بهجت و شادی از ثمرات راز و نیاز در دل شب است

خبرگزاری شبستان: قاری بین‌المللی کشورمان در جلسه هفتگی درس اخلاق خود با اشاره ثمرات دعا و سجده در دل شب گفت: خواندن نماز در شب و رازونیاز با پروردگار عالم بهجت و شادی حقیقی در دل آدمی ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، استاد محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی کشورمان در جلسه آموزش قرآن هفتگی خود با اشاره به آیات سوره مبارکه انسان و توصیف بهشتیان و بهره‌مندی آنها از نعمت‌های الهی گفت: بهشتیان در نهایت آرامش بسر می‌برند، هنگام ورود دو نهر جوشان از کنار درختی بزرگ می‌گذرد و اهل بهشت در یکی از این نهرها خود را شستشو داده و در دیگری با نوشیدن از آن طهور و پاک می‌شود. وصف بهشت که نه گوشی و نه چشمی آن را دیده غیر قابل توصیف است و خداوند برای تقریب ذهن انسان‌ها آن نعمت‌ها را تشبیه به نعمت‌های دنیایی می‌کند.

وی افزود: در آیات انتهایی سوره مبارکه انسان خداوند متعال 5 دستور مهم را که مقدمه‌ قرارگرفتن در مسیر بهشتی است به پیامبر (ص) تأکید می‌کند تا ما نیز از این پندها درس بگیریم، خداوند می‌فرماید ما قرآن را بر تو پیامبر نازل کردیم و این موضوع همراه با آرامش و تدریج بود.

سعیدیان تصریح کرد: قرآن ریسمانی است که از عالم بالا بر زمین آویخته شده و یک سر آن در آسمان‌هاست و انتهای دیگر در دست افرادی است که اهلیت قرآن کریم را پیدا می‌کنند و به واسطه همین کتاب الهی به مدارج عالیه عرفانی دست می‌یابند. خداوند وقتی به پیامبر می‌فرماید قرآن را به تدریج نازل کردیم گواه بر یک حقیقت عرفانی است، همواره تربیت و آموزش با تدریج و آرامش امکان‌پذیر است لذا اقتضای دعوت پیامبر نیز در دوران خود همراه با تدریج بود تا درخت تنومند اسلام به ثمر رسد.

وی با اشاره به دیگر دستورات خداوند در خصوص دست‌یابی به مسیر سعادت و نعمت‌های بهشتی عنوان کرد: خداوند می‌فرماید همیشه هر صبح و شام او را یاد کنیم و در روایات ذکر نام خداوند در موقع بین طلوعین که ارزاق را توزیع می‌کنند بسیار سفارش شده است. همچنین یک‌سوم مانده به انتهای شب نیز بهترین زمان برای ذکر و عبادت الهی است.

سعیدیان افزود: بهترین ذکر و عبادت سجده به درگاه خداوند متعال است زیرا انسان در لحظه سجده خود را کوچک شمرده و هیچ چیزی را نمی‌بیند جز عظمت پروردگار عالم و در این لحظه انسان به خداوند بسیار نزدیک است.

وی با اشاره به اسرار سجده‌های طولانی و رشد عرفانی انسان‌ها تصریح کرد: سجده‌کردن دارای اسراری پنهان است که خوب است آدمی حداقل در طول روز یک یا 2 مرتبه سجده طولانی و زیبا داشته باشد. انسان در لحظه عبادت خداوند باید بگوید این سجده برای توست و من به تو ایمان دارم و تسلیم اوامر تو هستم و با توکل بر پروردگار عالم منیت را از خود دور کرده و کارها را انجام دهم. انسان در لحظه سجده باید گوش، چشم، مو، اعصاب و مغز استخوان‌اش برای خداوند کرنش کرده و تنها او را قادر همه احوال بداند.

سعیدیان تصریح کرد: وقتی چهره انسان به خاک می‌افتد نشان از این است که این چهره فانی و از بین رفتنی است و هرچه هست از نعمت‌های الهی است و آفرین به خدایی که بهترین وجه را خلق کرد.

وی با اشاره به بهترین لحظات سجده به درگاه الهی عنوان کرد: همان‌طور که سجده یکی از بهترین حالات انسانی به تقرب الهی است بهترین زمان برای این عبادت شب است که در قرآن کریم به آن بسیار تأکید شده است. همه ما انسان‌ها مسافر دیار باقی هستیم و باری از سوی خداوند که همان اختیار است بر دوش ما گذاشته شده تا آن را به سرمنزل مقصود برسانیم و بهترین مرکب برای طی مسیر قرب الهی به سلامت‌رسیدن به مقصد نهایی شب و عبادت در این لحظات پرفیض است.

قاری بین‌المللی کشورمان اظهار کرد: خداوند به پیامبر (ص) می‌فرماید دنیا نیمی از شب و نیمی در روز قرار دارد و نیمه روز آن انسان طبق آیات الهی همواره در معرض خطر و مشغله های زیاد است و بهترین راهکار برای رهایی از امواج سهمگین خطرات دنیایی کمک‌گرفتن از شب و راز و نیاز با خداوند متعال است و پروردگار عالم نیز پای انسان را در این راه محکم می‌کند. پیامبر (ص) می‌فرماید خواندن دو رکعت نماز در دل شب نزد من محبوب‌تر از آنچه در دنیا و مافیهاست. همچنین در روایات نقل است هر کس تمام شب را به خواب سپری کند شیطان بر سر بالین او حاضر می‌شود البته همواره دو ملک انسان مومن را در دل شب ندا می‌دهند تا به راز و نیاز خداوند بپردازد، در این خصوص از شیخ مرتضی زاهد نقل است که وی صدای ملائکه را بر سر بالین‌اش برای بیدارشدن و نمازخواندن در دل شب می‌شنید، گاهی ملائکه او را با لفظ آقا بلند شو یا لفظ آقا مرتضی بلند شو و یا لفظ شیخ مرتضی بلند شو صدا می‌کردند. شیخ مرتضی زاهد می‌گوید از لحن و لفظ بیدارکردن ملائکه متوجه اعمال روزم می‌شدم که اگر کار خوب و شایسته‌ای داشتم ملائکه من را با لفظ مهربان‌تری صدا می‌کردند.

سعیدیان افزود: بسیاری از مشکلات و مصیبت‌ها و سختی‌های دنیایی به خاطر بهره‌مندی از لحظات سحر انسان‌ها را نجات داده، اولیای الهی نیز همواره خلوتی در نیمه‌های شب داشتند و برخی از اساتید اخلاق معتقد بودند که انسان به جایی نمی‌رسد مگر آنکه اهل شب باشد. یکی از مهم‌ترین فواید بهره‌مندی از دل شب و راز و نیاز با خداوند ایجاد بهجت و سرور در انسان‌ است و غم و غصه او از بین می‌رود. یکی دیگر از لحظاتی که در روایات سفارش شده و انسان‌ها در آن زمان دارای بهجت و سرور هستند لحظه افطار است. همچنین دیدار دوستان خوب انسان را شاد می‌کند، افرادی که اهل شب باشد صورت نیکو و نورانی دارند و اگر کسی حقیقتا خدا را دوست دارد اهل راز و نیاز در دل شب است.

پایان پیام/

 


 

کد خبر 323680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha