بانک‌ها در جامعه اسلامی فقط به دنبال پول نباشند

خبرگزاری شبستان:مدیر مدرسه علمیه منتظرالمهدی مشهد گفت:نباید در جامعه اسلامی بانک ها فقط به دنبال سود پول باشند زیرا این موضوع ربا بوده و حرام است.

حجت الاسلام مصطفی رنجبر، مدیر مدرسه علمیه منتظرالمهدی مشهد با بیان اینکه اقتصاد و ثروت مهمترین نعمت الهی و نشانه ای از عنایت و توجه خداوند است، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد گفت: براساس آموزه های قرآنی، اقتصاد به معنای مدیریت تولید، توزیع و مصرف ثروت و دانش دخل و خرج و هزینه، از اهمیت و جایگاه مهم و اساسی برخوردار است، زیرا اقتصاد و ثروت، مایه قوام جامعه است.

 

وی با اشاره به اینکه نهادینه شدن اقتصاد اسلامی بدون تلاش افراد جامعه امکان پذیر نیست، گفت: اقتصاد مایه قوام جامعه است این قوام بودن سرمایه و ثروت برای جامعه به این معناست که یکی از ستون های اصلی جامعه راتشکیل می دهد و این ستون اگر بر مبنی دستورات اسلامی مستحکم شود مطمئنا افراد جامعه از در سایه اقتصاد اسلامی از امنیت و سلامت کافی برخوردار خواهند بود.

  

حجت الاسلام رنجبر تصریح کرد: اسلام هیچ گاه در رسیدن به همه اهداف اقتصادی خود مانند رفع فقر و محرومیت، ایجاد رفاه و آسایش و اجرای عدالت، از ارزش های اخلاقی فاصله نمی گیرد، چرا که تحقق ارزش های اخلاقی و اقتصادی توام با هم از اهداف مکتب اسلام است.

 
وی با بیان اینکه نباید در جامعه اسلامی بانک ها فقط به دنبال سود پول باشند چرا که این موضوع ربا بوده و حرام است، گفت: در جامعه اسلامی بانک ها بستر مناسبی برای ارائه الگوی اسلامی اقتصادی به دیگر جوامع است.
 

حجت الاسلام رنجبر افزود: آنچه را که اسلام تایید می کند فعالیت های اقتصادی است که بر اساس واقعیت های بازار پولی باشد که در حال حاضر در کشور بازار پولی و مالی مستقل از بانکداری اسلامی تشکیل داده ایم که تاکنون آثار اقتصادی زیان باری برای جامعه در پی داشته است.


وی با بیان اینکه بانکداری اسلامی در دین اسلام بر مبنای احکام شرع است، تصریح کرد: در قانون بانکداری اسلامی، نحوه مصرف تسهیلات نیز از نظر شرعی مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد به عنوان مثال اگر تسهیلاتی در راستای ساخت و یا خرید مسکن دریافت شده و در جای دیگری هزینه شود از نظر شرعی حرام بوده و باید مورد بررسی قرار گیرد.


حجت الاسلام رنجبربا اشاره اینکه اجرای همه احکام اسلامی در بانک‌ها ضروری است، افزود: اصل مطلب این است که تمام  فعالیت ها و برنامه‌هایی که در بانک‌ها اجرا می‌شود باید مطابق دستورات شرع باشد چرا که هدف از تاسیس بانک در نظام اسلامی ایجاد بانکی برابر با موازین اسلامی بوده است.


مدیر مدرسه علمیه منتظرالمهدی مشهد با بیان اینکه قرض الحسنه که یکی از سنت‌های حسنه اسلام است باید به طور واقعی در بانک‌ها و کشور ترویج شود، گفت: در جامعه اسلامی تحقق اقتصاد اسلامی وابسته به تلاش و کوشش همه مسلمانان و خوکفایی اقشار مختلف است و در مسائل بانک‌ها باید به مقاصد اسلام به ویژه کمک به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه توجه بیشتری شود.


وی گفت: رعایت اخلاق اسلامی در بانک ها باعث تقویت سرمایه گذاری مشتریان در چار چوب قانون اسلامی می شود بنابراین باید به مباحث اخلاقی باور داشت تا همه اینها تقویت شود و عملیات بانکداری نمود اسلامی یابد.

 

حجت الاسلام رنجبرتصریح کرد: نظام بانکی و سرمایه گذاری کشور باید طوری باشد که مردم و سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در امور تولیدی و صنعتی تشویق شوند که این موضوع نیز مورد قبول اسلام بوده و قوانین بانکداری اسلامی نیر با آن مطابقت دارد.


وی گفت: کارکنان بانک باید با مباحث فقهی آشنا شده و مهارت فقهی آشنا شوند و همینطور اخلاق بانکداری را رعایت کنند بنابراین استفاده از واژگان مناسب در بانک‌ها توسط کارکنان اخلاق بانکی را نشان می‌دهد بنابراین کنار فقه باید اخلاق هم مدنظر قرار گیرد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 332246

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha