چگونه پیامبر(ص) ضامن انسان برای ورود به بهشت می شود؟

سجده، انسان را به خدا نزدیک می کند، گناهان را می ریزد، کمر شیطان را می شکند و انسان را بهشتی می سازد.

خبرگزاری شبستان: عبادت به معنای اظهار ذلت، عالی ترین نوع تذلل و کرنش در برابر خداوند است. در اهمیت آن بس که آفرینش هستی و بعثت پیامبران (عالم تکوین و تشریع) برای عبادت است. خداوند می فرماید: "هدف آفرینش هستی و جن و انس، عبادت خداوند است". آگاهی از سجده اولیای الهی، الهام بخش خضوع و خشوع عبادت است. اینکه به چند نمونه منتشر شده در کتاب "پرتوی از اسرار نماز" اشاره می کنیم:

سجده اولیای خدا
امام سجاد(ع) سجده های خود را به قدری با توجه و تکرار نام خدا انجام می داد، که هرگاه سر بلند می کرد، بدن مبارکش خیس عرق بود.
امام کاظم (ع) بعد از نماز صبح، سر بر خاک می نهاد و تا روز بلند می شد، در حال سجود بود.
دلیل آن که حضرت ابراهیم (ع) مقام خلیل الهی رسید، سجده های طولانی او بود.
سلمان فارسی می گفت: اگر سجود نبود، من آرزوی مرگ می کردم. (یعنی از زندگی تنها سجده را دوست دارم).
حضرت موسی (ع) پس از هر نافله، سمت راست و چپ صورت خود را بر خاک می مالید.
شخصی می گوید: امام صادق (ع) را دیدم که در حال سجده، پانصد مرتبه ذکر "سبحان الله" را تکرار می کرد.
دلیل آنکه به امام چهارم، لقب "سجاد" داده شده، این بود که اثر سجود، در همه مواضع هفتگانه امام دیده می شد.
قرآن، اصحاب رسول خدا (ص) را چنین توصیف می کند که: بر کافران، سخت و شدیدند، ولی با خود، نرم و مهربان. آنان را اهل رکوع و سجودمی بینی، در پی فضل و رضایت الهی هستند، اثر سجود، در سیمایشان آشکار است: "سیماهم فی وجوههم من اثر السجود"


آثار سجده
سجده، انسان را به خدا نزدیک می کند، گناهان را می ریزد، کمر شیطان را می شکند و انسان را بهشتی می سازد.
اینک چند حدیث در این باره:
شخصی خدمت پیامبر (ص) آمد و گفت: گناهانم بسیار و عمام اندک است. فرمود: سجده های خود را زیاد کن، زیرا آنگونه که باد، برگ درختان را می ریزد، سجده هم گناهان را می ریزد.
گروهی خدمت پیامبر (ص) رسیدند و تقاضای ضمانت بهشت رفتن خود را داشتند. حضرت فرمود: به شرط آنکه با سجده های طولانی، بر این کار مرا یاری کنید.
امام صادق (ع) فرمود: سجده های خود را طولانی کنید، زیرا سخت ترین ناراحتی را بر شیطان، سجده انسان وارد می کند. چرا که او خود، مامور به سجده بر آدم شد و نافرمانی کرد ولی انسان، اطاعت کرد ورستگارشد.
پیامبر اسلام به یکی از یاران خود فرمود: اگر می خواهی در قیامت با من باشی، در پیشگاه خدا سجده های طولانی داشته باش.


سجده بر خاک کربلا
گاهی برخی چیزهای طبیعی و مادی، یادآور مفاهیم بلند معنوی و ارزشی است. خاک شهید نیز اینگونه است.
مستحب است انسان بر خاک قبر سیدالشهدا سجده کند. چرا که سجده بر تربت پاک حسین (ع) یادآور حماسه ها و معنویت های کربلاست و انسان را با فرهنگ جهاد و شهادت، آشنا و مانوس می کند و از تربت امام، می توان بوی ایثار و فداکاری را استشمام کرد و اینگونه از مکتب شهیدان، درسی هر روزه گرفت.
امام صادق (ع) جز بر خاک قبر امام حسین (ع) سجده نمی کرد، و می فرمود: سجده بر خاک حسین (ع) نورانیتی دارد که پرده های مانع را پاره می کند.

بنابراین گزارش کتاب پرتوی از اسرار نماز به قلم حجت الاسلام محسن قرائتی از سوی انتشارات ستاد اقامه نماز روانه بازار نشر شده است. از جمله مطالب گردآوری شده در این کتاب می توان به "جایگاه عبادت"، "سیمای نماز"، "حضور در نماز" و "تعقیبات و نوافل" اشاره کرد.

پایان پیام/
 

کد خبر 327255

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha