مهر اعتبار اعمال به چیست؟

امام کاظم (ع) در باب خدمت رسانی به خلق فرمودند: "مهر اعتبار اعمال شما، برآوردن نیازهای برادران‌تان و نیکویی به آنها در حد توان است و اگر چنین نکنید عملی از شما پذیرفته نخواهد شد".

خبرگزاری شبستان: خدمت‌رسانی به مردم در فرهنگ اسلام و آموزش‌های اهل بیت (ع) جایگاهی ویژه دارد و میزان ارزش وجودی انسان را نشان می‌دهد.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: از رسول خدا سؤال شد محبوب‌ترین مردم نزد خدا کیست؟

پیامبر اکرم (ص) فرمود: کسی که بیشترین سود و خدمت را به مردم برساند.

در حدیث دیگری پیامبر عظیم‌الشأن می‌فرمایند: "مردم خانواده خدا هستند؛ پس محبوب‌ترین مردم پیش خدا کسی است که در خدمت خانواده باشد و شادی را برای آنان به وجود آورد".

در سخن دیگری امام امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: "هر مسلمانی که نیاز و حاجت مسلمانی را برطرف نماید خدای متعال به او می‌فرماید پاداش تو بر عهده خود من است و به کمتر از بهشت که سعادت جاودانه است، برای تو راضی نمی‌شوم".

امام صادق (ع) می‌فرمایند: "حرکت مسلمان برای خدمت و برطرف‌کردن نیاز مسلمان دیگر از هفتاد طواف خانه خدا بهتر است".

امام حسین (ع) نیز برای آگاه‌کردن خدمتگزاران به ارزش الهی کارشان می‌فرمایند: "نیازهای مردم که به شما عرضه می‌شود از نعمت‌های الهی بر شماست؛ مبادا از این نعمت‌ها خسته شوید".

 

هشدار!

پیامبر دل‌سوز و مردمی ما که مشوق خدمت به مردم بود در هشداری به مسلمانان چنین خطاب می‌کند: "کسی که صبح کند و به مسایل مسلمانان اهمیت ندهد و در فکر خدمت به آنان و رفع مشکل آنان نباشد، مسلمان نیست".

این حدیث نشان می‌دهد مسلمانی به اسم و شعار نیست بلکه در اندیشه دیگران بودن و از خودخواهی و خودمحوری رستن است.

امام صادق (ع) می‌فرمایند: "هر کس بتواند مستقیم یا با واسطه نیاز مؤمنی را برآورد ولی از انجام آن خودداری کند او را در قیامت با چشمانی کبود و دست‌هایی بسته و صورتی سیاه سرپا نگه می‌دارند و اعلام می‌شود این همان کسی است که به خدا و پیامبر او خیانت کرده است، سپس فرمان داده می‌شود او را به سوی آتش جهنم ببرند".

امام صادق (ع) در حدیث دیگری می‌فرمایند: "هر مؤمنی که قدرت یاری برادرش را دارد، اگر او را وا گذارد خداوند او را در دنیا و آخرت بی‌یاور خواهد کرد".

امام هفتم (ع) می‌فرمایند: مهر اعتبار اعمال شما، برآوردن نیازهای برادران‌تان و نیکویی به آنها در حد توان است و اگر چنین نکنید عملی از شما پذیرفته نخواهد شد؛ نسبت به برادران دینی خود مهربانی و با آنان مدارا کنید تا به ما بپیوندید".

 

روش‌های خدمت‌رسانی

امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: "برآوردن حوائج مردم و خدمت کامل نمی‌شود مگر به سه چیز؛ 1. کوچک‌شمردن آن خدمت تا خود بزرگ گردد 2. پنهان نگه‌داشتن آن تا خود آشکار گردد. 3- با سرعت انجام‌دادن آن تا گوارا گردد".

پیامبر بزرگوار می‌فرمایند: "انسان مؤمن وقتی نیاز برادرش را بداند، پیش از آنکه وی زبان به درخواست بگشاید نیاز او را برطرف می‌کند".

امام باقر (ع) می‌فرمایند: "کسی که در مسیر برطرف‌کردن نیاز برادرش حرکت و تلاش کند تا آن را به پایان برساند، خداوند قدم‌های او را در روزی که قدم‌ها می‌لرزد، ثابت و استوار خواهد کرد".

امام ششم (ع) می‌فرمایند: "به خدا و پیامبر و جانشین او ایمان نیاورده، کسی که وقتی برادر مؤمن او نیازش را پیش او مطرح می‌کند با خوش‌رویی برخورد نکند، پس اگر توان داشت نیاز او را برطرف کند وگرنه با کمک دیگری اقدام می‌کند تا برطرف نماید؛ اگر مؤمنی چنین عمل نکند پیوند و ولایتی بین ما –اهل بیت- و او نخواهد بود".

 

بنابراین گزارش کتاب " کلیدهای خدمت" سومین کتاب از مجموعه کتاب آیینه می باشد که به قلم محمود شریفی به رشته تحریر در آمده است. از جمله مباحث پرداخته شده در این کتاب می توان به کلیدهای مدیریت، زیربنای مدیریت و گونه گون اشاره کرد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 306019

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha