اسلحه و ادوات جنگی امام زمان (عج) در عصر ظهور چه خواهد بود؟

عقل چنین اقتضا می‌کند که سلاح‌ها مخرب‌تر و قوی‌تر نباشد، چرا که در حالتی غیر از این عدالت زیر سوال می رود.

خبرگزاری شبستان: هر گاه سخن از انقلاب جهانی یگانه منجی عالم بشریت حضرت ولیعصر (عج) می‌شود این فکر در اذهان تداعی می‌گردد که چگونه ممکن است در جهان امروز که همه چیز در حال پیشرفت است کسی بیاید و برای اصلاح جامعه جهانی و برپایی حکومت عدل الهی بپا خیزد و با سلاحی چون شمشیر پیروز این میدان گردد؟ آیا می‌توان با سلاح شمشیر مردم دل‌مرده‌ای را که در خواب عمیق غفلت فرو رفته و بیشتر آنها اسیر نفس شیاطین جنی و انسی شده‌اند، بیدار نمود؟ پاسخ این سوالات را می توان در فصل سوم کتاب " از ظهور جهان تا جهان پس از ظهور مطالعه کرد. متن زیر گزیده ای از این فصل است.

برای روشن‌شدن مطلب لازم است به چند سؤال پاسخ دهیم:

 

سؤال اول:

آیا خداوند علیم و قادر حضرت مهدی (عج) را به طور تکوینی پیروز میدان مبارزه خواهد نمود؟

پاسخ: از آنجا که بندگی انسان‌ها باید بر مبنای تشریع صورت گیرد این عمل به طور اجباری و تکوین نخواهد بود و لذا هرگز پیروزی تکوینی برای ایشان طرح نمی‌شود زیرا اگر خداوند متعال می‌خواست بندگان‌اش را بر مبنای جبر و تکوین هدایت کند از همان ابتدای خلقت این عمل را انجام می‌داد تا بیشتر مردم از چهارچوب دین خارج نشوند و در آتش قهر او نسوزند اما هدایت و بندگی باید از طریق تشریع و اراده و اختیار انسان صورت گیرد، از این رو این امر از ذات بی‌مثال الهی هرگز صادر نخواهد شد.

 

سؤال دوم:

ممکن است گفته شود آن خالق یکتایی که با امر تکوینی می‌تواند عدم را به وجود و وجود را به عدم مبدل نماید می‌تواند برای برچیدن فساد و اصلاح جامعه جهانی امر کند تا مصادیق جهل و پیروان‌اش که هرگز به پروردگار ایمان نخواهند آورد، نابود شوند و اصلا جنگی ایجاد نشود؟

پاسخ: جواب این سوال هم تقریبا مشابه قبلی است. اگر خداوند می‌خواست چنین عملی را انجام دهد از همان ابتدای خلقت می‌دانست که چه کسانی به او ایمان نخواهند آورد و می‌توانست آنها را خلق نکند تا امروز همان‌ها را نابود نماید.

آفرینش تمام انسان‌ها تکوینی و یکسان بوده اما عبودیت و بندگی برای سیر و تکامل در عالم ملکوت باید تشریعی باشد. برای بیداری مردم جهان ابتدا باید محتوای عقل و جهل و حق و باطل شناسانده شود. سپس این مردم هستند که با اختیار خویش راه هدایت یا ضلالت را تشخیص داده و یکی از آن دو را انتخاب می‌کنند. خداوند مهربان حتی فرعون را هم به سوی خویش دعوت نمود اما او خود راه گمراهی را انتخاب نمود، پس این امر هم مردود می‌باشد.

 

سؤال سوم:

در روایت آمده هنگامی که حضرت مهدی (عج) بیاید به دست یداللهی و ولایت مطلقه خویش عقل‌های مردم را کامل می‌کند و حقیقت بر آنها روشن شده و سپس ایمان می‌آورند، آن حضرت چگونه این کار را انجام خواهد داد؟

پاسخ: البته این امر هم خود به خود صورت نمی‌گیرد زیرا در این صورت این عمل نیز نوعی جبر و تکوین خواهد شد. کامل‌شدن عقل‌ها با درخواست خود مردم و همراه با دلیل و برهان صورت خواهد گرفت تا مردم روح تازه‌ای گرفته و بیدار شوند. سپس خود آنها عاجزانه از خداوند درخواست می‌کنند تا سرمایه‌هایی را که از دست داده‌اند یا معطل گذارده‌اند به آنها بازگرداند. اینجاست که خداوند از روی لطف و کرامت خویش سرمایه آنان را به طور تکوینی به ایشان باز می‌گرداند چرا که عقل هم یکی از مهم‌ترین سرمایه‌ها پس از نعمت ولایت است.

 

سؤال چهارم:

آیا اسلحه و ادوات جنگی که آن حضرت در زمان ظهور به کار می‌گیرد از سلاح‌های امروزی که در اختیار بشر است، قوی‌تر و پیشرفته‌تر خواهد بود یا نه؟

پاسخ: عقل چنین اقتضا می‌کند که اگر سلاح‌ها مخرب‌تر و قوی‌تر باشد این یک جنگ نابرابر و خانمان‌سوزی خواهد شد که در آن کودکان و سالخوردگان و بیماران و ناتوانان و کسانی که قرآن از آنها به عنوان مستضعف نام می‌برد و اکنون در بند اسارت دجالان و شیاطین گرفتار می‌باشند و با تلنگری از خواب غفلت بیدار می‌شوند همه هلاک می‌گردند و این برخلاف عدالت است و لذا هرگز قابل قبول نخواهد بود.

 

سؤال پنجم:

آیا ممکن است حضرت ولیعصر (عج) امر کند تا همه سلاح‌های مخرب امروزی از کار بیفتد؟

پاسخ: خیر، زیرا هدف بیداری و یافتن روح تازه بشر می‌باشد و آدمی خود باید به طور تشریعی از قفس تاریک نفس آزاد شود تا با شناخت و معرفتی که پیدا می‌کند به سوی عشق پروردگار و بندگی او پرواز نماید لذا برای این کار نیازی نیست که سلاح‌ها از کار بیفتد بلکه با تکمیل عقل‌ها آنهایی که سلاح در اختیار دارند متوجه می‌شوند خود در اسارت دیگران بوده‌اند. سپس با اختیار خود این سلاح‌ها را کنار می‌گذارند و به این ترتیب سلاح‌ها خود به خود کارآیی و کاربرد خود را عملا از دست می‌دهند چرا که به هر حال عامل بکارگیری سلاح، عامل انسانی است.

آن امام عزیز طبیب مهربان و دلسوزی است که ابتدا با انقلاب فرهنگی و ملکوتی خود با زبانی نرم و ملایم و سرشار از عشق و محبت با تمام بیماران خود در سراسر جهان به هر دین و مذهب و آیینی که باشند، سخن می‌گوید و با معجزه آن حضرت هر کس در هر کجای عالم که باشد با زبان ملی و محلی خود سخنان او را خواهد شنید.

 

بنابراین گزارش کتاب از ظهور جهان تا جهان پس از ظهور به قلم عباس استاد آقایی به همت انتشارات یاران مهدی (عج) وارد بازار نشر شده است. این کتاب شامل سه فصل ظهور جهان، اهل بیت (ع) راهنمای مسیر تکامل جهان به سوی ظهور و جهان پس از ظهور می شود.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 319021

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha