تحول در علوم انسانی نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم است

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام عباسی در نشست" بررسی دیدگاه های مختلف درباره تحول علوم انسانی" با اشاره به چالش های پیش روی حوزه علوم انسانی گفت: اساسا تحول در علوم انسانی نیازمند برنامه ریزی دقیق و منسجم است.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، نشست «بررسی دیدگاه های مختلف درباره تحول علوم انسانی»، عصر روز جمعه، 11مردادماه در سالن شماره 2 شبستان مصلی امام خمینی(ره) با سخنرانی حجت الاسلام دکتر عباسی کارشناس این نشست برگزار شد.


بر اساس این گزارش، وی طی سخنانی با بیان اینکه مسئله تحول علوم انسانی سال های سال است که در نظام اسلامی مورد توجه است، گفت: شاید زمانی که بحث انقلاب فرهنگی در اوایل انقلاب طرح شد، یکی از انگیزه ها تحول در علوم و به ویژه تحول در علوم انسانی بود.


وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه علوم انسانی تصریح کرد: با توجه به تاکیدات رهبری بحث تحول علوم انسانی در سال های اخیر بیش از گذشته مطرح شده به طوری که شورای تخصصی ارتقای تحول علوم انسانی متشکل از شخصیت هیات علمی و فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد.


عباسی با بیان اینکه منظور از تحول در علوم، تحول در شاخه های دانش است، خاطر نشان کرد:بحث ما در این حیطه از ادراک نیست بلکه مقصود از علم مجموعه ای از گزاره هاست، ضمن آنکه در باب شکل گیری دانش دو نگرش وجود دارد که عبارت است  از شکل گیری دانش بر اساس موضوع و شکل گیری دانش بر اساس هدف و غایت.
 

محقق در این راستا ادامه داد: آنچه که امروز از دانش های میان رشته ای می گوییم بر اساس هدف شکل می گیرند و معمولا رشته های که منطق تک رشته ای دارند بر اساس موضوع شکل می گیرند.


وی با اشاره به اینکه تحول در علوم انسانی نیاز به برنامه ریزی دقیق و منسجم دارد، افزود: علوم انسانی گستره ای وسیع دارد که نیاز است در هر حیطه ای به شکلی شایسته برنامه ریزی شود.


 

پایان پیام/

کد خبر 278780

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha