ثمره یک سال عمل خوب بهره‌مندی از ماه محرم است

خبرگزاری شبستان: آیت‌الله جاودان با اشاره به رعایت اعمال خوب و تأثیرگذاری آن در بهره‌مندی از ماه محرم گفت: اگر انسان در مدت یک سال با دقت راه رفته و غذا خورده می‌تواند از دهه‌‌های ماه محرم بهره‌مند شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله محمدعلی جاودان، در مراسم سوگواری ابا عبدالله الحسین (ع) که دوشنبه 20 آبان در حسینیه شیخ مرتضی زاهد از ساعت 18 تا 19 برگزار شد با اشاره به تأثیرات اعمال انسان برای بهره‌مندی از ماه محرم گفت: ماه محرم ثمره یک سال عمل انسان را نمایان می‌کند. اگر آدمی تا قبل از آن با دقت راه رفته، غذا خورده و نگاه کرده همچون شب‌های قدر از دهه‌های ماه محرم بهره‌مند می‌شود و شب عاشورا می‌تواند برای انسان به شب قدر مبدل شود.

وی افزود: افرادی که زندگی معمولی دارند در ماه محرم یک تجدید قوایی می‌کنند اما پس از آن به همان حالات گذشته بازمی‌گردند. انسان هر خیالی بکند، کسب داشته باشد و قلمی زده باشد نتیجه‌اش را در بهره‌مندی معنوی از ماه محرم می‌بیند و اگر کل این کسب‌ها و دریافت‌ها خوب بوده و در راستای رضای خداوند باشد انسان ثمره‌اش را در دهه ماه محرم می‌بیند.

ثمره دهه اول ماه محرم چیست؟

آیت‌الله جاودان با اشاره به ویژگی‌های معنوی دهه اول ماه محرم و ارتقای معنوی عزاداران حسینی تصریح کرد: ماه محرم و عزای ابا عبدالله الحسین (ع) فرصتی مغتنم برای زدودن علقه‌های دنیوی انسان بوده و آدمی با ریاضت می‌تواند به درجات بالای معنوی دست یابد.

وی با بیان این مطلب که بهره‌مندی از یک علوم غیبی نهایت عرفان نبوده، عنوان کرد: برخی افراد با ریاضت‌ها و سختی‌ها به علوم غیبی دست می‌یابد، به عنوان مثال تعبیر خواب دارند و یا خداوند در دست‌های آنها شفای بیماران را قرار می‌دهد اما در حقیقت نفس و وجودشان رشد کامل نیافته است. انسان باید برای رسیدن به جایگاه بلند تلاش کرده و با پی‌گیری مداومت برای اعمال خوب پیش‌قدم باشد.

پلیدی گناه در هیچ زمان از بین نمی‌رود

آیت‌الله جاودان با اشاره به ذات بد گناه و تأثیرات نامطلوب آن بر اعمال درونی انسان‌ها عنوان کرد: آدمی برای رهایی از پلیدی‌های گناه طوری باید عمل کند که استخوان‌های آن آب شود، گناه به ذات بد بوده و در هیچ زمان این پلیدی از بین نمی‌رود، اگر نگاه به نامحرم حرام است آدمی وقتی در بیماری قرار می‌گیرد و پرستار برای تیمارکردن‌اش بالای سرش می‌آید و می‌خواهد سرم به دست‌اش بزند تماس دست نامحرم حتی اگر پرستار باشد با مرد نامحرم حرام است. همچنین اگر موسیقی به ذاته بد بوده و شرع مقدس آن را تأ‌یید نمی‌کند در هیچ زمان این بدی از بین نمی‌رود حتی در شب عروسی و یا مجالس خانم‌ها.

استقامت در راه ویژگی اصلی مؤمنان است

آیت‌الله جاودان با اشاره به مهم‌ترین شاخصه مؤمنان و استقامت‌شان در مبارزه با نفس و شهوات تصریح کرد: قرآن کریم یکی از اوصاف مؤمنان را استقامت در راه می‌خواند همچون که می‌فرماید مؤمنان کسانی هستند که پس از ایمان به پروردگار الهی در راه‌شان استقامت دارند.

وی افزود: اغلب مشکل ما مؤمنان در عدم پایبندی و پایداری به عقاید و راه‌مان است و یکی از بارز‌ترین خصوصیت‌های اولیای خدا استقامت در راه پروردگار عالم است. امام علی (ع) می‌فرماید انسان‌های مؤمن افرادی هستند که همه غصه‌های خود را فراموش کرده و تنها غصه آنها راضی‌نشدن خداوند متعال از اعمال‌شان است.

دست‌یابی به قرب الهی فرمول پیچیده‌ای ندارد

آیت‌الله جاودان با بیان این مطلب که دست‌یابی به قرب الهی راه بسیار سختی نیست، عنوان کرد: اگر انسان اخلاق‌اش تند است و اهل گذشت نیست مشخص بوده که در مسیر قرب الهی قرار ندارد ولی اگر اخلاق نیکو و پاکیزه داشته مشخص بوده که در راه قرب الهی قرار دارد و تشخیص آن فرمول پیچیده‌ای نمی‌خواهد و اگر آدمی رفتار و اخلاق‌اش خوب شود در مسیر رضایت پروردگار عالم قرار دارد و همه کوشش اولیای خدا برای نزدیکی به خداوند متعال است و آدمی با همت و تحمل زحمت می‌تواند این مسیر را به آسانی طی کند البته در این راه شیطان کمر همت بسته و در کوچک‌ترین اعمال انسان فریب و گمراهی به بار می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی انسان با تلاش و کوشش خود را برای قرب الهی به زحمت می‌اندازد، استخوان‌اش آب می‌شود به مقصد یعنی قرار امن و راحت دست می‌یابد و تازه در آن زمان می‌فهمد که تمام تلاش‌هایی که کرده خیلی کوچک بوده است و هرچه انسان بیشتر مواظب باشد احتمال ثمره‌بخش‌بودن اعمال‌اش بیشتر است.

پایان پیام/

 

 

کد خبر 312356

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha