قطع شاهراه ارتباطی بنده با خدا در دکان عرفان واره‌ها!

خبرگزاری شبستان: یاد خدا در عرفان‌های نوظهور وجود ندارد، آن‌ها می‌گویند اگر عرفان حقیقی باشد نیازی به خواندن نماز نیست چراکه فرد از یک مرحله گذر کرده است و نیازی به نماز احساس نمی‌شود. ‌

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ برنامه «شب آسمانی» به تهیه‌کنندگی علیرضا قطبی یک‌شنبه شب، ‌24 آذرماه با موضوع «عرفان‌های نوظهور» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت.

 بر پایه این گزارش،‌حجت‌الاسلام و المسلمین شریفی در این برنامه طی سخنانی با اشاره به جایگاه عقل و تامل در دین مبین اسلام اظهار کرد: اسلام تنها دین از میان ادیان شناخته شده است که به عقل اهمیت ویژه‌ای می دهد تا جایی که عقل جزو منابع فقه به شمار می‌رود.

 وی ادامه داد: بنا بر گفته علامه طباطبایی بیش از 30 آیه در قرآن انسان را دعوت به عفل و تامل کرده است، عقل به اندازه‌ای از اهمیت برخوردار است که هان طور که اشاره کردم در قرآن آیات مختلفی در این باب وجود دارد از جمله یکی از آیات قرآن که از زبان اهل جهنم است و می گویند اگر اهل تعقل بودیم جنهمی نمی ‌شدیم که قرآن نیز پاسخ می‌دهد به گناه خودشان اعتراف کردند. 

حجت الاسلام شریفی تصریح کرد: اساسا افتخار تفکر اسلامی آن است که عقل را جزو منابع دین می‌داند ضمن اینکه در اکثر مجامع روایی ما نیز فصلی به عقل اختصاص داشته است که از جمله آنها می‌توانیم به بحارالانوار اشاره کنیم.
وی بیان کرد:‌ در روایات مختلف آمده است که خداوند دو حجت نزد انسان دارد،‌یکی حجت ظاهری که همان 124 هزار پیغمبرند و دیگری حجت باطنی که همان عقل است،‌ همچنین مساله‌ای دیگر در رابطه با عقل اینکه اساسا شیعیان و اهل سنت با وهابیت مخالف‌اند به این علت که آنان عقل را قبول ندارند.
این محقق گفت: ابن تیمیه 11 جلد کتاب دارد که طی این مجلدات اصل عقل را زیر سوال برده است،‌ بنابراین تفکر وهابیت از اساس و ریشه عقل را از دین کنار گذاشته است البته این رویکرد در دیگر حوزه‌های دینی نیز دیده می‌شود.

حجت الاسلام شریفی با اشاره به اینکه عقل وجه اصلی عرفان اسلامی محسوب می شود،‌ عنوان کرد:البته ما هرگز نگفته‌ایم عقل صرف کافی است بلکه می‌گوییم لازم است چراکه عقل برخی حقایق را درک نمی کند.
وی ابراز کرد: با توجه به این تفاسیر عقل جایگاه ویژه‌ای در عرفان اسلامی دارد، حال آنکه در عرفان‌های نوظهور اساسا هدف در تضعیف عقل و همچنین تقویت امیال و خواسته‌های فرد است، لذا زمانی که این موارد برای فرد بیان می‌شود به علت آنکه مطابق با خواسته اوست از سوی برخی افراد عقلانی قلمداد می‌شود.
این محقق حوزه عرفان‌های نوظهور تاکید کرد: هیچ عقلی نمی گوید یک حلقه در گوش بگذارید به حدی که سر یک انسان از داخل آن دیده شود، این قبیل کارها قوه غضبیه را تحریک می‌کند،‌ رویکردی که در میان شیطان‌پرستان وجود دارد.

وی گفت: شاخصه عرفان‌‌ها و معنویت‌های نوظهور در سه نکته قابل بررسی است،‌ آنها می‌گویند می‌توانند شادی و نشاط، آرامش و امید به زندگی را ایجاد کنند البته این سه مورد هیچ کدام بد نیستند اما سوال آن است که از چه راه‌هایی آنها به نام عرفان از جهل فرد استفاده می‌کنند و با بهره‌گیری از برخی متدهای روان‌شناسانه بعضا فرد را به سوی این شرایط موقتی جذب می‌کنند.

حجت الاسلام شریفی ادامه داد: برخی از این عرفان‌های نوظهور بسیاری از اصول را زیر سوال میبرند مثلا می‌گویند اعتقاد به معاد سبب می‌شود تا فرد از آینده بترسد، ‌لذا وقتی چنین حالتی ایجاد می شود باید آن را کنار زد چراکه سبب دلهره می‌شود،.

وی گفت: در عرفان‌های نوظهور یاد خدا وجود ندارد، آنها می‌گویند اگر عرفان حقیقی باشد نیازی به خواندن نماز نیست چراکه فرد از یک مرحله گذر کرده است و نیازی به نماز ندارد،‌ در حالی که در آیه 31 سوره آل عمران آمده است: «قُلْ إِن کُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللّهُ وَیَغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِیمٌ،» (بگو اگر خدا را دوست دارید از من پیروى کنید تا خدا دوستتان بدارد و گناهان شما را بر شما ببخشاید و خداوند آمرزنده مهربان است).

حجت الاسلام شریفی در پایان خاطرنشان کرد: عرفان‌های نوظهور بسیاری مبانی اصیل دین را زیر سوال می‌برند و با توجه به خواسته‌ها و ضعف افراد، مطالبی را به مراجعان خود ارائه می‌کنند که تاثیر مثبتی در زندگی آنها ندارد و صرفا رویکرد مثلا آرامش‌بخشی را در مدت زمانی کوتاه با استفاده از متدهای روان‌شناسانه ایجاد می‌کنند که بعضا به علت آنکه کامل نیست موقتی بوده و سبب می‌شود تا فرد دچار سردرگمی بیشتر شود.

‌پایان پیام/
 

کد خبر 323720

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha