اذکار الهی تنها با مراقبت موثر واقع می شوند

خبرگزاری شبستان: قاری بین المللی کشورمان با اشاره به اوصاف الهی در سوره مبارکه حشر گفت: هرکدام از اسماء الهی که در سوره حشر ذکر شده، دارای خواصی هستند که تنها با مراقبت و پرهیز از گناه موثر واقع می شوند.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، استاد محمدحسین سعیدیان در جلسه آموزش هفتگی قرآن خود با اشاره به آیات سوره مبارکه حشر به عنوان حفظ موضوعی قرآن کریم این جلسه آموزشی گفت: سوره مبارکه حشر با تسبیح، حمد و عزت و حکمت الهی آغاز می شود ودر پایان نیز به همین سیاق به اتمام می رسد.


وی افزود: خداوند دارای اسماء واوصاف بسیاری است که تنها چند مورد از آنها در قرآن کریم به آن اشاره شده است، صفات قدوس، سلام، مهیمن، عزیز، جبار، متکبرو... مخصوص خداوند بوده که این نام ها همچون کلیدهایی برای رفع حاجت آدمی موثر واقع می شوند.
سعیدیان عنوان کرد: گقتن ذکر قدوس و سلام برای حفظ انسان از بیماری های درونی و ظاهری بسیار کاربرد دارد اما تمام این برکات به شرط مراقبت و پرهیز از گناه ثمربخش است.


نفراول مسابقات بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به مضامین سوره مبارکه انسان واقع در جزء 29 قران کریم گفت: این سوره مبارکه با نامهای دهر، انسان، هل اتی، نامیده می شود که دلایل بسیاری مبنی بر اثبات حقانیت اهل بیت (ع) در این سوره وجود دارد.

وی با اشاره به آیات ابتدایی این سوره افزود: خداوند در سوره انسان می فرماید: ما به شما انسانها گوش، چشم و دانایی دادیم و به واسطه این امکانات شما را آزمایش می کنیم و این ابزار شناخت را خداوند به همه آدمها عطا کرده است.

سعیدیان عنوان کرد: خداوند سپس به فطرت، دانش و آگاهی انسانها اشاره می کند و تاکید می کند که همواره آنها را مورد آزمایش و امتحان الهی قرار می دهند.

این استاد قرآن افزود: خداوند برای نام بردن ابزارهای شناخت انسانها به گوش و چشم اشاره می کند و گوش را مقدم بر چشم می داند زیرا سمع یا گوش کردن امام حواسهای انسان است.

وی عنوان کرد: طفل زمانی که در شکم مادر در سن 4 ماهگی قرار دارد صدای قلب و دیگر نواهای دنیای خارج را به خوبی می شنوند و به همین دلیل است که ائمه اطهار (ع) می فرمایند: در گوش فرزندانتان پس از تولد اذان و اقامه بگویید.

سعیدیان تصریح کرد: زمانی که روح انسان توسط ملک الموت قبضه می شود گوش آخرین مرحله در حواس آدمی است که هنوز عمل می کند و صدای گریه و شیون اطرافیان را می شنوند.

سعیدیان با اشاره به دیگر آیات سوره مبارکه انسان در خصوص نحوه پذیرایی از اهل جنات تصریح کرد: خدمتکارانی دایم به دور بهشتیان می‌چرخند که صفا، نشاط و شادابی در چهره‌شان موج می‌زند، این خدمتکاران نوجوان بسیار زیبارو و خوش‌هیکل هستند و مانند پروانه به دور بهشتیان می‌چرخند. جام‌هایی که در بهشت برای اهل‌اش وجود دارد متناسب با میل آنها تغییر می‌کن و قدح‌هایی که کمرباریک هستند و دارای دسته نبوده برای آنها مهیا شده تا انواع نوشیدنی برای بهشتیان مهیا شود.


وی افزود: در آیات سوره مبارکه انسان به ظرف‌های نقره اشاره شده، نقره‌ای که در آخرت وجود دارد به قدری زیبا و چشم‌نواز است که گویی درون آن مانند بلور دیده می‌شود. خداوند در ادامه سوره مبارکه انسان می‌فرماید بهشتیان از کاسه‌هایی که درون‌اش با شراب‌هایی همراه با زنجبیل پر شده، متنعم می‌شوند. زنجبیل مجموعه‌ای از گیاهانی است که اعراب پیش از اسلام همراه‌ شراب‌های خود آمیخته کرده و یک تندی خاصی به شراب می‌داد که آنها را به عالم خلسه می‌برد و خداوند برای نزدیکی ذهن از کلمه زنجبیل در قرآن یاد کرده‌اند.


وی تصریح کرد: این جام‌ها از چشمه سلسبیل در بهشت جاری می‌شوند، چشمه‌ای که نوشیدنی‌های گوارا داشته و بهشتیان جام‌های خود را لبریز از آن می‌کنند، چشمه سلسبیل در راه‌ها و دسترس اهل بهشت قرار دارند و آنان هر وقت اراده کنند از آن بهره‌مند می‌شوند.
پایان پیام/
 

کد خبر 325675

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha