چگونه شب قدر را می توان دید؟

وقتی که ماه رمضان برسد، هر شب سوره دخان (سوره 44 قرآن)را صد بار بخوان. چون شب بیست و سوم ماه رمضان برسد شاهد چیزی خواهی بود که از آن پرسیدی.

خبرگزاری شبستان: کلینی، عالم وفقیه معروف شیعه است که کتاب او کافی شهرت بسیار دارد. وی در حدیثی از امام جعفر صادق (ع) روایت کرده است که کسی از امام پرسید: "از کجا می توان فهمید که در هر سال شب قدر وجود دارد؟"
امام صادق (ع) پاسخ داد: "وقتی که ماه رمضان برسد، هر شب سوره دخان (سوره 44 قرآن)را صد بار بخوان. چون شب بیست و سوم ماه رمضان برسد خود شاهد چیزی خواهی بود که از آن پرسیدی."


هدیه غیبت
در روایات آمده است که هرکس غیبت دیگری کند، گناهان او را برای خود برمی دارد و نیکیهای خویش را به او می دهد. کسی را گفتند: "فلانی غیبت تو می کرد."
او ظرفی از خرمای تازه برای غیبت کننده فرستاد و گفت: " شنیده ام که کارهای نیکت را به من هدیه کرده ای؛ خواستم جبران کنم."
 

بهترین روزی دهندگان
از شخصی پرسیدند: " چرا خداوند را بهترین روزی دهندگان (خیرالرازقین) می گویند؟"
گفت: " زیرا اگر کسی به او ایمان نداشته باشد، باز روزیش را قطع نمی کند.


امتحان بیهوشی
به بزرگی گفتند: " هرگاه برای فلان شخص قرآن می خوانند بیهوش می شود."
او گفت: " با او قرار بگذارید تا روی دیوار بنشیند. آن گاه آغاز تا پایان قرآن را برای وی بخوانید. اگر بیهوش شد و از روی دیوار افتاد بدانید راست می گوید. در غیر این صورت ..."


نماز بازاری
حسن بصری از فقها و زاهدان و سخنوران مشهور دوره حجاج بن یوسف و عمربن عبدالعزیز بود.
به حسن بصری گفتند: " نماز نمی خوانی؟ بازاری ها نمازشان را خواندند."
گفت: " بازاری ها هرگاه کارشان سود دهد نمازشان را دیر می خوانند و هرزمان کساد شود در خواندن نماز شتاب می کنند."
 

مقایسه
عارفی از ثروتمندی پرسید: " ای که دلت به دنبال مال و دارایی است! می خواهم بدانم برای این دنیای پست تا چه اندازه می کوشی."
گفت: " بیش از اندازه. روز و شبم به این کار می گذرد."
عارف پرسید: " بهره تو از چیزی که تا بدین اندازه برایش تلاش می کنی چیست؟"
ثروتمند پاسخ داد: " اندکی. به یک صدم آنچه مقصود است نمی رسم."
عارف گفت: " از این چیزی که روز و شب برای به دست آوردنش زحمت می کشی، آن را کار اصلی خود قرار داده ای و عمرت را بر سر آن باخته ای، نتوانسته ای به مقصود خود برسی و بهره ای بسیار به دست آوری؛ اکنون خود بگو که بهره تو از جهان دیگر که برایش کمتر زحمت می کشی چه خواهد بود با این که ارزش جهان دیگر بیش از این جهان است."


بنابراین گزارش کتاب " قصه های شیخ بهایی " به قلم سید علی محمد رفیعی و به تصویرگری علی مظاهری گزیده، کوتاه شده و ساده شده حکایتهای شیخ بهایی از کتاب های "کشکول"، "موش و گربه" و "نان و حلواست"؛ حکایت هایی آموزنده که دستچین عمر یکی از چهره های درخشان دانش و ادب در جهان اسلام به شمار می رود.


بهاءالدین محمدبن عزالدین حسین معروف به شیخ بهایی حکیم، فقیه، عارف، ستاره شناس، ریاضیدان، شاعر، ادیب و تاریخ دان دوره صفویه است. وی در سال 953 هجری قمری در بعلبک لبنان به دنیا آمد و در دوازدهم شوال 1030 هجری قمری در اصفهان درگذشت. پیکر وی پس انتقال به مشهد مقدس در پایین پا (محلی که هنگام اقامت در مشهد، در آنجا درس می گفت) به خاک سپرده شد.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 321764

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha