جمعه خونین حج نباید با هیچ سیاستی فراموش شود!

خبرگزاری شبستان: هیچ گاه نباید جمعه خونین حج را از یاد ببریم؛ هیچ سیاستی حق ندارد اجازه دهد این حقیقت تلخ به دست فراموشی سپرده شود چون ثابت می کند وهابیت و سلف آنها یزیدی اند نه از صحابی.

خبرگزاری شبستان: نزدیکی به ایام حج و قرار گرفتن در ایام هفته حج فرصتی را فراهم آورده تا بار دیگر به این ظرف زمانی در اختیار که می تواند زمینه ساز تحولات اساسی در جهان اسلام شود به دیده ای عمقی تر بنگریم و درپی واکسیناسیون فکری و روحی حجاج برابر وهابیت باشیم. از این رو در گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین محمدمحسن مروجی طبسی، مدرس و پژوهشگر حوزه و دانشگاه و عضو گروه فِرَق تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب به گفتگو نشسته ایم که از نظرتان می گذرد:

 

با توجه به اینکه در آستانه موسم حج قرار داریم و وهابیت از این فرصت برای تبلیغ عقاید باطل خود استفاده می برد، شیعه همزمان با حضور در این مناسک چه نوع رفتاری را باید در پیش بگیرد که کمترین آسیب اعتقادی متوجه او شود؟
این نکته از چند جهت قابل بررسی است؛ در این راستا روحانیون کاروان، مدیران و مسوولان و خود حجاج نیز وظایفی بر دوش دارند که نباید از آن غافل شوند و وظیفه بر عهده قشر خاصی نیست.
اما برخوردها فراخور حال متفاوت است؛ به طور مثال مسوولان حج، باید کلاس های اعتقادی برای حجاج گذاشته و ضمن آن آموزش هایی به صورت کتاب، بروشور، بولتن، لوح فشرده در اختیار زائران قرار دهند. البته بهتر است این کتاب ها به صورت کتابچه و قطع جیبی باشد چرا که زائران فرصت مطالعه ندارند؛ همان طور که وهابیت این گونه کتاب ها را میان مسلمانان برای انتقال عقاید باطل خود توزیع می کنند.
روحانیون هم علاوه بر ترویج احکام عالی حج، در کنار آن باید چک کردن اعتقادی زائران را در برنامه کاری خود قرار دهند. به این صورت که پیگیری کنندزائران چه شبهاتی را دیده یا شنیده اند. البته این حرکت باید به صورت پیوسته و آهسته و غیر محسوس باشد. همچنین خود زائران نیز باید ارتباط خود را با روحانیون مستحکم کنند. گاه دیده شده برخی از زائران لجبازی کرده و احساس می کنند آن روحانی کاروان قصد دروغ گفتن به وی را دارد چرا که او کتاب هاب تبلیغی وهابیت را مطالعه کرده و تحت تاثیر قرار گرفته و موضع می گیرد.
اما نکته مهم تر اینکه چرا فقط در ایام حج مراقب شیعیان باشیم؛ امروز شبهات وهابیت تنها در ایام حج توسط آنها مطرح نمی شود،بلکه شبکه های ماهواره ای به زبان فارسی و عربی بی وقفه در حال ترویج عقاید وهابیت هستند.
 

چه نوع رفتارهای این فضا را که وهابیت با اقدام های خود آن را غبارآلود کرده، تشدید می کند؟
به نظر من در ایام حج و غیر آن باید از فرمایشات رهبری و توصیه های مراجع عظام تقلید تبعیت کرد تا از این آسیب به دورماند. اگر این دو مساله رعایت شود و در دستور کار قرار گیرد، هیچ بهانه ای در دست وهابیت قرار نمی گیرد تا از این آب گل آلود ماهی بگیرد. رهبر انقلاب همراه تاکید می کنند از طرح مباحث حساسیت زا در این ایام جلوگیری شود؛ البته این به معنای آن نیست که شیعه حسایست زا است، بلکه دل های آنها مریض است که به دنبال سوء استفاده و تشنج آفرینی است. اگر رهبری و مراجع تاکید می کنند شیعیان مراقب باشند، مقصود این است که مواظب باشید دل های آنان که بیمار است بهانه پیدا نکند.
با همه اینها یک سری اعتقادات شیعه دارد که باید به آنها پایبند باشد و کوتاه نیاید. از طرفی باید شیعه مراقب باشد و وارد بحث های حاشیه ای نشود چرا که غرض وهابیت پاسخ گویی نیست بلکه به دنبال بهانه ای هستند که مثلا بگویند فلان زائر شیعه آمد و به همسران پیامبر (ص) توهین کرد و گرنه آنها در پی یادگیری و بحث مفید نیستند. وقتی وهابیت در پی آزار و اذیت هستند، هیچ آدم عاقل و اهل منطقی نباید وارد بحث با آنها شود و در چنین مواقعی بگوید:" لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ ... دین شما براى خودتان و دین من براى خودم" (کافرون، آیه 6)
 

در کدامیک از مناسک حج فضا و فرصت بیشتری برای ترویج آموزه های اصیل شیعه وجود دارد؟
این حرکت خیلی در شرایط امروز بسیار سخت است چرا که نخستین خاستگاه وهابیت، عربستان است. تکفیری ها در آنجا رشد و نمو کرده اند، سرویس های اطلاعاتی عربستان بشدت کار می کنند و عقاید وهابیت در این کشور حاکمیت دارد. از طرفی عربستان نقش مهمی در شرایط بحرانی سوریه و مسلمان کشی در این کشور دارد. با وجود این شرایط تحقق این مطلب دشوار است. اما آن چه می توانیم به عنوان حرکت مسالمت آمیز بجا آوریم، فعالیت هایی است که جزیی اما تاثیرگذارند. به طور مثال وقتی شیعه در آنجا بر فرش سجده نکند یا با دست باز نماز بخواند، همین عامل موجب می شود توجهات به سوی او جلب شده و طرف مقابل به دنبال چرایی این حرکت برآید و در این بین تعامل و گفتمانی صورت گیرد و عقاید شیعه ترویج شود. رعایت ادب و اخلاق و حسن خلق که مهمترین شاخصه اهل بیت (ع) بوده است و موجب می شود مخالفین را به سوی خود جلب کنند، نیز از دیگر راهکار هایی است که می تواند عقاید حقه شیعه را در این ایام ترویج دهد. نباید از ابزار تند و خشن و موقت برای گسترش آراء خود استفاده کنیم در این صورت قطعا نتیجه عکس می گیریم. در این راستا باید ارتباط با روحانیت را تقویت کرد و اگر نکته ای از وهابیت دیده و شنیده شد، بی گدار دل به دریا نزد و تسلیم نشد. شیعیان با حضور در حسینیه شیعیان در مدینه که در باغ شخصی شیخ امری واقع شده، می توانند موجبات دلگرمی شیعیان مدینه را فراهم سازند. در پایان تاکید می کنم ما هیچ گاه نباید جمعه خونین حج را از یاد ببریم؛ هیچ سیاستی حق ندارد اجازه دهد این حقیقت تلخ به دست فراموشی سپرده شود. این مصیبت سختی بود که بر امام (ره) و مسلمانان وارد شد و نشان داد این قوم و سلف آنها از تبار صحابه نیست بلکه از یزید و بنی امیه است و با این حرکت خود تاریخ خونینی را دوباره تکرار کردند.
پایان پیام/
 

کد خبر 290743

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha