تبیین کارکردهای مسجد طراز اسلامی ‌اولویت فعالیت های متولیان مساجد باشد

خبرگزاری شبستان: رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه مساجد در مدیریت فرهنگی اجتماعی جامعه اسلامی نقش موثری دارد، گفت: تبیین کارکردهای مسجد طراز اسلامی باید ‌اولویت فعالیت های متولیان مساجد باشد.

محمدکمال سروی‌ها، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه مسجد مهمترین پایگاه تقویت ارزش های دینی و مبارزه با اندیشه‌های ویران گر استکبار است،به خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد گفت: شورا باید برای کمک به مساجد اعتباری را با برنامه ریزی از قبل در بودجه سالیانه در نظر بگیرد و آن را به طور مستقیم در اختیار این مراکز قرار دهد نه این که پول در جیبمان بگذاریم و برویم در مساجد سخنرانی کنیم.


وی با اشاره به اینکه بنای مسجد رسالت دینی و اجتماعی دارد و آیینه‌ای است که شرایط اجتماعی عصر خود را منعکس می‌کند، اظهار داشت: معماری مسجد سیر تحولات و تغییرات ایجاد‌شده در شیوه زندگی جوامع مسلمان را نشان می دهد و نمایانگر عمق برداشت‌های فرهیختگان و سازندگان هر زمان از جوهره ذهنیت و ایمان جامعه مسلمان معاصر خویش است.


رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه مسجد از صدر اسلام محل تعامل‌ و ارتباطات جامعه اسلامی‌ بوده و علاوه بر کارکرد عبادی، کارکردهای فرهنگی‌،اجتماعی، سیاسی، آموزشی، تربیتی‌، حقوقی و نظامی داشته است، تصریح کرد: با توجه به مقتضیات زمان حاضر کارکرد رسانه‌ای و کارکرد اقتصادی مهمترین کاردکرد مساجد است.


وی با تاکید بر بهسازی مساجد شهر مشهد گفت: بعضی از مساجد در شأن و جایگاه شهر مشهد نیستند و هم اکنون 100 مسجد نیازمند کمک هستند که شهرداری برای کمک به آنها تعهداتی داده که باید به آنها عمل کند و علاوه بر 10 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده برای مساجد نیازمند 5/2 میلیارد تومان بودجه برای رفع مشکلات مساجد هستیم.


وی با اشاره به اینکه ساخت مسجد از میزان آسیب های اجتماعی می کاهد، افزود: امروز در سایه توجه به این موضوع می توان جوانان را در مقابل آسیب های اجتماعی بیمه و فرهنگ دین محوری را در جامعه نهادینه کرد.


رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه مساجد در مدیریت فرهنگی اجتماعی جامعه اسلامی نقش موثری دارد، گفت: تبیین کارکردهای مسجد طراز اسلامی باید ‌اولویت فعالیت های متولیان باشد.


وی گفت: کمبود مساجد در روستاها ، شهرها ، شهرک‌ها ، مجتمع‌های آپارتمانی، نبود دسترسی آسان مردم به مساجد، نبود زیبایی و آراستگی و معماری مساجد و نظافت و بهداشت مساجد از جمله مشکلات است.

 
رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه توجه و رسیدگی به امور مساجد بسیار مهم و ضروری است، افزود: به دلیل کمبود اعتبارات نباید از ساخت و بهسازی مساجد غفلت کرد لذا خیرین نیز باید در این زمینه پیشگام باشند.

 

سروی ها با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم که شهر مشهد یک شهر بین المللی است که سالیانه 100هزار زائر خارجی برای زیارت به مشهد می آیند و آنها با مساجد و مراکز فرهنگی مانند مسجد ارتباط دارند، تصریح کرد: بهره گیری از معماری ایرانی و اسلامی یکی از شرط‌ های ساخت مسجد برای تحقق اهداف دینی است.


 وی با اشاره به اینکه فضا سازی شهر مذهبی و زیارتی مشهد باید با توجه به تشرف 25 میلیون زائر صورت گیرد، گفت: برنامه هایی که شورای شهر به شهرداری ابلاغ کرده است فقط نیاز های فرهنگی و اجتماعی ساکنین شهر مشهد در نظر گرفته نشده است بلکه با توجه به تشرفت میلیونی زائران این شاخص ها طرحی شده است.


سروی ها افزود: در کنار این زائران خارجی، 25میلیون زائر ایرانی نیز با همین نگاه زیارتی فرهنگی به شهر مشهد سفر می کنند اما متاسفانه برخی از مساجد که زائران در آن حضور پیدا می کنند در شأن شهر مشهد و نظام نیست.

 

 

پایان پیام/
 

کد خبر 329199

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha