تکذیب ریشه همه بدی ها است، وای بر روزگار تکذیب کنندگان

خبرگزاری شبستان: استاد سعیدیان با اشاره به ویژگی های سوره های مبارکه جزء 29 قرآن به تأکید سوره مرسلات بر وصف بد حالی تکذیب کنندگان پرداخت و گفت: اگر نمی‌خواهید حرف حق را بشنوید حداقل آن را تکذیب نکنید.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، استاد دکتر محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی کشورمان در جلسات هفتگی آموزش قرآن خود با اشاره به سوره مبارکه مرسلات و آیات مطروحه در آن گفت: سوره مبارکه مرسلات وصف روز رستاخیز را می کند و معاد را به یاد انسان های پوشاننده حق می آورد. روزی که همه انسان‌ها باید در آن پاسخگو به رفتار، نگاه، کلام و اعمال خود باشند و تنها انسان‌های صالح هستند که می‌توانند در محضر الهی سلامت باشند.

وی افزود: فرقی نمی‌کند این شخص آیت‌الله یا آیت‌الله العظمی باشد بلکه همه در محضر عدل الهی به طور یکسان پاسخگو خواهند بود و تنها عبد صالح خدا اهل نجات بوده و به شفاعت اهل بیت (ع) می‌رسد.

سعیدیان تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های سوره مبارکه مرسلات تکرار آیه "ویل یومئذ للمکذبین" است که 10 بار در این سوره تکرار شده است همچنین خطاب به ویل نسبت به نمازگزاران سهل‌انگار، مشرکان، کفار، مکذبین در جا های دیگر قرآن نیز تکرار شده که ریشه بسیاری از خلاف‌ها در زندگی افراد تکذیب است.

وی تصریح کرد: اگر بدانیم مرگ حق است و همه ما در این عالم روزی آن را ملاقات می‌کنیم یاد مرگ و خداوند روز و شب ما را آگاه می‌دارد تا اعمال و رفتارمان را کنترل کنیم.

سوره دیگر قرآن کریم که در آن یک آیه چند بار تکرار شده سوره مبارکه الرحمن است که خداوند می‌فرماید به کدام نعمت پروردگارتان تکذیب می‌کنید همچنین سوره مبارکه قمر چندین بار نسبت به چگونگی عذاب ها و اخطار الهی تأکید می‌کند که تکرار این آیات برای تنبه و توجه ما انسان ها است.

سعیدیان عنوان کرد: طبق روایات نقل شده، پیامبر (ص) فرمود: "یکی از سوره‌های قرآن یعنی همان سوره مرسلات من را پیر کرد" به نظر می رسداین سوره به دلیل اشاره به معاد و ظاهر شدن اعمال نیک و بد انسان‌ها در آن است.

وی عنوان کرد: این سوره مانند گوشواره در یک شعر، آیه بدحالی روزگار تکذیب‌کنندگان را تکرار می‌کند و می فرماید وای به حال کسانی که قیامت را تکذیب می‌کنند. در روایات است که عذابی بدتر از ویل در جهنم وجود ندارد. سوره مرسلات در ادامه آیاتش با اشاره به وصف روز قیامت می‌فرماید در آن روز همه کهکشان‌ها، زمین شکافته می‌شوند و خورشید و ستارگان محو شده و هیچ‌کس شخص دیگری را نمی‌شناسد. آن روز پوست بدن انسان علیه خودش شهادت می‌دهد و این روز یوم‌الفصل یعنی جداکننده خوب و بدن است.

سعیدیان با اشاره به یک نکته اخلاقی برای سیر سلوک معنوی انسان ها در دنیا خاطرنشان کرد: انسان‌ها باید سعی کنند در یک عمل سرآمد و فرشته‌خو شوند. یک انسان می‌تواند در صداقت، پاکدامنی، چشم‌پاکی، زبان پاک، خیرخواهی برای دیگران، گفتن حرف حق حتی اگر به ضرر خود انسان باشد سرآمد شود. فردی در یک تحقیق میدانی در خصوص اینکه آیا شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در تمام فضایل اخلاقی سرآمد بودند به سراغ خانواده‌ها و دوستان این افراد رفت و نتیجه این تحقیق این شد که شهدا در یک صفت شاخص بودند و آن رفتارشان زبانزد و آینه فرشتگان بود و اگر انسان در یک صفت به اوج برسد می‌تواند به مراتب بالای اخلاقی دست یابد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین توصیه‌های سوره مبارکه مرسلات پرهیز از تکذیب حرف حق است و اگر نمی‌خواهیم حرف حق را بشنویم حداقل آن را تکذیب نکنید.

شایان ذکر است، جلسه هفتگی استاد محمد حسین سعیدیان، روز های شنبه از ساعت 18 تا 20 در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه کوچه صیرفی پور برگزار می شود که در آن به صورت هفتگی مطالب تفسیری برای آشنایی با سور قرآن کریم بیان می شود که  در شمارگان متوالی با عنوان" آشنایی با سور قرآن " برای استفاده مخاطبان خبرگزاری شبستان منعکس می شود.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 295642

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha