زنان عشایر بختیاری بر بوم های نقاشی

خبرگزاری شبستان: نمایشگاه نقاشی های زوج هنری شبنم لو علیان و محمود سمندریان با عنوان «رقص رنگ ها» عصر جمعه 29 شهریور ماه در گالری شکوه افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در این نمایشگاه 17 اثراکرلیک از شبنم لو علیان و 31 اثر آبرنگ و اکلین از محمود سمندریان در معرض تماشا قرار گرفته است.
آثاری که لوعلیان در این نمایشگاه ارائه داده است از فضایی ذهنی و آبستره برخوردار است او از رنگ های اصیل ایرانی نظیر مینیاتور در این آثار بهره گرفته است. لوعلیان در نقاشی هایش مسائل زندگی زنان ایرانی را در تونالیته های محو به تصویر کشیده است، او در مورد آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: این اولین نمایشگاهی است که در آن آثاری با تکنیک اکرلیک روی بوم ارائه داده ام، قبل از این آبرنگ کار می کردم و در نمایشگاه های قبلی ام آبرنگ هایم را به نمایش گذاشته بودم.
او در ادامه اضافه کرد: شروع این مجموعه از پروژه لیسانس من در آکادمی هنرهای زیبای فلورانس است. در این آثار سعی کرده ام بیشتر از رنگ های خالص و ناب بهره بگیرم و علاقمند بودم یکی از فرهنگ های متنوعی که در کشورمان وجود دارد را به تصویر بکشم و به این وسیله معرفی کنم به همین دلیل زنان عشایر بختیاری را انتخاب کردم. پیش از این نمایشگاهی با همین موضوع در فلورانس برگزار کردم که با استقبال قابل توجه ای مواجه شد.
زمینه بیشتر آثار لوعلیان بافت دارد. او این بافت ها را با وسایل مختلف و بوسیله برجستگی هایی که با رنگ ایجاد شده بوجود آورده است، در واقع می توان گفت آثار او به نوعی پیدا و نا پیداست. فیگور زنان در این آثار هم مشخص است و هم به صورت محو می باشند او این فیگورها را با بافت هایی در زمینه همراه کرده است.
لوعلیان در مورد انتخاب موضوع زنان عشایر برای آثارش گفت: لطافت ، شادی و رنگ با وجود زنان توام است. من دوست داشتم زنان در آثارم نقش داشته باشند. لباس های بلند رنگی زنان عشایر بختیاری وسربند های زیبایی که به سر دارند باعث شد که آنها را موضوع آثارم قرار دهم.
او افزود:آثار این مجموعه با توجه به تقدم و تاخر زمان خلق تفاوت هایی با هم دارند و بافت هایی که در آثار دیده می شود هم متفاوت از هم هستند. این نقاشی ها برای چهار سال پیش است اما این مجموعه همچنان ادامه دارد، در آثار جدید این مجموعه به کشف و شهودی تازه دست یافته ام و تغییراتی در آن انجام داده ام که تکراری نباشد و جذابیت خودش را حفظ کند.
آثار محمود سمندریان در این نمایشگاه به دو قسمت نقاشی های آبرنگ بر روی کاغذ و آثاری با تکنیک جوهر یا اکلین بر روی بوم تقسیم می شود.
او در مورد برگزاری نمایشگاه مشترک به همراه همسرش گفت: آثار ما در این نمایشگاه به نوعی مکمل یکدیگر است، این تنوع و دوگانگی برای مخاطبان جالب است. من فکر می کنم وقتی دو نفر با هم زندگی می کنند تاثیراتی بر روی هم می گذارند که این تاثیرات تا اندازه ای می تواند در آثار نقاشی های ما بازتاب پیدا کند.
او اضافه کرد: در این نمایشگاه بخشی از آثار آبرنگ که همیشه در حاشیه کارهای اصلی من هستند به همراه مجموعه آثار انتزاعی ام با عنوان «درختان رقصان» که از 10 سال پیش بر روی آنها متمرکز هستم را به نمایش گذاشته ام.
او در این نمایشگاه نقاشی های آبرنگش که برگرفته از زندگی روزمره مردم امروز ایران و مکان های مختلف ایران می باشد را ارائه داده است، سمندریان با استفاده از عکس هایی که می گیرد و یا اتود هایی که در فضای مورد نظر می زند این آثار را با توجه به کمپوزیسیون مناسب و ترکیب بندی های به جا خلق کرده است ، او بخشی از این آثار را در برنامه تلویزیونی آموزش آبرنگ در سال گذشته نمایش داده است.
آثار انتزاعی سمندریان از نقاشی های قدیمی و نگارگری تاثیر گرفته است، این آثار آبستره برآمده از عرفان شرقی و احساسی است که از شعر و سنت های ایران بوجود آمده است. او در مورد این آثارگفت: در آثارانتزاعی ام با عنوان «دره و صخره» تا اندازه زیادی سعی شده رنگ ها از آنها گرفته شود و هدف از ایجاد موج در خطوط ریز و ظریف ، نزدیک شدن به نقاشی های مینیاتور است. با تمرکز در حین اجرای کار سعی دارم نزدیکی بین فضای ذهنی و سنت های گذشته ایران بوجود آورم.
«شبنم لو علیان » متولد 1356 و فارغ التحصیل آکادمی هنرهای زیبای فلورانس است .وی تا کنون برپایی دو نمایشگاه انفرادی و شرکت در پنج نمایشگاه گروهی در ایران و فلورانس را در کارنامه خود دارد.
«محمود سمندریان » متولد 1342 در اصفهان و فارغ التحصیل کارشناسی نقاشی و کارشناسی ارشد تصویر سازی از دانشگاه تهران است. سمندریان دارای نشان درجه یک هنری ست و برگزیده جایزه بینال نقاشی ایران در سال 1372، برگزیده جایزه از نمایشگاه گل شهرداری تهران 1371 ، او تا کنون داور چندین مسابقه و جشنواره هنری بوده است .«محمود سمندریان» برپایی 18 نمایشگاه انفرادی و بیش از 170 نمایشگاه گروهی در داخل و خارج از کشور در کارنامه خود دارد.
شایان ذکر است نمایشگاه نقاشی های زوج هنری با عنوان «رقص رنگ ها » تا تاریخ سوم مهر ماه در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه ،بلوار اندرزگو،خیابان سلیمی شمالی ،کوچه امیر نوری ،پلاک 19 از ساعت 17 تا 21 میزبان علاقمندان است.

پایان پیام/

کد خبر 294547

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha