زبان قابلیت 100 گناه دارد و نجات مؤمن در حفظ زبان‌اش است

خبرگزاری شبستان: استاد سعیدیان با بیان این مطلب که زبان جرم‌اش کم است اما قابلیت انجام 100 گناه دارد، گفت: نجات مؤمن تنها در حفظ زبان‌اش است.

به گزارش خبرنگار قرآنی خبرگزاری شبستان، استاد محمدحسین سعیدیان، قاری بین‌المللی کشورمان در جلسه آموزش قرآن هفتگی خود با اشاره به آیات سوره مبارکه قاف و وسوسه‌های شیطانی برای گمراهی انسان‌ها و نقش زبان در ارتکاب گناه آدمی گفت: خداوند در سوره مبارکه قاف از وسوسه‌های شیطانی سخن می‌گوید که همچون صدایی آرام آدمی را از یاد خدا دور می‌کند. یکی از اعضای بدن که در ارتکاب گناه انسان‌ها بسیار مؤثر است، زبان است زیرا با داشتن وزن بسیار کم قابلیت انجام 100 گناه دارد و نجات مؤمن در حفظ زبان‌اش است.

وی افزود: گناه زبان می‌تواند بسیار مهم باشد، آدمی اگر در زندگی خود گفتن کلمه حق را بر زبان‌اش جاری کند، بالاترین عبادت است و خداوند در قرآن کریم بعد از خلقت و آفرینش انسان‌ها سخن از تعلیم بیان می‌کند. گاهی یک سخن باطل می‌تواند اثرات سوء بزرگی را در جامعه ایجاد کند و ما از صبح تا شب با سخن‌گفتن می‌توانیم گناهان بسیاری را انجام دهیم.

سعیدیان تصریح کرد: آدمی از سخن و کلماتی که به کار می‌برد، شناخته می‌شود و انسان زیر زبان‌اش مخفی شده، زبان عاقل پشت قلب‌اش و قلب انسان احمق پشت زبان‌اش مخفی شده است. آدمی مالک اموال و سخن خود است و به محض جاری‌شدن کلام از زبان انسان دیگر آن سخن اختیار آدمی را در دست دارد زیرا نمونه‌های بسیاری وجود دارد که با گفتن یک کلام لغو بلا و مشکلات بسیاری برای آدمی به وجود آمده است.

آثار و فواید سکوت برای رشد معنوی انسان

قاری بین‌المللی کشورمان با اشاره به قواعد سکوت در رشد معنوی انسان‌ها گفت: یکی از مهم‌ترین فواید و آثار سکوت رضایت و آسایش انسان در دنیا و آخرت است. همچنین ضمن انجام ارتکاب گناه کمتر موجب رضایت‌مندی و خوشنودی خداوند است و باعث سبک‌شدن حساب در روز قیامت می‌شود. حفظ زبان و سکوت پیشه کردن وسیله حفظ آدمی از خطا و لغزش‌هاست و این عمل برای انسان عالم موجب زینت بوده و وسیله انقطاع از هوا و هوس است. آدمی برای درک ریاضت نفس، حلاوت و لذت عبادت باید زبان‌اش را حفظ کند. همچنین زیاد سخن گفتن سختی و قساوت قلب به بار می‌آورد و فردی که اهل سکوت باشد عقل‌اش زیاد شده، فهم و کیاست برای آدمی می‌آورد.

سعیدیان با اشاره به مراقبت دو فرشته دایمی از اعمال و رفتار انسان‌ها در دنیا عنوان کرد: خداوند در سوره مبارکه قاف به دو ملک سمت راست و چپ انسان اشاره می‌کند که دایم در حال ثبت و ضبط اعمال انسان‌ها هستند. گفتنی است، فرشته سمت راست که مأمور نوشتن اعمال خوب انسان‌ است رهبر و پیشوای ملک سمت چپ که مأمور اعمال مورد پسند آدمی است بوده و به او دستور می‌دهد.

وی افزود: شیطان همواره در کمین آدمی است و در لحظه اتکا به گناه ملک سمت راست اجازه ثبت عمل زشت آدمی را به ملک سمت چپ نمی‌دهد و از او می‌خواهد تا هفت ساعت ضبط کند تا شاید آدمی از کار و خطایش توبه نماید و هیچ سخنی بر زبان جاری نمی‌شود مگر آنکه یعنی دو فرشته ثبت اعمال انسان‌ها آن را ثبت و ضبط کنند.

آیه‌الکرسی بزرگ‌ترین آیه قرآن کریم

سعیدیان با اشاره به فواید و آثار آیه‌الکرسی در سوره مبارکه بقره عنوان کرد: خواندن آیه‌الکرسی هزار امر مکروه و ناپسند دنیایی و اخروی را برطرف می‌کند که آسان‌ترین این امور مکروه جلوگیری از فقر در دنیا و عذاب قبر است. گفتنی است، برای شفای مریض جلب محبت انسان‌ها، غلبه بر دشمن، خواندن آیه‌الکرسی بسیار سفارش شده است. همچنین قرائت این آیه پس از وضو ثواب بسیار دارد و آدمی برای حفاظت از شر انسان، دزد، درنده و خانواده‌اش باید اهل تلاوت این آیه باشد. خواندن آیه‌الکرسی انسان را از افتادن به ورطه گناه حفظ کرده و موجب قبولی نماز می‌شود. در روایات نقل است خواندن آیه‌الکرسی در قبرستان در لطف و رحمت الهی را باز کرده و سراسر قبرستان را مملو از 40 نوری می‌کند که از شرق تا غرب عالم امتداد دارد و به عدد حروف آیه‌الکرسی فرشتگان برای آدمی تا روز قیامت تسبیح می‌کنند.

سعیدیان خاطرنشان کرد: تمام آثار و فواید معنوی خواندن آیه‌الکرسی به واسطه دوری انسان از گناه محقق می‌شود وگرنه اگر این همه ثواب و برکات برای خواندن این آیه باشد و انسان اهل مراقبه نبوده با حکمت و عدل الهی سنخیت ندارد و اگر تأثیر معنوی آیات در زندگی ما انسان‌ها کم است به علت اعتقاد و ایمان کم انسان‌ها است.

پایان پیام/

 

 

 

کد خبر 332564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha