حکایت وضو گرفتن امام (ره) با قوری!/ مصادیق اسراف رسانه ای

جایگزینی کارکرد دانشگاهی رسانه ها با کارکرد سرگرم کنندگی،تلف کردن وقت مردم با برنامه ها و مطالب غیرضروری و نداشتن تحلیل های مناسب، جامع و به روز از حوادث ایران و جهان را می توان از مصادیق اسراف رسانه ای دانست.

خبرگزاری شبستان: اسراف انحراف از راه راست و اعتدال است. واقعیت و حقیقت این است که همه انسانها و اجنه که در عرصه اعمال خویش آزادند اگر بتوانند چنان حرکت کنند که به این " مادر گناهان " آلوده نشوند، خوشبخت و سعادتمند دنیا و آخرتند. در کتاب " و آنگاه عرش خدا به لرزه در می آید " به موضوع اسراف با توجه به آیات و روایات قرآنی پرداخته شده است. در متن زیر گزیده ای از مباحث "سیره امام خمینی در دوری از اسراف" و "مصادیق اسراف رسانه ای " در این کتاب را منتشر می کنیم.
 

سیره امام خمینی در دوری از اسرف

بروید این لامپ‌ها بردارید

در یکی از مسافرت‌هایی که در سال 1350 شمسی به عراق داشتم یا در منزل حجت‌الاسلام والمسلمین حاج حسن کروبی و یا در بیرونی مکانی که به حضرت امام (ره) اختصاص داده شده بود، اقامت می‌کردم.

در یکی از شب‌ها خودم شاهد بودم لامپ یکی از اتاق‌های اندرونی منزل امام روشن شد. از جا برخاستم دیدم حضرت امام وسط اتاق قدم می‌زنند. در همین حین حجت‌الاسلام حاج شیخ عبدالعلی قرهی وارد منزل شد. حضرت امام خطاب به ایشان گفتند: چرا این لامپ‌های بزرگ را داخل اتاق نصب کرده‌‌اید؟ ایشان گفت: بنا بر گرفته حاج آقا مصطفی این کار را کردم. امام فرمودند: مگر فردای قیامت حاج آقا مصطفی شفاعت مرا خواهند کرد. بروید این لامپ‌ را بردارید و لامپ کوچک نصب کنید. فردای آن روز لامپ‌ها را برداشتند و لامپ‌های کم‌مصرف نصب کردند. ایشان در استفاده بی‌رویه از برق فوق‌العاده حساس بودند و اجازه نمی‌دادند هر کسی هر کاری که بخواهد انجام دهد.
(علی ایران‌پور)

 

این آب ...

یک روز مشغول آب‌پاشی بودم که آقا عبور می‌کردند، وقتی نگاه‌شان به من افتاد، گفتند: این آب، آب خوردن نباشد که شما اینجا می‌ریزید. گفتم: نه آقاجون، این آب چاه است، روز بعد پرسیدند: آب چاه برای مصرف دیگران نباشد. عرض کردم: آقا از این آب برای آبیاری درختان از چاهی که حفر شده است، استفاده می‌کنم ولی از فردا دیگر از این آب هم استفاده نکردم.

امام (ره) تا این حد به صرفه‌جویی در آب شرب توجه داشتند.
(حاج عیسی شریفی)

 

صرفه‌جویی در دستمال کاغذی

آقا بسیار مواظب بودند تا در امور زندگی اسراف نکنند مثلا وقتی من می‌رفتم دستمال کاغذی لوله‌ای می‌خریدم، آقا هر دستمال را به سه قسمت تقسیم و تنها از یک قسمت آن استفاده کردند. یک دستمال کاغذی را ما مدت‌ها داشتیم چون ایشان می‌گفتند این دستمال‌ها بزرگ است، لذا هر وقت که من می‌رفتم دستمال کاغذی بخرم، می‌نشستم و با قیچی برگ‌های آن را سه قسمت می‌کردم و بعد نزد امام (ره) می‌بردم.
(سرهنگ سیدمحمد هاشمیان)

 

تو احتیاط نمی‌کنی!

من گاهی که با امام کاری داشتم، مطالبم را روی کاغذی می‌نوشته و می‌دادم. یک بار که روی کاغذی مطلبم را نوشتم و دادم امام که به بیرونی آمدند تا به حرم برویم در بین راه به من فرمودند تو احتیاط نمی‌کنی!

من باور نمی‌کردم که کاری یا خطایی کرده باشم لذا عرض کردم چکار کرده‌ام؟ امام فرمودند تو این مطلب را روی کاغذ باطله می‌نوشتی.

منظور امام این بود که وقتی می‌توانستی از کاغذی کوچک‌تر استفاده کنی چرا از کاغذ بزرگ استفاده کردی.
(حجت‌الاسلام عبدالعلی قرهی)

 

چرا 2 کیلو خریده‌ای؟

روزی حضرت امام خادم خود را برای خرید یک کیلو خرما نزد شیخ عباس بقال فرستادند. وی هم به بازار رفت و چون آخر وقت بود ته‌مانده خرما را که دو کیلو بود، خرید و به منزل امام برگشت. حضرت امام با دیدن خرمای خریداری‌شده که مقدار آن به دو کیلو می‌رسید ناراحت شدند و دستور دادند که مقدار اضافی را پس دهد.
(آیت‌الله بهاءالدین آموزگار مازندرانی)

 

با قوری وضو گرفتند

همان شبی که قرار بود فردایش امام مورد عمل جراحی قرار گیرد برای وضو آب خواستند ایشان نمی‌توانستند حرکت کنند چون سرم به دست‌شان بود.

یک پارچ آب آوردیم و یک طشتی که وقتی وضو می‌گیرند جایی خیس نشود. امام قوری خواستند چون پارچ بزرگ بود و وقتی آب روی دست‌شان می‌ریختند، مقداری بیش از نیاز می‌ریخت. امام با قوری وضو می‌گرفتند تا آب اسراف نشود.
(محمد شریفی)

 

مصادیق اسراف رسانه ای
1-کم کیفیتی برنامه ها و اخبار رسانه ها
2-جایگزینی کارکرد دانشگاهی رسانه ها با کارکرد سرگرم کنندگی
3-بها دادن به عناصر تبلیغی و ورزشی به جای مطرح کردن دانشمندان و محققان و مکتشفان و ادیبان
4-بی توجهی برنامه سازان به جا انداختن ارزش ها در جامعه و برخوردهای سطحی و شعاری
5-توجه بیش از حد به مسایل حاشیه ای نظیر: سرگرمی و بازی ها
6-مخاطب محوری و تکیه بر نظر سنجی های غیر علمی
7-تکیه بر تحلیل های یک بعدی و کوبیدن بر طبل "من سالاری"!
8-زیاد گفتن و اصلا نشنیدن
9-قرار دادن خویش بر جایگاهی فراتر از جایگاه مردم و نصیحت های پوک
10-تلف کردن وقت مردم با برنامه ها و مطالب غیر ضروری
11-دامن زدن به مسایل حاشیه ای و عدم طرح مشکلات اساسی فردی و اجتماعی و راه حل آنها
12-یک جانبه گرایی
13-نداشتن تحلیل های مناسب، جامع و به روز از حوادث ایران و جهان
14-پر کردن وقت مردم با برنامه های تکراری
15-کشدار کردن:سریال ها، فیلم ها، سخنرانی ها و... و تلف کردن وقت مردم.
 

بنابراین گزارش کتاب و آنگاه عرش خدا می لرزد... با موضوع بررسی انواع، مصادیق و عواقب اسراف بر اساس آیات قرآن و روایات ائمه اطهار (ع) به قلم عباسعلی کامرانیان به همت انتشارات بنیاد قرآن و اهل بیت(ع) روانه بازار نشر شده است. از جمله مباحث گردآوری شده در این کتاب 107 صفحه ای می توان به "مصادیق اسراف در قرآن مجید"، "رابطه اسراف با کفر"، "پافشاری در باطل اسراف است"، "ارتباط اسراف با افراط و تفریط"، "لزوم طلب بخشش برای اسراف"، "مصادیق اسراف عقیدتی" و "مصادیق اسراف در مراکز درمانی" اشاره کرد.
 

پایان پیام/
 

کد خبر 323411

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha