روش‌ها در تحول علوم حرف اول را می‌زنند

حجت الاسلام رضایی اصفهانی با اشاره به ظرفیت گسترده قرآن برای تحول علوم انسانی گفت: در تحول، روش ها حرف اول را می زنند بنابراین برای نیل به علوم انسانی مبتنی بر قرآن باید روش ها نیز برخاسته از قرآن باشند.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، برنامه پگاه تحول ویژه دومین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، یکشنبه شب، 12 آبان ماه با اجرای مسعود معینی پور و با حضور حجج اسلام بهجت پور و رضایی اصفهانی با موضوع «ظرفیت شناسی قرآن در علوم انسانی» به روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.
بر پایه این گزارش، حجت الاسلام رضایی اصفهانی، عضو هیات علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه طی سخنانی با بیان اینکه قرآن از ظرفیت گسترده ای جهت تحول در حوزه علوم انسانی برخوردار است، اظهار کرد: در حوزه نظریه پردازی علمی، قرآن می تواند عامل موثری بوده و در حوزه مبانی اثر عمیقی داشته باشد. 

وی ادامه داد: مبانی علوم را می توان به چهار دسته انسان شناسی، زبان شناسی، معرفت شناسی، ارزش شناسی تقسیم کرد که قرآن در هر چهار حوزه حرف برای گفتن دارد، برای مثال در بحث جهان شناسی از نگاه قرآن مسائلی جز جهان مادی طرح می شود، بنابراین در سیر تحول و بهره گیری از قرآن در تحول علوم به طبع این حوزه ها در مباحث مختلف به ویژه در حوزه تربیت مورد توجه قرار می گیرد.
حجت الاسلام رضایی اصفهانی تصریح کرد: گاهی معرفت تنها از بعد تجربی مورد توجه قرار می گیرد که پوزیتیوست ها چنین رویکردی دارند اما اگر نگاه معرفتی بر علوم مبتنی بر وحی و عقل باشد در این صورت آموزه های قرآنی وارد فضای علمی می شود. 

عضو هیات علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیه با بیان اینکه قرآن در مبانی انسان شناسی و هستی شناسی حرف داشته و می تواند منشا تحول علوم باشد، عنوان کرد: بهره گیری از روش ها در حوزه علوم منوط به هدف گذاری های علمی و دینی است.
وی ابراز کرد: ما برای تحول در علوم انسانی باید اهداف قرآن را شناسایی کرده و دسته بندی کنیم و بر همین اساس علوم را از دل آن استخراج کنیم، مثلا قرآن درحوزه هایی چون اقتصاد، تربیت مباحث قابل تاملی را ذکر کرد است که می توان با مراجعه به آنها منشا تحولاتی عظیم را سبب شد.

حجت الاسلام رضایی اصفهانی در پایان خاطرنشان کرد: در تحول علوم انسانی روش ها حرف اول را می زنند بنابراین برای نیل به علوم انسانی مبتنی بر قرآن باید روش ها نیز برخاسته از قرآن باشند.  

پایان پیام/

کد خبر 309457

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha