سبک زندگی دینی مبتنی بر سیره امیرالمومنین (ع) است نه ادا!

خبرگزاری شبستان: حب علی و اهل بیت (ع) نجات‌بخش است، این حب صرف گفتن نیست بلکه باید در عمل باشد،‌ پس سبک زندگی بر پایه سیره حضرت امیر(ع) مبتنی بر عمل است نه برخی اداهایی که وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، شبکه چهار سیما در آستانه فرا رسیدن عید غدیر، دوشنبه شب، 29مهرماه، سخنرانی دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی در همایش سبک زندگی دینی را به روی آنتن برد.

رحیم‌پور در این همایش طی سخنانی با بیان اینکه روایات متعددی درباره غدیر در میان شیعه و اهل سنت وجود دارد، گفت: هسته‌های اصلی خطبه‌های سخنرانی غدیر در مورد ولایت و محبت و رهبری است. 

وی با بیان اینکه سبک زندگی دینی صرفا با حرف و سخن ممکن نمی‌شود، به مولفه‌های زندگی علوی اشاره کرد و افزود: ‌برخی از افراد بعد از پیامبر (ص) خود را اصحاب او می‌دانستند در حالی که شاید چند بار بیشتر او را ندیده بودند که البته اگر این افراد از اصحاب به شمار می‌رفتند در این صورت کل جمعیت مثلا ده‌هزار نفری مدینه نیز از اصحاب پیامبر(ص) بودند که مراد از بیان این موضوع آن است که عمل به سیره نبوی اهمیت دارد.

رحیم‌پور تصریح کرد: هیچ‌کس از حضرت امیرالمومنین (ع) نسبت به پیامبر(ص) نزدیک تر نبود و به تعبیر خود امیرالمومنین (ع) من همچنان که بچه شتری که به دنبال مادرش می‌رود همواره همراه پیامبر(ص) بودم.
این پژوهشگر اظهار کرد: ‌از این مساله می‌توان نتیجه گرفت که هرگز ارتباط معرفتی حضرت علی(ع) با پیامبر(ص) قطع نشد و پیامبر (ص) چنین فردی را به عنوان مولا و غدیر خم عنوان و معرفی می‌کند. 

وی بیان کرد: ‌پیامبر (ص) همواره تاکید می‌کردند که بهترین سبک هدایت آن است که من می‌گویم،‌این مساله به این مفهوم است که هیچ کس به اندازه پیامبر(ص) حرص برای جامعه نخورد و این دقیقا رویه‌ای است که حضرت امیرالمومنین (ع) نیز ادامه داد. 

رحیم‌پور با بیان اینکه شرط ایمان حب علی(ع) است، تاکید کرد: ‌کسانی هستند که بغض حضرت علی(ع) را ندارند اما ایشان را امام معصوم نمی‌دانند، در اینجا ذکر نکته‌ای مهم است که اهل سنت و شیعیان به امیرالمومنین علی(ع) محبت دارند و هر دو دسته معتقدند که بغض علی (ع) کفر است. 

وی ابراز کرد:‌ سبک زندگی دینی یعنی در مسیر و سیره اهل بیت(ع) حرکت کردن، ما همین الان در این دنیا در حال عبور از پل صراط هستیم، انتخاب ما از سبک زندگی دینی و غیر دینی است که مشخص می‌کند سرنوشتی خواهیم داشت و آیا می‌شود کسی حب علی (ع) را داشته باشد و به سبک او زندگی نکند؟ بنابراین حب و بغض امری اعتباری نیست. 

این محقق با اشاره به جریانی که در دوره مامون عباسی درباره جبرگرایی ایجاد شد، عنوان کرد:‌ آن زمان می‌گفتند این حکومت قسمت است که البته این رویکرد نسبت به قضا و قدر از زمان معاویه حاکم شد، البته قضا و قدر هست اما این قضا و قدر تا اندازه‌ای در اختیار ماست اما این رویکرد جبرگرایی در آن زمان ایجاد شده بود، چراکه وقتی فرد مجبور باشد دیگر به مساله سبک زندگی معتقد نخواهد بود چراکه همه چیز را منوط به قضا و قدر خواهد دانست. 

وی تصریح کرد: اساسا جبر یعنی قبر چون دیگر با جبر انسان اختیار ندارد،‌ بنابراین در آن دوره امام رضا(ع) اجازه رواج بیشتر این تفکر درباره جبرگرایی را نداد،‌ البته مامون در آن برهه در مجلسی از این موضوع استفاده کرد و گفت اگر جبر نیست پس همه چیز مطلق است که قصد او ترویج اباحه‌گری بود که امام(ع) این موضوع را انکار و کاملا تبیین کرد. 

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه حب علی و اهل بیت (ع) نجات‌بخش است، خاطرنشان کرد: این حب صرف گفتن نیست بلکه باید در عمل باشد،‌پس سبک زندگی بر پایه سیره حضرت امیر(ع) مبتنی بر عمل است نه برخی اداهایی که وجود دارد.

 

پایان پیام/


 

کد خبر 304923

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha