اگر پیامبر (ص) حیات برزخی ندارد، سلام کردن چه معنایی دارد!؟

خبرگزاری شبستان: اگر روح پیامبر (ص) در این عالم نبوده و ناظر سلام دهندگان نیست، چطور روی تابلو نوشته‌اید هنا سلّم علی رسول الله؛ اگر روح پیغمبر (ص) در حیات برزخی حاضر و ناظر نباشد سلام کردن چه معنایی دارد!؟

خبرگزاری شبستان: با کنکاش در آراء و عقاید وهابیت به مسائلی و نظراتی برمی خوریم که از اساس و به عقیده راسخ مسلمانان اعم از شیعه و سنی باطل و انحرافی است؛ در خصوص یکی از این آراء با حجت الاسلام عزالدین رضانژاد، رییس پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) گفتگویی انجام داده ایم که از نظرتان می گذرد:
 

وهابیون به ظاهر در اعتقادت خود حیات برزخی را انکار کرده و آن را قبول ندارند، اساس این اعتقاد را توضیح می دهید.
یکی از دغدغه های همه انسان ها، دغدغه فنا شدن یا جوادانه بودن پس از مرگ است؛ به عبارت دیگر بشر کنجکاو است بداند وقتی انسان از دنیا رفت آیا برای همیشه فانی می شود یا بعد از مرگ، حیات برزخی هم وجود دارد؛ در تعالیم اسلامی دیدگاه اکثریت مسلمانان بر این است انسان پس از مرگ دارای حیات برزخی است، به عبارت دیگر جسم او از بین می رود اما روحش همچنان باقی است و این روح در زمان برپایی قیامت کبری به جسم آدمی وصل می شود و زنده کردن انسان در قیامت زنده کردن جسمانی است.
در این میان عده ای از فرقه های انحرافی با برداشت های نادرست حیات برزخی را منکر می شوند که از جمله منکران این موضوع، رهبران فرقه وهابی اند این در حالی است که عده زیادی از اهل سنت و جماعت قائل به حیات برزخی بوده و معتقدند به اینکه آن دسته از انسان ها که از مقامات والا برخوردارند، در حیات برزخی به برخی از امور این دنیا می پردازند. به طور مثال طبق روایاتی که در منابع شیعه و سنی وجود دارد، پیامبر(ص) فرمودند: بر من صلوات و سلام بفرستید من پاسخ سلام و صلوات را خواهم داد.
 

آیا این موضوع در منایع اهل سنت نیز تصریح شده است؟
بله در روایات فرقین (شیعه و سنی) وارد شده در هنگام ورود به قبرستان بر مردگان سلام داده شود. مقصود از سلام دادن مسلما به جسم از بین رفته نیست، بلکه ارواحی که متعلق به اجساد مدفون آن قبرستان هستند سلام داده می شود. از همین رو است معمولا در قبرستان مسلمین به ویژه در قبرستان بقیع در مدینه منوره و قبرستان حجون در مکه مکرمه تابلوهایی نصب شده که هنگام ورود به قبرستان مسلمانان بگویند: السلام علی الدیار الموحشه و ...
این تابلوها نشان می دهد همه مسلمانان سلام دادن به ارواح مردگان مسلمان را قبول دارند. با توجه به این برمی گردیم به دیدگاه عبدالعزیز بن باز یکی از رهبران معاصر وهابیت که در زمان خود مفتی اعظم عربستان بوده است. بن باز در کتاب مجموعه فتاوا و مقالات متنوعه جلد یک صفحه 417 به این مساله می پردازد که کسانی که در حیات برزخی اند هیچ ارتباطی با دنیا و اهل دنیا نخواهند داشت. یا در صفحه 408 همین کتاب نسبت به پیامبر(ص) اسلام آورده است: به ضرورت دین و ادله شرعی دانسته شد که رسول خدا (ص) در هر مکانی موجود نیست و فقط جسم او در قبرش در مدینه منوره است ولی روحش در جایگاه اعلی در بهشت است.
این جمله نشانگر آن است که رهبر وهابی های معاصر برای پیامبر بزرگوار اسلام (ص) حیات برزخی ناظر به امور اهل دنیا قائل نیست. اینجاست که باید از وی و طرفدارانش پرسید این که در روایات آمده است پیامبر (ص) کسانی را که بر او سلام می کند می بیند و جواب سلام آنها را می دهد چگونه تفسیر می شود؟!
یا امروزه در کنار قبر مطهر پیامبر (ص) تابلویی نصب شده است که حکایت از آن دارد افراد رو به قبر پیامبر (ص) و پشت به قبله بایستند و سلام بدهند. سوال این است اگر روح پیامبر (ص) در این عالم نبوده و حاضر و ناظر سلام دهندگان نیست، چطور روی تابلو نوشته اید "هنا سلّم علی رسول الله" اگر پیغمبر (ص) روحش در حیات برزخی حاضر و ناظر نباشد رو به قبر ایستادن و سلام کردن چه معنا دارد؟! یا در دیوار مربوط به مجموعه خانه پیامبر و قبر ایشان آیه ای نصب شده است که وقتی نزد پیامبر (ص) رسیدید با صدای بلند او را نخوانید. اگر پیامبر (ص) بعد از مرگ دارای حیات برزخی نباشد و نتواند در این دنیا دخالتی داشته باشد، آیه دوم سوره حجرات را کنار قبر او نصب کردن چه معنایی دارد چون در این آیه آمده است:" یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْ‌فَعُوا أَصْوَاتَکُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِیِّ وَلَا تَجْهَرُ‌وا لَهُ بِالْقَوْلِ کَجَهْرِ‌ بَعْضِکُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُکُمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُ‌ونَ" و شما خود این آیه را نصب کرده اید!
اگر پیامبر (ص) از دنیا رفته و جسم او هم از دنیا رفته و روح او بر اینجا ناظر نیست چرا صدا را بلند کردن حرام است و این تابلو را زده اید؟
 

آیا می توان در این خصوص به آیه ای از قرآن اشاره کرد و باطل بودن این عقیده وهابیت را ثابت کرد؟
بله. ای کاش وهابیان به دو آیه از قرآن توجه می کردند یکی آیه ای که مربوط به شهدا و کشته شدگان در راه خداست که در قرآن آیه 154 سوره بقره آمده است:" و لا تقلوا لمن یقتل فى سبیل الله اموات بل احیاء ولکن لا تشعرون؛ و به آنها که در راه خدا کشته مى شدند، مرده نگویید! بلکه آنان زنده اند، ولى شما نمى فهمید"
در این نوع آیات وقتی شهدا احیا قلمداد شوند آیا امام شهدا که پیامبر(ص) است پس از مرگ زنده نیست!
یا سوره زمر، آیه 42:" الله یتوفی انفسکم حین موتها" توفی در لغت به معنی اخذ و گرفتن است خدا در هنگام مرگ جان و روح انسان را می گیرد و این گرفتن روح به معنی از بین بردن، باطل شدن و نابود شدن نیست؛ لذا مسلمانان و همچنین طرفداران صاحبان ادیان به حیات برزخی قائل هستند و چون ما مسلمانان به حیات برزخی همه به ویژه اولیاء الله قائل هستیم، همچنان که در زمان حیات دنیا می توانستیم از آنان طلب کمک کنیم یا حاجتی را بطلبیم یا آنان را شفیع قرار دهیم پس از مرگ آنان نیز می توانیم به ارواح آنها توسل جوییم و از آنها در خواست شفاعت کنیم.
پایان پیام/


 

کد خبر 319931

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha