سطل ها و کیوسک های کتاب در شهر جانمایی شود

خبرگزاری شبستان: شمس با بیان اینکه از هر 10 نفر مسافر مترو در آلمان 8 نفر کتاب می‌خوانند، گفت: با گسترش طرح کتاب اتوبوس در مکانهای پر تردد شهر مثل میادین و پارک‌ها کتابخوانی را ترویج دهیم.

محمدرضا شمس از نویسندگان کشورمان در مورد ضرورت کتاب در اتوبوس به خبرنگار شبستان گفت: از هر وسیله‌ای باید برای معرفی و در اختیار قراردادن کتاب به مردم استفاده کرد. طرح کتاب اتوبوس هم که مدتی اجرا شد از این لحاظ خوب بود اما خود کتاب‌ها خوب و مناسب نبودند. در بین کتاب‌های اتوبوس زندگینامه به چشم می‌خورد که مناسب نبود.

 

 داستان‌های مینی مالیستی مناسب برای کتاب اتوبوس مناسب

شمس با بیان اینکه کتاب‌های اتوبوس باید مجموعه داستان باشند، عنوان کرد: بهتر است برای این طرح از داستان‌های مینی مالیستی استفاده شود. این داستان‌ها به خاطر سرعت زندگی به وجود آمده و مختص فضای امروزی است. در اتوبوس چون فرصت مردم کوتاه است، برایشان مناسب است که داستان‌های کوتاه بخوانند. محدودیت زمان مطالعه چنین داستان‌هایی را ایجاب می‌کند.

 

وی تصریح کرد: کتاب‌های پرسش و پاسخ که بر معلومات عمومی افراد بیفزاید نیز برای کتاب اتوبوس مناسب است. کتاب‌هایی در زمینه ایران‌شناسی، تهران‌شناسی و محله‌شناسی نیز برای این طرح خوب است. افرادی که با اتوبوس به نقاط مختلف شهر خود می‌روند و همچنین مسافران یک شهر با تهران و محلات و امکانات آن آشنا می‌شوند.

 

 طرح کتاب اتوبوس در مترو غیر قابل اجراست

این نویسنده طرح کتاب اتوبوس را در مترو غیرقابل اجرا دانست و افزود: این طرح به خاطر شلوغی و به‌هم‌فشردگی جمعیت در مترو، قابل اجرا در قطارهای مترو نیست. کتاب‌ها را می‌توانند در فضای خارج قطار مثلا در ایستگاه‌ها بگذارند تا مردم در زمان انتظار رسیدن قطار مطالعه کنند.

 

شمس با بیان اینکه طرح کتاب اتوبوس باید گسترش یابد، بیان کرد: این طرح متوقف‌ شده باید دوباره آغاز شود و حتی اتوبوس‌های بین شهری، قطارها و هواپیماها را هم پوشش دهد. زمانی در هواپیما مجله و روزنامه توزیع می‌شد که متأسفانه در حال حاضر قطع شده است. کتاب باید همراه مردم در اتوبوس، قطار، مترو و هواپیما باشد.

 

جانمایی سطل ها و کیوسک های کتاب در شهر

وی با اشاره به ظرفیت فضاهای شهری برای ارایه کتاب به مردم، اظهار داشت: در جاهایی که تردد مردم زیاد است مثل میادین، جاپارک‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها باید سطل یا کیوسک‌های کتاب جانمایی شود، این کار هم معرفی کتاب است و هم ترویج فرهنگ کتابخوانی بین مردم.

 

این نویسنده خاطرنشان کرد: امکان دارد در اوایل طرح، عده‌ای کتاب‌ها را بردارند و با خود ببرند و برنگردانند اما با گذشت زمان استفاده از کتاب در مکان‌های عمومی مثل اتوبوس، پارک، قطار و میادین تبدیل به فرهنگ می‌شود و مردم دیگر این کتاب‌ها را با خود نمی‌برند.

 

 پیوند مردم با کتاب به هر بهانه ای لازم است

شمس با تأکید بر اینکه به هر مناسب و با هر بهانه‌ای باید مردم را با کتاب پیوند داد، عنوان کرد: در 15 اسفند که روز درختکاری است از سوی شهرداری به مردم نهال رایگان داده می‌شود و این درختکاری به شکل فرهنگ درآمده است، خوب است که شهرداری به مناسبت‌های مختلف مثلا روز کودک، کتاب بین مردم توزیع کند. با این کار مردم تشویق به کتابخوانی می‌شوند.

 

وی معتقد است، برای ترویج فرهنگ کتابخوانی باید کارشناسان فرهنگی و نویسندگان همفکری کنند و راهکارها را ارایه دهند، در این صورت داد‌ه‌های مفید و موثری در این راه استخراج می‌شود.

 

 آلمانی ها و فرانسوی های کتابخوان

شمس با اشاره به سفری که به آلمان و فرانسه داشته است، یادآور شد: در آلمان از 10 نفری که در مترو هستند 8 نفر کتاب می‌خوانند و دو نام هم در حال روزنامه‌خواندن هستند. به ندرت کسی را می‌بینی که هدفن داشته باشد و در حال گوش‌دادن موزیک باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: در فرانسه هم از هر 10 نفر در مترو 6 نفر در حال مطالعه کتاب هستند و بقیه هم در حال گوش‌دادن آهنگ هستند اما در کشور ما چی؟ جوانان هدفنی در گوش دارند که صدای دوپس دوپس آن کنار دستی را هم گاهی اذیت می‌کند، فرهنگ کتابخوانی در کشورهای دیگر به خوبی جا افتاده اما در کشور ما هنوز نه و در این زمینه باید اقدامات جدی و تلاش‌های زیادی صورت گیرد.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 332903

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha