تهران حتی بیانه ای هم در محکومیت تخریب مساجد آنگولا صادر نکرد!

خبرگزاری شبستان: احمد بخشی، رییس مرکز مطالعات آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان علت تخریب مساجد در آنگولا را هراس از گسترش اسلام عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان احمد بخشی با اشاره به دستور مانوئل فرناندو وزیر فرهنگ آنگولا در تخریب مساجد گفت: در آنگولا بیشتر مردم مسیحی هستند و این موضوع باعث شده هژمون قالب در این منطقه با مسیحیت باشد.

وی افزود: در این جوامع علی‌رغم اینکه قانون اساسی آزادی ادیان و باورهای مختلف را مورد تأکید قرار داده است ترس از گسترش اسلام عاملی برای برخوردهای اینچنینی است.

رییس مرکز مطالعات آفریقا در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان افزود: گسترش اسلام در این چند سال در محدوده آفریقا افزایش یافته و افراد مسلمان آنگولا افرادی هستند که از غرب آفریقا به این کشور مهاجرت کردند.

وی درباره تخریب مساجد در این کشور گفت: دولت آنگولا در اثر فشارهای بین‌المللی، نبود مجوز برای ایجاد مسجد و کاربرد متفاوت زمین مسجد ساخته‌شده را علت تخریب این مساجد عنوان کرد.

وی تصریح کرد: مسئله آنگولا این است که رییس‌جمهور این کشور مسیحی بوده برای افزایش باورهای مسیحی و تبلیغ دین‌اش از گسترش اسلام به هر نحو جلوگیری می‌کند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: اتفاقی که افتاد روی هم رفته خوب بود و فرآیندی در مجامع بین‌المللی اتفاق افتاد که نشان داد در یک کشور با مسلمانان چگونه برخورد می‌شود و نقض حقوق بشر و آزادی‌های مذهبی در کشورها چگونه زیر سوال می‌رود.

بخشی درباره برخورد احتمالی جمهوری اسلامی با این اتفاق گفت: تهران می توانست بیانیه ای در محکومیت این اقدام صادر کند که این کار را نکرد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به افزایش فشارهای جهانی بر دولت آنگولا گفت: آنگولا اولین کشوری بوده که دین آسمانی را ممنوع کرده است و بازخورد جهانی با این اتفاق باعث شد دولت گفته خود را پس بگیرد و به نحوی بگوید آزادی بیان در این کشور وجود دارد و ممنوعیت دینی در این کشور وجود ندارد.

وی تاکید کرد: همچنین دولت آنگولا اعلام کرده است در مسایل دینی دخالت نمی‌کند و حتی امروز یکی از علمای دینی آنگولا اعلام کرد تخریب مساجد دال بر ممنوعیت اسلام نیست اما کمیساریای حقوق بشر نقض حقوق مسلمانان در آنگولا را اعلام کرده است و از سال 2012 مسلمانان این کشور در انجام فرایض مذهبی در مضیقه هستند.

بخشی به شبستان گفت : یکی از عالمان آنگولا اعلام کرده است بزودی 200 مسجد جدید در این کشور ساخته می‌شود و هرچند ممکن است این خبر غلو باشد اما فشار جوامع بین‌المللی به طور حتم تاثیر خود را گذاشته است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به وجود ادیان مختلف در آفریقا و در اقلیت‌بودن دین اسلام گفت: در آنگولا 82 کلیسا به صورت رسمی فعالیت می‌کنند و 194 سازمان مذهبی در سال گذشته درخواست فعالیت داده‌اند و تمامی این درخواست‌ها رد شده است و وزیر فرهنگ این کشور از این موضوع استفاده کرده تا برای ممنوعیت اسلام تلاش بیشتری کند. همچنین وزیر فرهنگ قصد داشته تا با این روش از رقابت بین اسلام و مسیحیت کم کرده، مانع رشد اسلام شود.

پایان پیام/
 

کد خبر 317585

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha