یکی از راه‌های دست‌یابی به بهشت سجده‌های طولانی است

خبرگزاری شبستان: قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به توصیف آیات سوره مبارکه انسان و راهکارهای دست‌یابی به جنات الهی گفت: سجده‌های طولانی یکی از شرط‌های ملاقات رضوان الهی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، استاد محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی کشورمان در جلسه هفتگی آموزش قرآن خود که شنبه 9 آذر از ساعت 18 تا 21 برگزار شد با اشاره به راهکارهای رسیدن انسان‌ها به بهشت و نعمت‌های الهی در روز آخرت گفت: خداوند در سوره مبارکه انسان پنج راهکار برای رسیدن به جنات ارایه می‌دهد که در این میان نباید از ویژگی‌های سجده و فضیلت‌های آن دور ماند.

وی افزود: روایت‌های بسیاری در مورد سجده‌کردن نقل است همچون زمان پیامبر (ص) شخصی از ایشان خواست تا بهشتی‌شدن‌اش را تضمین کند، حضرت نیز این خواسته را اجابت کرد و فرمود به شرط آنکه مرا در سجده‌های طولانی کمک کنی. سجده یک عبادت عظیم و بزرگ است که نزدیک‌ترین حالت و جایگاه آدمی به پروردگار عالم سجده به درگاه خداوند متعال است و مهم‌ترین عبادت موجودات عالم سجده‌کردن است.

سعیدیان عنوان کرد: شخصی نزد پیامبر (ص) آمد و گفت گناهان بسیاری دارم و عمل من بسیار کم است از شما درخواست کمک دارم، پیامبر فرمود سجده طولانی و بسیار بکن که همچون باد خزان که برگ درختان را می‌ریزد سجده نیز گناهان را بر زمین می‌ریزد.

سعیدیان افزود: سجده‌کردن مقدمه سیر و سلوک الهی است و چه خوب است که انسان در شبانه‌روز یک یا دو مرتبه سجده‌های طولانی انجام دهد و با خداوند متعال راز و نیاز کند، در روایات آمده آن زمینی که مؤمن بر آن سجده می‌کند برای اهل آسمان می‌درخشد. امام علی (ع) در خصوص معنای سجده می‌فرمایند وقتی سجده می‌کنید بگویید خدا من را از خاک آفرید. وقتی سر از سجده برمی‌دارید یعنی خداوند من را از زمین خارج می‌کند و وقتی که دوباره به سجده می‌روید معنای آن این است که انسان دوباره به خاک بازمی‌گردد.

قاری بین‌المللی کشورمان با بیان این مطلب که خداوند نعمت‌های بهشتی را برای نزدیکی ذهن ما انسان‌ها به نعمت‌های دنیایی تشبیه می‌کند، تصریح کرد: نعمت‌های بهشتی را نه چشمی دیده و نه گوشی شنیده و بر قلب کسی خطور نخواهد کرد که چه عظمتی دارد اما خداوند این نعمت‌ها را با مثال‌هایی همچون آب، خوراک این دنیایی، حوری، قلمان، خدمتکار، گلوبند و غیره تشبیه می‌کند زیرا ذهن ما انسان‌ها محدود به نعمت‌های دنیایی است اما میان ماه من تا ماه گردون تفاوت بسیاری وجود دارد. خداوند در آیات پایانی سوره مبارکه انسان سخن از پوشاک اهل بهشت می‌کند و می‌فرماید لباس‌شان عالی است یعنی البسه آنها از جنس سندس، حریر فاخر و زیبا، استبرق، پارچه ضخیم و ابریشمی با تنوع رنگی بسیار است. همچنین دستبندهایی از جنس نقره برای اهل بهشت جلوه‌گری می‌کند اما آخرین نعمت الهی در بین تمام نعمت‌های بهشتی سه غایت خداوند متعال است.

سعیدیان افزود: در روایات نقل است هنگام ورود بهشتیان درختی بلند و عظیم بر سر راه‌شان قرار دارد که دو چشمه از زیر آن می‌جوشد و اهل بهشت با شستن خود در یکی از این چشمه‌ها تمام آلودگی‌ها را از خود پاک می‌کند و با نوشیدن شراب طهور به تازگی و آرامشی ابدی دست می‌یابد.

وی عنوان کرد: خداوند پس از ذکر نعمت‌های گسترده بهشت می‌فرماید این نعمت‌ها جذاب و پاداش شما مؤمنان است که به بهانه نمی‌دهیم و ذره‌ای اضافی به کسی عطا نمی‌شود و این نعمت‌ها مطابق با رفتار و کشیدن رنج طاعت، عبادت، ترک معصیت و آراستگی به تقوای الهی است.

دستورات قرآن کریم برای رسیدن به بهشت الهی

سعیدیان با اشاره به راهکارهای رسیدن به بهشت الهی که در سوره مبارکه انسان ذکر شده است، تصریح کرد: خداوند متعال در آیات پایانی سوره مبارکه انسان پنج دستور می‌دهد تا انسان‌ها در مسیر دست‌یابی به جنات الهی قرار گیرند. خداوند این دستورات را خطاب به پیامبر (ص) فرموده تا ما مؤمنان درس بگیریم، خداوند می‌فرماید اگر اطاعت من را کنید مقام‌های بهشتی پاداش شماست، خداوند می‌فرماید ما قرآن را آرام‌آرام فرستادیم و تو ای پیامبر برای ذکر دستورات اخلاقی و احکام ما به مردم باید تدریجی رفتار کنیم. همچنین در مقابل احکام و دستورات من صبوری کن و در مقابل تهدید و تطمیع دشمن استقامت و صبوری به خرج بده، اگر می‌خواهی در مقابل دشمنان به رستگاری برسید صبح و بین‌الطلوعین (بکرته) و لحظاتی پیش از غروب آفتاب من را بسیار یاد کن.

سعیدیان خاطرنشان کرد: یکی از دستورات خداوند در آیات انتهایی سوره مبارکه انسان تسبیح پروردگار عالم در لحظات شب است که امام رضا (ع) در خصوص کلمه لیله طویلا که در این سوره نازل شده می‌فرماید منظور از این عبارت نماز شب است.

شایان ذکر است، جلسه آموزش قرآن استاد سعیدیان قاری بین‌المللی کشورمان هر هفته شنبه‌ها از ساعت 18 در مجتمع فرهنگی سرچشمه واقع در چهارراه سرچشمه برگزار می‌شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 318463

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha