فرهنگ وقف فرهنگی ظلومان است/وجود7هزاررقبه بدون سنداجاره درخراسان ضوی

خبرگزاری شبستان: مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی فرهنگ وقف را فرهنگ مظلومانه ای دانست و گفت:عدم آشنایی مردم با احکام وقف موجب شده تا استیفاء حقوق موقوفات به سختی انجام می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان ازمشهد، حجت الاسلام حجت گنابادی نژاد، مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی، عصر امروز(7 دی) در دومین همایش وقف و رسانه فرهنگ وقف را فرهنگ مظلومانه ای دانست و اظهار داشت:  عدم آشنایی مردم متدین با احکام وقف موجب شده تااستیفاء حقوق موقوفات به سختی انجام می شود.


وی از به پایان رسیدن سند اجاره 14 هزار رقبه موقوفی در استان تا پایان سال خبر داد و تصریح کرد: اگر مسایل و ابعاد شرعی وقف برای مردم تبیین شود آن ها خود به صورت خودجوش رتق و فتق موقوفه ها را تحویل خواهند داد.


مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی با بیان اینکه به فتوای همه علما استفاده از وقفیات بدون پرداختن حق آن ها به نوعی تصرف غاصبانه محسوب می شود، بیان داشت: در حال حاضر 7 هزار رقبه تجاری، مسکونی، کشاورزی و غیره در استان بدون سند اجاره موقوفه وجود دارد که اختیار مردم قرار دارد.
 

وی با اشاره به اینکه در سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران اولین موضوع تولید علم است، اذعان کرد: برای رسیدن به افق تمدنی و تولید علم با اعتبارات دولتی نمی توان به آن رسید بلکه تجربه های تاریخی نیز نشان داده است که منابع مردمی در زمینه های توسعه و پیشرفت کشور همیشه موثر بوده است.
 

حجت الاسلام گنابادی نژاد بی بدیل ترین ظرفیت نیکوکاری را وقف دانست چرا که ممتازترین ویژگی وقف ابدی بودن آن است،خاطرنشان ساخت: وقف میراثی ماندگار است که انسان ها با تعلقی که با خداوند دارند رکنی را ماندگار و ثبت می کنند که تا بی نهایت خدمات آن به جامعه اسلامی می رسد.


وی حمایت فقهی از وقف را عاملی در جهت ماندگاری آثار وقفی دانست و گفت: امروز در جهان الگوگیری و مدل سازی بسیاری از وقف صورت گرفته است اما ماندگار نخواهند ماند که به عنوان مثال یکی از منابع بزرگ آموزش عالی آمریکا تراس است و با الگو گیری از وقف شکل گرفته است.


مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) اولین واقفان اسلام بودند و توجه بسیاری به مقوله وقف داشتند، تصریح کرد: توجه به موقوفات در دوره امامت و خانه نشینی امام علی(ع) برای بشریت در مدار ارزشی قرار دارد.


حجت الاسلام گنابادی نژاد اشاره ای به توجه امام خمینی(ره) به موضوع وقف چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب داشت و بیان کرد: یکی از کوبنده ترین موضع گیری های امام خمینی(ره) در ارتباط با وقف بوده است و در همین راستا کمتر از 90 روز از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم که تمام موقوفاتی که به ملکیت اشخاص رسیده بود دوباره به وقف بازگشت.


وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) نوپا بودن انقلاب را دلیلی بر ضایع شدن حقوق موقوفات نمی دانستند، ابراز کرد: در دوران دفاع مقدس عده ای از امام راحل(ره) می خواستند که احکام وقف را تعطیل کنند یا عواید آن را صرف پرداختن به هزینه های جنگ کنند اما امام خمینی(ره) هیچ گاه چنین اجازه ای به آن ها ندادند.

 

وی یکی از دوره های پرافتخار که به وقف بسیار پرداخته شده است را دوره صفویه دانست و افزود: افرادی نظیر شیخ بهایی از عواملی بود که باعث شد وقف در این دوره شکوفا شده و زیرساخت های ماندگاری برای رشد و تعالی دین و ارزش های دینی پایه گذاری شود.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه خراسان رضوی از دوره های تلخ و سیاه وقفیات را دوره های زندیه و قاجاریه دانست و بیان کرد: شاهان این دوره ها عواید وقفیات را خرج جنگ افروزی خود می کردند اما با هوشیاری مردم و علما این وقفیات در اوج خود تثبیت شد.


پایان پیام/
 

کد خبر 327526

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha