عصبانیت پرتگاه خطرناک ناشکری است

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به ورطه خطرناک عصبانیت و زمینه ناشکری در انسان‌ها گفت: عصبانیت یکی از موقعیت‌های عالی و مناسب برای ناشکری نعمت‌های الهی است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، در مراسم سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) که یکشنبه 19 آبان از ساعت 20 تا 22 برگزار شد با اشاره به سلسله‌مباحث موضوع شکر و حس عصبانیت به عنوان خطرناک‌ترین لحظه برای ناسپاسی انسان‌ها از نعمت‌های الهی گفت: انسان در لحظه عصبانیت یا بدی‌ها و پلیدی‌های درونی خود را بیرون می‌ریزد و یا گاهی بدی‌های بیرون را جذب می‌کند. در هر حال عصبانیت نقطه ضعف انسان را نشان می‌دهد.

وی افزود: انسانی که دچار بیماری می‌شود نسبت به کوچک‌ترین ویروس‌ها قادر به عکس‌العمل نبوده و آدم عصبانی نیز بدن‌اش در مقابل بدی‌های بیرون مقاومتی نشان نمی‌دهد و آنها را جذب می‌کند.

 

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به یکی از ویژگی‌های مهم مؤمنان و کنترل خشم آنها در لحظات عصبانیت گفت: یکی از شاخصه‌های مهم مؤمنان پرهیز از عصبانیت است به گونه‌ای که در روایات داریم اگر مؤمن بینی‌اش را بکوبند و بخواهند نسبت به حضرت علی (ع) بغض و کینه پیدا کند این‌طور نخواهد شد.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این مطلب که لحظه عصبانیت بهترین فرصت برای رشد معنوی و ارتقا در زمینه شکر است، عنوان کرد: لحظات عصبانیت بهترین زمان برای امتحان خود است و این یک برکت الهی بوده و اگر کسی انسان را عصبانی کرد باید از او شاکر بود زیرا واسطه برقراری صحنه امتحان الهی بوده و اگر شما در لحظه عصبانیت خود را کنترل کنید در این امتحان پیروز شد‌ه‌اید.

 

وی با اشاره به داستانی از امام سجاد (ع) برخورد ایشان در لحظه عصبانیت تصریح کرد: روزی امام سجاد (ع) غلامی را چندین بار صدا زد ولی غلام جواب نداد. امام سجاد (ع) برخلاف لحن عرف که از اشخاص می‌پرسند آیا صدای من را نشنیدی با ادب و متانت پرسید ای غلام تو صدای من را می‌شنوی یا خیر؟ همچون ادب و متانت حضرت سلیمان که در لحظه عصبانیت و مشاهده‌نکردن هدهد در سپاه خود ادب کردند و ضعف را نسبت به خود اعلام داشتند که من هدهد را نمی‌بینم.

وی با اشاره به ادامه داستان غلام و عصبانیت امام سجاد (ع) عنوان کرد: غلام در پاسخ امام گفت من صدای شما را شنیدم اما پاسخ ندادم، امام سجاد از او پرسید آیا از من نمی‌ترسی، غلام پاسخ داد خیر و در این لحظه امام سجاد (ع) سجده شکر بجا آوردند و فرمودند خدایا به‌خاطر اینکه من را در نزد خلقت طوری قرار دادی که از من هراسان نباشند، متشکرم.

 

حجت‌الاسلام پناهیان افزود: انسان نباید در لحظه عصبانیت تصمیم بگیرد و یا موضوعی را تصویب یا رد کند.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به آسیب‌های حس عصبانیت و افزایش ناشکری نعمت‌های الهی تصریح کرد: عصبانی‌شدن چیز خوبی نبوده و یکی از جاهایی است که انسان نعمت شکر را از دست می‌دهد و اگر عصبانیت از وجود انسان نابود شود ریشه ناشکری در ذات آدمی می‌سوزد و انسانی که عصبانی می‌شود اگر توبه حقیقی نکند کلمات و اعمالی که انجام داده مورد بازخواست و حساب و کتاب قرار می‌گیرد.

وی افزود: شیطان تمام سعی خود را برای ایجاد اختلاف و نزاع بین انسان‌ها انجام می‌دهد و در آستانه عصبانیت آدمی را تحریک می‌کند و اگر کسی می‌خواهد تمرین شکر نعمت الهی کند باید تلاش خود را در نابودکردن عصبانیت وجودش به‌کار گیرد.

 

ویژگی انسان‌های شکور چیست؟

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان این مطلب که مرحله بعدی حس شکر در انسان‌ها تقویت روحیه شکورانه است، عنوان کرد: انسان شاکر پس از مدتی روحیه شکورانه بدست می‌آورد و یکی از ویژگی‌های مهم افراد شکور نابودی حس عصبانیت و ناسپاسی در وجودشان است، انسان‌هایی که تمام لحظات زندگی‌شان را غرق شکر الطاف الهی هستند و این روحیه در وجودشان نهادینه شده است. افراد شکور نسبت به نعمت‌های فراگیر الهی، نعمت‌های دایمی و نعمت‌هایی که خداوند به آنها عطا نکرده سپاسگزار پروردگار عالم هستند. آنها مبنای زندگی‌شان شکر بوده و از ابتدای خلقت‌شان خود را وام‌دار خداوند می‌دانند و هرچه از زندگی‌شان می‌گذرد این حس بدهکاری نسبت به پروردگار عالم در وجودشان افزونی می‌یابد.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به نقطه ضعف خانم‌ها در حفظ ناشکری و اثرات بد تربیتی آن در خانواده خاطرنشان کرد: یکی از نقاط ضعف اغلب خانم‌ها حس ناشکری مطلق در لحظه عصبانیت است که از نظر تربیتی اثر وحشتناکی در خانواده می‌گذارد.

پایان پیام/

 

 



 

کد خبر 312193

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha