پیکار با منکرهای دولتی

در یک نظام سیاسی منکرگرا و معروف ستیز، عزل و نصب ها، درآمدها و هزینه های دولت، تشویق و تنبیه ها، همه براساس ظلم و ستم، پایه ریزی می شود و معروف بی قانونی و نقض مقررات و جرم و جنایت معرفی می گردد.

خبرگزاری شبستان: فعالیت ها و اقدامات فردی و گروهی ما در دو گروه بزرگ رده بندی می شوند؛ این دو گروه، نام های گوناگونی دارند.

گروه اول؛ معروف ها، ارزشها، نیکی ها، مثبت ها و اعمال صالح و شایسته نام گرفته اند.

گروه دوم؛ منکرها، ضدارزشها، بدی ها، منفی ها، اعمال ناشایست و سیئات نام دارند در هر دو گروه، کوچک و بزرگ وجود دارد و بین معروفها، نیک و نیکوتر و نیکوترین وجود دارد. بین ضدارزشها هم، بد و بدترین به چشم می خورد. بنابراین، همه ارزشها در یک درجه قرار ندارند و همه بدی ها و منکرات نیز در زشتی و پلیدی و در ضرر و زیان، یکسان نمی باشند. بین کارهای خوب، واجب و مستحب وجود دارد و گناهان هم به صغیره و کبیره و قابل عفو و جبران ناپذیر، تقسیم می شوند.

ارزیابی آدمها، گروهها، دولت ها و نظام ها نیز براساس مواضع آنان نسبت به معروف و منکر صورت می گیرد. ارزش هر شخصی به میزان حمایت او از خدمت، عدالت، محبت، دانش، جهاد و پارسایی است و به میزانی که هر کسی رفتار ضدارزشی دارد و یا از ضدارزش ها حمایت می کند؛ خائن، جانی، ستمکار، مجرم و گناهکار، شناخته می شود.

ارزش انسان ها به دو نکته مهم زیر بستگی دارد:
1- شناخت دقیق ارزشها و ضدارزشها یا معروف ها و منکرها و درجات گوناگون آنها.
2- حمایت عملی از ارزشها و مقابله جدی یا اقداماتی که از دیدگاه عقل و وحی، منکر شناخته می شوند. باید دید که برترین منکر چیست و بزرگترین ظلم کدام است و با همه توان، با آن به نبرد برخاست.

 

مبارزه با منکر در سیره حسینی (ع)

حامیان معروف و داعیان آن و عاملان به کارهای واجب و مستحب، در طول تاریخ، فراوان بوده اند و پیکارگران با منکرات و منکرگریزان و منکرستیزان هم در هر عصر و نسلی وجود داشته اند. آن چه به شخصیت حضرت سیدالشهدا جلوه ای خاص بخشیده و دیگر اولیای الهی را از انسانهای عادی جدا می کند، شناخت درست معروف ها و مهمترین معروف ها و اجرای صددرصد معروف ها، در زندگی و به کارگیری همه توان خود در گسترش معروف ها در جامعه و دفاع و حمایت از ارزشهای مقبول عقل و وحی است. امتیاز انسان های برگزیده ای همچون سیدالشهداء (ع)، شناخت همه منکرها و پرهیز از همه معاصی اجتماعی و نبرد با هرگونه گناه و معصیت، با تمام امکانات است.

ما گاهی به مستحبات مشغول می شویم و از واجبات باز می مانیم؛ گاهی به اقامه یک واجب کوچک مشغول می شویم و واجبات بزرگتر را به فراموشی می سپاریم و گاهی به نبرد با یک گناه می پردازیم و از توجه به گناهان بزرگتر غفلت می کنیم.

بیماری های اجتماعی، گاهی معلول غفلت و نداشتن اطلاعات اجتماعی و گاهی نتیجه تنبلی و رفاه زدگی و دل خوشی به دینداری بی ضرر و بی خطر است و گاهی مواقع نیز اندیشه نادرست، تفکیک دین از سیاست است که به وسیله معتقدین به سکولاریسم، تبلیغ و ترویج می شود. این مکتب، خدا را از دخالت در دنیا و زندگی اجتماعی، برحذر می دارد و محترمانه اعلام می کند که خدا باید سلطنت کند؛ نه حکومت! امتیاز ویژه سیدالشهدا در قلمرو منکرستیزی و معروف گرایی، این است که او در سراسر زندگی خویش، نسبت به همه معروف ها حساس بود و به میزان اهمیتشان به آنها توجه می کرد و با همه منکرات، با همه توان، به مقابله می پرداخت؛ اما نسبت به منکرات بنیادی و ریشه ای، موضعی کوبنده تر، حماسی تر و آشتی ناپذیرتر داشت.

برای تحلیل زندگی سیدالشهدا و جهاد حسینی کافی است که در سخنان آن بزرگوار دقت کنیم و آن را به خوبی درک کنیم.

امام حسین (ع) می فرمایند: "شایسته روح مومن نیست که گناهی را مشاهده کند و به گنهکار، اعتراض نکند".

این سخن، ناسازگاری ایمان و عصیان را در نگاه سیدالشهدا انشان می دهد و حاکی از آن است که به هر میزان ایمان استوارتر باشد، دوری از گناه و اعتراض به گناه و گناهکاران، شدیدتر خواهد بود.

 

انواع منکر

منکراز نظر عوامل پدیدآورنده آن، به سه گروه تقسیم می شود؛ منکر فردی، منکر گروهی و منکر دولتی.

عامل منکر، گاهی یک فرد است که به دلیل غفلت، شهوت و یا حرص و آزمندی، گرفتار گناه می شود.

گاهی منکرات، حاصل سازماندهی گروهی و همکاری جمعی در تجاوز، به جان، مال، ناموس و حقوق اجتماعی می باشند و گاهی فراتر از فرد و گروه، دولت و نظامی روی کار می آید که هدف آن، اشاعه منکر است و یک جامعه بزرگ یا کوچک را براساس مقاصد ظالمانه باندی و گروهی، اداره می کند.

در یک نظام سیاسی منکرگرا و معروف ستیز، عزل و نصب ها، درآمدها و هزینه های دولت، تشویق و تنبیه ها، همه براساس ظلم و ستم، پایه ریزی می شود؛ ولی منکر چهره معروف و قانون به خود می گیرد و تبلیغ و تشویق می شود و معروف بی قانونی و نقض مقررات و جرم و جنایت معرفی می گردد.

این سه نوع منکر، هر سه معصیت الهی و دارای آثاری زیان بخش برای عاملان و دیگر افراد جامعه است؛ ولی هرگز ضرر و زیان منکرات فردی، گروهی و دولتی، برابر نیست.

منکرات دولتی، ریشه همه منکرات بوده، گستره ای وسیع تر و دوامی بیشتر دارند و از پشتوانه تبلیغاتی، سیاسی و اقتصادی برخوردارند. منکرات گروهی هم نسبت به خطاها و لغزش ها فردی، خطرناک تر و زیان آورترند.

یکی از مهمترین ویژگی های حماسه حسینی، پیکار با منکرات دولتی و مبارزه با انحراف دولت مردان حاکم بر امت اسلامی است.

 

بنابراین گزارش کتاب " اخلاق مدیران" چهارمین کتاب از مجموعه کتاب آیینه می باشد که به قلم محمود مهدی پور به رشته تحریر در آمده است. از جمله مباحث پرداخته شده در این کتاب می توان به رضای خدا یا مردم، گام های بلند منکر ستیزی، فساد مالی و راهکار درمان، مدیران و خویشاوندان، بانوان و منکر ستیزی، اطمه مرزبان ارزشها و مدیریت مناسبتها اشاره کرد. 

 

پایان پیام/
 

کد خبر 306320

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha