الگوی سبک زندگی اسلامی اطاعت محض انسان از دستورات دین است

خبرگزاری شبستان: رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه الگوی سبک زندگی دین اسلام می‌تواند برای همه بشریت سازنده و پیش‌برنده باشد، گفت: الگوی سبک زندگی اسلامی اطاعت محض انسان از دستورات دین است.

حجت الاسلام علی‌اکبر صادقی رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه عرصه های حیات باید توحید بنیان و معطوف به خلقت باشد، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد گفت: در نگاه اسلام، سبک زندگی به معنای انطباق کلیه شئون حیات دنیوی و اخروی انسان با آموزه‌های شرعی است.


وی افزود: شاخصه اصلی سبک زندگی اسلامی و ایرانی، مبتنی بر توحید و خدامحوری در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها به معنای توجه به ذات مقدس ربوبی و تلاش در جهت نیل به رضایت خداوند متعال است.


حجت الاسلام صادقی رشاد با بیان اینکه تولید علم اسلامی و تولید علوم انسانی اسلامی تعبیری دقیق تر است و هدف اساسی در این حرکت بنای یک تمدن است، تصریح کرد: ما در واقع یک سبک از زندگی را هدف گرفته ایم و از این جهت که در هر حال و خواه ناخواه علم بنیاد زندگی است در مسیر دست یابی به الگویی از زندگی اسلامی نیازمند بنا کردن نظامی از معرفت اسلامی هستیم.


وی با تاکید بر اینکه در برهه ای از زمان که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان پیچ تاریخی یاد می کنند حرکت در مسیر پیشرفت برای نیل به تمدن بزرگ اسلامی از الزامات ضروری است، گفت: در این میان سبک زندگی اسلامی برآمده از ارزش های اصیل اسلامی و ساختار بومی می تواند ما را به قطب مقاومت علیه غرب تبدیل کند.


رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه سبک زندگی همزاد انسان است، تصریح کرد: رعایت سبک زندگی اسلامی تحقق خلافت الهی است چرا که الگوی سبک زندگی اسلامی اطاعت محض انسان از دستورات دین است.
 

وی حوزه فرهنگ را نزدیک‌ترین تعبیر به سبک زندگی دانست و در تعریف فرهنگ گفت: فرهنگ طیف گسترده‌ای از بینش‌ها، منش‌ها، کنش‌ها و کشش‌های انسانی است که در متن یک جامعه به هنجار تبدیل شده و در یک بازه زمانی طولانی در زندگی مردم جامعه تثبیت شده باشد.


حجت الاسلام صادقی رشاد با تاکید بر اینکه ما در سبک زندگی اسلامی از مقوله اخلاق غافل شده ایم، گفت: بهرگیری از گوهر تعالیم پیامبر اکرم(ص) که اخلاقیات است در حوزه نظر و عمل ضروری است.


رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: با توجه به جامعیت آموزه‌های دین مبین اسلام که برای کلیه ابعاد حیات حکم و برنامه دارد و عنایت به فراتاریخی و فرامکانی بودن این دین، الگوی سبک زندگی دین اسلام می‌تواند برای همه بشریت سازنده و پیش‌برنده باشد.


حجت الاسلام صادقی رشاد با اشاره به اینکه اگر فردی حدود عبودیت را در زندگی به گونه‌ای رعایت کند که موجب خشنودی پروردگار شود، به سبک زندگی اسلامی رسیده است، اظهار داشت: خانواده ها نباید تربیت فرزند را به یک خرده کار تعبیر کنند تربیت فرزندان به نوعی تداوم کار خداوند است که طی آن فطرت یک عبد‌ الهی بارور می‌شود.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 329691

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha