در قیامت بر ما چه می گذرد؟ + تصویر

ترسیم صحنه هایی از بهشت و جهنم اعتقاد به معاد و قیامت را محکم تر می کند، هرچند این تصاویر نمادی از آن حادثه بزرگ باشد، می تواند ذهن را در نزدیک شدن عظمت معاد یاری می کند.


خبرگزاری شبستان: در پایان این جهان، نفخه ای دمیده خواهد شد، با زلزله ای مهیب تمام زمین به لرزه ای عظیم درخواهد آمد. آتش، تمام دریاها را فرا گرفته، کوهها از جای کنده شده، مکرر به زمین فرود می آید.آسمان شکافته شده، ستارگان افول می کنند.
مادران با وحشت تمام، محبت مادرانه را از یاد برده، کودکان دلبند خود را به گوشه ای پرتاب می کنند و به این سو و آن سو می دوند و در پی راهی برای فرار هستند. آسمان و زمین به وجودی دیگر تبدیل شده، همه را به کام مرگ فرو می برد.
نفخه ای دمیده می شود، چشم ها از میان گورها بازمی گردد و پس از نزول بارانی چهل روزه، گوشت و استخوان ها به بدن ها متصل می شود و همگان از خفتنگاه خود سر برآورده، آماده حسابرسی و پاسخگویی به آنچه بوده و کرده اند،می گردند.
بر دهان ها مهر سکوت زده می شود. پرونده اعمال برخی، از پشت به دست چپ آنها داده می شود و گروهی با سرور پرونده خود را از جلو با دست راست دریافت می کنند.
تصور چنین صحنه هایی که در تمامی مکاتب الهی با تغییرات اندکی بیان گردیده، لرزه بر اندام آدمی می اندازد و باعث تامل در رفتار و کردار انسان ها می شود.
بر همین اساس بخشی از آیات الهی و روایات اسلامی در باب معاد و قیامت که در کتاب " رستاخیز (یوم الحق) " به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی ترسیم و به تصویر کشیده شده است، منتشر می کنیم.


وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ ﴿169آل عمران)
" هرگز کسانى را که در راه خدا کشته شده‏اند مرده مپندار بلکه زنده‏اند و نزد پروردگارشان روزى می خورند. "

 

And reckon not those who are killed in Allah's way as dead; nay, they are alive (and) are provided sustenance from their Lord;well-provided for” 169.
 

امیرالمومنین (ع) فرمودند: "جهاد، شریفترین اعمال، پس از قبول اسلام است. جهاد، موجب پایداری دین است، مزد آن، بزرگ و عزت و سربلندی است. جهاد،بازگشتی است که در آن خوبی ها نهفته است و بعد از شهادت، بشارت به بهشت و روزی خوردن نزد خدا و نایل شدن به کرامت، در فردای قیامت است. " (الکافی، ج 5، ص 37)

 

امام باقر(ع) فرمودند: " مردی نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت: ای رسول خدا، من به جنگ و جهاد، رغبت دارم.پیامبر (ص) فرمودند: پس در راه خدا جهاد کن که اگر در این راه کشته شوی، زنده ای و در پیشگاه خداوند، روزی می خوری و اگر به مرگ طبیعی بمیری، اجر و مزد توبر خداوند است و وقتی از جهاد برگشتی، از گناهانت به سوی خداوند بیرون آمده ای. "(بحارالانوار، ج97،ص14)

 

 شهید*الشهید*theMartyr

 

ُثمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ ﴿۸تکاثر)

سپس در همان روز است که از نعمت [روى زمین] پرسیده خواهید شد (۸)

 

“Then on that day you shall most certainly be questioned about the boons”. 8
 

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: " هیچ کس نمی میرد، مگر این که در قبر، نکیر و منکر از ولایت امیرالمومنین (ع)از او سوال می کند". (بحارالانوار،ج6،ص216)
 

امام علی (ع) فرمودند: " وقتی انسان را در قبر می گذارند، دو فرشته در حالی به او نزدیک می شوند که گویی قبر از وجود آن دو آتش گرفته و موهای خود را به دنبال می کشند و زمین را با دندان هایشان می شکافند و صدایشان همچون صدای رعد آسمان می غرد و چشمانشان برق آساست. در قبر به او می گویند: خدا و پیامبر تو کیست؟ دینت چیست؟ وقتی در جواب می گوید: الله، خدای من است و محمد (ص)، پیامبرم و اسلام، دینم. آن دو ملک به او می گویند: خدا تو را در آنچه دوست می داری و خشنودی، مستقر گرداند، و این همه گفته خداوند است که فرمود: " و خداوند کسانی را که ایمان آورده اند، به خاطرگفتار و اعتقاداتشان استوار می دارد."(تفسیرالقمی،ج1،ص370)

 


 نکیر و منکر*The Nakir and Munkar   

 

وَإِلَى اللّهِ الْمَصِیرُ ﴿آل عمران۲۸﴾
و بازگشت [همه] به سوى خداست (۲۸)


And, Unto him is The ultimate return. 28
 

إِلَى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ ﴿۳۰﴾
آرى در آن روز مسیر همه بسوى دادگاه پروردگارت خواهد بود (۳۰القیامه)


Unto your Lord shall be the resort on the day. 30

 

امام علی (ع): " پروردگارا! تو وعده گاهی هستی که از تو گریزی نیست، جز به سوی تو. مهارهر جنبنده ای در دستان تو و بازگشت هر انسانی به سوی توست." (نهج البلاغه، خطبه 109)
 

از دعاهای امیرالمومنین (ع): "... مرا در روز قیامت خوار مگردان، ای سرور همه سروران و ای مولای همه بندگان! بازگشت هر چیزی به سوی توست. پس با چشم عفو و گذشت بر من بنگر!" (اقبال الاعمال، ج1، ص 534)

 


به سوی خدا*إِلَى اللّهِ الْمَصِیر* The path toward Allah 
 

یَوْمَ یُنفَخُ فِی الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا ﴿۱۸النباء﴾
روزى که در صور دمیده شود و گروه گروه بیایید (۱۸)


Theday the trumpet is sounded and you will come in throngs. 18
 

أَفَلَا یَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِی الْقُبُورِ ﴿۹ العادیات﴾


Does he know that when what is in the graves is scattered around? 9
مگر نمى‏داند که چون آنچه در گورهاست بیرون ریخته گردد (۹)


امام علی (ع) فرمودند: " در قیامت 50 توقفگاه وجود دارد که عبور از هر یک، هزار سال طول می کشد. اولین توقفگاه زمانی است که مردم از قبر خارج می شوند و عریان و گرسنه و تشنه، هزار سال زندانی می شوند ... ."
 

حضرت زهرا (س) از پدر بزرگوارشان پرسیدند: پدر جان! حال مردم روز قیامتچگونه خواهد بود؟ رسول خدا (ص) فرمودند: ای فاطمه همه مردم مشغول خود هستند و هیچ کس به دیگری نمی پردازد؛ نه پدر به فرزند و نه فرزند به مادر. فاطمه (س) پرسیدند: وقتی مردم از قبر خارج می شوند، آیا بر تن کفن دارند؟یامبر اکرم (ص) فرمودند: ای فاطمه! کفن ها پوسیده است و بدن ها عریان؛ عورت مومنان پوشیده است و عورت کافران آشکار.(بحارالانوار، ج7،ص129)

 


شتابان* الاسراع* The stations 

 

وَلَیَحْمِلُنَّ أَثْقَالَهُمْ وَأَثْقَالًا مَّعَ أَثْقَالِهِمْ وَلَیُسْأَلُنَّ یَوْمَ الْقِیَامَةِ عَمَّا کَانُوا یَفْتَرُونَ ﴿۱۳﴾
و قطعا بارهاى گران خودشان و بارهاى گران [دیگر] را با بارهاى گران خود برخواهند گرفت و مسلما روز قیامت از آنچه به دروغ برمى‏بستند پرسیده خواهند شد (۱۳)


They shall bear their own burdens, upon burdens. 13
 

وَهُمْ یَحْمِلُونَ أَوْزَارَهُمْ عَلَى ظُهُورِهِمْ أَلاَ سَاء مَا یَزِرُونَ ﴿۳۱﴾
و آنان بار سنگین گناهانشان را به دوش مى‏کشند چه بد است بارى که مى‏کشند (۳۱)

 

They carry their burdens on their backs. And evil is what they carry! 31
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: " هرکسی سنت زشتی را پایه گذاری کند، گناه آن و گناه کسانی که به آن عمل می کنند، برعهده اوست، بدون این که چیزی از گناه عاملان کم شود. " (الاختصاص، ص251)
 

 

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: " ... هر دعوت کننده ای که مردم را گمراه کند و مردم نیز از او پیروی کنند، همانند گناهان مردم بر عهده او خواهد بود، بدون اینکه چیزی از گناه دیگران کم شود." (نورالثقلین، ج3، ص49)

 


بارگناه* ثقل الاوزار*Shoulderhng HeavyWeights

 

بنابر این گزارش، کتاب رستاخیز (یوم الحق) به قلم سید احمد سجادی و از سوی انتشارات مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان با شمارگان 5000 نسخه بهار امسال وارد بازار نشر شده است. از جمله ویژگی های این کتاب می توان به نقش بستن حدود 103 تصویر مرتبط با آیات و روایات معاد به هنرمندی سیامک عزمی و ترجمه انگلیسی محمدرضا فخر روحانی اشاره کرد.

 

پایان پیام/

 


 

کد خبر 321344

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha