شب یلدا فرصتی برای صله رحم است

خبرگزاری شبستان:‌ یک پژوهشگر علوم اجتماعی در استان مرکزی گفت: شب یلدا فرصتی برای صله رحم است.

زهرا دهنمک، پژوهشگر علوم اجتماعی به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: مردمان ایران و بسیاری از جوامع دیگر، در آغاز فصل زمستان مراسمی را برپا می‌دارند که در میان اقوام گوناگون، نام‌ها و انگیزه‌های متفاوتی دارد در ایران و سرزمین‌های هم‌فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام "شب چله" یا "شب یلدا" نام می‌برند که همزمان با شب انقلاب زمستانی است.


وی افزود: به دلیل دقت گاهشماری ایرانی و انطباق کامل آن با تقویم طبیعی، همواره و در همه سال‌ها، انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سی‌ام آذرماه و بامداد یکم دی‌ماه است.

 

این پژوهشگر علوم اجتماعی ادامه داد: در این شب، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها با شاهنامه خوانی، تفال به دیوان حافظ و قصه گویی و روایت کردن داستان های طولانی از اسطوره های باستان، میهمانان خود را سرگرم می کردند.

 

وی اظهار کرد: خواندن ترانه های محلی، با مضامین عاشقانه یا امید و صمیمیت، نقالی خوانی در کنار بهره مندی از هم نشینی در کنار خویشاوندان و بزرگان خاندان فامیل بیشتر در روستاها، از جمله آیین هایی است که بیشتر در میان مردم استان مرکزی مرسوم بود.


دهنمکی تصریح کرد: در گذشته مردم سعی می کردند آن چه را از زمین خود برداشت می کردند در این شب استفاده کنند در استان مرکزی هم مردم روستاها به جمع آوری تنقلات و خوراکی های ویژه این شب و پخت شیرینی و فتیرهای خانگی اقدام می کردند و چند روز مانده به شب یلدا آنها را نمک می زدند یا در روغن تفت می دادند.

 

وی افزود: شیره، ترخینه که با شیره مخصوص از انگورهای محلی به ویژه در روستای هزاوه اراک و گردو درست می شود، بادام ،انار و هندوانه ونان ها و فتیرهای محلی از جمله خوراکی های رایج مردم اکثر روستاها در طول شب یلداست.


پایان پیام/
 

کد خبر 325081

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha