالت پیامبر(ص) نیز شاهد بودیم که جامعه جاهلی آن زمان به رشد و بالندگی رسید، از این رو توجه به نقش تحولی قرآن در جامعه جاهلی ضرورت دارد.

حسینی تصریح کرد: اعجاز قرآن صرفا در مقام لفظی، لغوی، معنوی و یا اخبار غیبی نیست بلکه مهمترین بعد معجزه نبوی تحول در جامعه انسان ها است، انسان هایی که علی رغم تجربه زندگی جاهلی متحول شدند.
وزیر ارشاد با اشاره به شرایط زمان جاهلیت از جمله زنده به گور کردن دختران، بی سوادی و فقر بیان کرد: بعد از بعثت پیامبر (ص) آموزه های قرآنی سبب تحول در جامعه شد.
وی با اشاره به نقش پیامبر (ص) در جایگزینی رفعت، رحمت، صدق، پاکی و دوستی بجای خشونت ابراز کرد: به همین علت بسیاری از اقصی نقاط جهان گرد وجود پیامبر(ص) جمع شدند. این منش پیامبر (ص) و حرکت او در مدینه استقرار یافت و رسول خدا (ص) آداب اسلامی را به مردم آموزش دادند، لذا اسلام رو به روز گسترش یافته و رشد علمی و اقتصادی در آن زمان شکل می گیرد.

حسینی با اشاره به تاکید اسلام بر فراگیری دانش و دوری از تحجر بیان کرد: اسلام انحطاط، جمود فکری و تعصبات را کنار زد چرا که این عوامل رشد و پویایی را در جامعه از میان می برند؛ البته این ویژگی ها در دوره جاهلیت به اذعان پیشینیان مقدس بود اما با ورود اسلام به جامعه جاهلی عقل و استدلال جایگزین شد، لذا تحولی اساسی و تمدنی جدید شکل گرفت.
حسینی با بیان اینکه امروز نیز باید برای حرکت به سوی تمدن، موانع و آسیب ها را بررسی کنیم خاطرنشان کرد: باید علت ضعف مسلمین را واکاوی کنیم و ببینیم که چه شد مسلمین که در اوج رشد بودند به ضعف رسیدند.
وی تصریح کرد: شاید یکی از ضعف ها مربوط به حاکمانی بود که از حداقل عدالت در برابر جامعه شان برخوردار نبودند لذا طبیعی است در چنین شرایطی تمدن شکل نمی گیرد و ظلم و بی عدالتی ایجاد می شود.
وی با اشاره به اضطراب غرب از اشاعه پیام انقلاب اسلامی ادامه داد: امام راحل به دنبال آن بودند که تفکر انقلاب در کل جهان اسلام پخش شود و دقیقا همین امر باعث نگرانی کشورهای غربی شد و جالب اینکه امروز نیز حرکات آنان در راستای اسلام هراسی به این علت است که از صدور پیام انقلاب جلوگیری کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: غرب نگران رشد اسلام ناب است وگرنه اسلامی که برخی سلاطین در منطقه دارند یا اسلام طالبان هرگز غرب را ناراحت نمی کند چرا که اسلام هراسی را ترویج می کند.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم به سمت تمدن سازی اسلامی مبتنی بر آموزه های قرآن برویم باید زمینه های آن را فراهم کنیم، تاکید کرد: ما در جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنیم الگویی موفق را در این راستا ارائه کنیم اما بسیاری می خواهند این الگوها شکل نگیرند.
وی عنوان کرد: تمدن غرب بر پایه اومانیسم است و اگر در این تمدن از عقل سخن گفته می شود مقصود عقل ابزاری است، اما در تمدن اسلامی، اساس بر خدامحوری است.
وی در پایان با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با بحث تمدن اسلامی و تاکید ایشان بر اینکه ایجاد این مقوله از طریق حرکتی تدریجی ممکن می شود، یادآور شد: ایجاد تمدن اسلامی همانطور که رهبری تاکید دارند به حرکت تدریجی نیاز دارد.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 278531

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha