تامین اعتبار تهیه کتاب کتابخانه های مدارس نیازمند عنایت مسئولین است

خبرگزاری شبستان: مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: تامین اعتبار تهیه کتاب های کتابخانه های مدارس نیازمند عنایت ویژه ای از سوی مسئولین و خیرین است.

محمدعلی امیری، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران امروز(3آذر) با اعلام این که سنگ بنای جامعه مبتنی بر دانایی و علم محوری، مطالعه و کسب اطلاعات است، گفت: امروز با دانش، اطلاعات و بینش قوی می توان با شیوه های نوین استعمار و قدرت های استکباری مقابله کرد.

وی با بیان این که کتاب و کتاب خوانی و میزان گرایش به مطالعه، امروزه یکی از شاخص‌های توسعه به شمار می‌رود، بیان داشت: هنوز اقدامات لازم، برنامه ریزی ها و هزینه کردها برای ترویج و اشاعه فرهنگ مطالعه، ثمرات خود را به طور کامل در کشور ما نشان نداده است.

امیری گفت: اگر دانش آموز در مدرسه با کتاب آشنا شود، لذت مطالعه، خودآموزی و افزایش معلومات عمومی را درک کند و با آن خو بگیرد، در تمام دوران زندگی، از کتاب دست نمی کشد.


مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با بیان این که علی رغم تلاش های ارزنده مسولان، هنوز آن گونه که انتظار می رود، مطالعه کتاب در جامعه ما به یک فرهنگ عمومی و امری گسترده بدل نشده است، گفت: نبود فرصت کافی و روبه رویی با برخی مسایل اقتصادی در کاهش مطالعه کتاب تاثیر زیادی دارد.

امیری ادامه داد: ما باید علاوه بر سیستم آموزشی، به صورت فوق برنامه، با به کارگیری شیوه‌های نوین آموزشی، روند خلاقیت و نوآوری در امر مطالعه را به دانش آموزان بیاموزیم و با تربیت مربیان مجرب و مسلط به مقوله های کتاب و کتاب خوانی، نوجوانان را به خواندن کتاب‌های سودمند تشویق کنیم.

وی ادامه داد: البته در این میان، نقش معلم را در اشاعه فرهنگ مطالعه نباید نادیده گرفت، روش‌های تدریس، نگرش معلمان به کتاب و کتاب خوانی، در ایجاد آمادگی ذهنی و انگیزه مطالعه در دانش آموزان موثر است.

این مسئول با بیان این که برای بالابردن نرخ مطالعه دانش آموزان باید از کودکی بین کودک و کتاب ارتباط و انس برقرار کرد، یادآورشد: از سویی دیگر باید خانواده ها از آغاز آموزش و تربیت کودکان، آن ها را با کتاب آشنا کنند، چرا که کودک، بسیاری از رفتارها را از والدین شان تقلید می کند و آن ها را الگو قرار می دهد.

امیری با قدردانی از همکاری نهادها با آموزش و پرورش استان در جهت توسعه و ترویج کتاب خوانی در بین دانش آموزان، گفت: یکی از رسالت های دیگر مسولان بهره گیری از ظرفیت های موجود درمجموعه های فرهنگی برای ورود بیش تر کتاب به سبد کالای خانواده هاست؛ چون یکی از عوامل تاثیرگذار در نهادینه ساختن فرهنگ کتاب خوانی، توجه بیش تر والدین به این امر محسوب می شود.

وی بیان داشت: صدا وسیما می تواند نقش بسیار مهمی در افکار عمومی برای توسعه و نشر فرهنگ مطالعه ایجاد نماید، همچنین برپایی نمایشگاه ها برای ارائه کتاب های مناسب و اهدای کتاب به کتابخانه های مدارس، مجموعه سازی کتابخانه ها بر اساس نیاز سنجی های اطلاعاتی نیز بر افزایش نرخ مطالعه در سطوح مختلف کتاب خوانی در جامعه موثر و مفید است.

 

به نقل از روابط عمومی کل آموزش و پرورش مازندران، امیری با تاکید بر لزوم غنی سازی کتاب خانه های مدارس استان گفت: در تامین اعتبار تهیه کتاب های کتابخانه های مدارس، باید عنایت ویژه ای از سوی مسئولین لحاظ شود و از سوی دیگر زمینه جذب بیشتر مساعدت های خیران نیز فراهم گردد.

 

پایان پیام/

کد خبر 316051

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha