کاهش هزینه‌های غرب برای اسلام هراسی با ولخرجی تکفیری‌ها در خشونت!

خبرگزاری شبستان:جریانی که غرب به عنوان اسلام هراسی کلید زده است تا حدی به سوء رفتارهای مسلمانان باز می گردد، وقتی شیعه قمه می‌زند و تکفیری با بسم الله سر می‌برد دیگر غرب نیازی به هزینه اضافی در این پروسه ندارد.

خبرگزاری شبستان: وحدت بین مسلمانان در جهان اسلام یکی از راهبردهایی است که امروزه با توجه به بروز و ظهور فرقه های انحرافی اسلامی در بین شیعه و سنی می تواند به ریشه کن کردن این فرق بینجامد و همچنین به رخت بربستن افکار اسلام هراسی مردم سایر نقاط دنیا کمک کند. امروزه جهان غرب با استفاده از این رفتارهای خشن و بی منطق برخی افراد تندرو که بویی از اسلام نبرده و فقط ظاهر آن را دارند دست به تبلیغات و سیع و گسترده ای علیه مسلمانان زده اند و با ایجاد اسلام هراسی و شیعه هراسی می خواهد این کامل ترین و آخرین دین الهی را از بین ببرند .
برای تببین موانع موجود در ایجاد و حدت بین مسلمانان گفتگویی را با حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان، رئیس دانشکده مذاهب دانشگاه ادیان و مذاهب انجام داده ایم که مشروح آن را می خوانید:
 

فتاوای رهبری درباره وحدت چه راهبردهای خاصی را دنبال می کند و از چه منظری وحدت را در دستور کار دارد؟
فتاوای رهبر معظم انقلاب درباره وحدت اصلی ترین راهبردی را که دنبال می کند رسیدن به یک تمدن بزرگ اسلامی است، ما وظیفه مان در این جامعه احیای تمدن اسلامی است، برای اینکه نشان دهیم اسلام دین برتر است و اسلام نه تنها با تمدن مشکلی ندارد و بلکه تمدن ساز است باید نسبت به برخی امور با حساسیت بیشتری توجه کنیم تا مسائل جزئی نتواند ما را از آن هدف اصلی باز دارد یکی از آن مسائل جنگ مذهبی است.
اگر خدایی نکرده فضایی که آمریکا و انگلیس و وهابیت دنبال آن هستند رخ دهد و مسلمانان وارد یک جنگ شیعه و سنی شوند و قدرت شیعه را به چالش بکشند و و بالاتر از آن هزینه های مادی و معنوی شیعه را به جای اینکه برای تمدن سازی مصرف شود به جنگ مذهبی منحرف شده و هزینه شود و دولت شیعه ضعیف شده و اعتبار شیعه در کل جهان تضعیف می شود. لذا اهداف مقام معظم رهبری این است که دیگران این مهم را درک کنند که هدف ما اعتلای اسلام است، هویت بخشی به جهان اسلام است تا بتوانیم تمدن مناسبی مانند دوره های پرفروغ اسلام داشتیم را احیا کنیم.


اصلی ترین موانع وحدت شامل چه مواردی می شوند؟
اصلی ترین مانع جهل و نادانی است و به این معنا که اطلاعات کافی از مسائل علمی، فقهی کلامی اهل سنت نداشته باشیم و همچنان که اهل سنت هم این جهل را نسبت به شیعه داشته باشند کما اینکه این بی اطلاعی در اهل سنت بیشتر است، شاید در بسیاری از خانه های طلاب و روحانیت شیعه کتاب هایی از اهل سنت باشد اما متاسفانه بندرت کتاب هایی از شیعه در خانه های اهل سنت یافت می شود.
این جهل باعث می شود هر مطالب غیرواقع و کذبی را به راحتی بپذیرند و برای این مشکل باید جهل را از بین ببریم و یکی از مهمترین عللی که امروزه جهان اسلام دچار تکفیری ها و القاعده شده، جهل است. آنها هیچ اطلاعی از جهان اسلام و شیعه نمی دانند.
دومین مانع اخلاقی است، مشکل اصلی ما این است که شیعیان به اهل سنت و همین طور برعکس به هم سوء ظن دارند. البته گاهی اوقات رفتارهای نادرست مان هم باعث شده تا اتفاقات و نزاع هایی نیز رخ دهد. تکفیری ها در اهل سنت و گاهی هم افراد تندرویی در شیعه که عید الزهرا می گیرند باعث می شود این فضا ملتهب شود و این سو ظن ها خودبه خود بیشتر شود. در این راستا اگر اهل سنت و شیعه فقط به دستورات اسلام عمل کنند اختلافی بین آنها رخ نمی دهد.
اگر بدبینی و موارد سوء اخلاقی نباشد، وحدت بین مسلمانان ایجاد می شود و وحدت به معنای همدلی مناسب میان مسلمین است که شیعه و سنی یک زندگی مسالمت آمیز در کنار هم داشته باشند هر کسی هم به هر حال دیدگاه های خود را داشته باشد و حتی طرف مقابل را هم نقد کند اما این نقد باید با دیدگاه های منطقی و سازنده باشد تا با مراجعه به متون اصلی طرف مقابل باشد و این ها باید رعایت شود و اگر اینگونه باشد ما می توانیم وحدت را در جهان اسلام پیاده کنیم.
 

آیا می توان وحدت مذاهب را راهکاری موثر در برابر جریان اسلام هراسی دانست؟ چگونه؟
این راهکار خیلی جدی است، جریانی که غرب به عنوان اسلام هراسی کلید زده است تا حدی به سوء رفتارهای مسلمانان برمی گردد و بنده همیشه گفته ام یک فردی که هیچ از اسلام نمی داند و در اخبار ببیند یک فرد شیعه ای با قمه بر سر و صورت فرزندش می زند و خون از صورت او جاری شده است و در کنار آن یک تکفیری را نیز ببیند که خیلی راحت بسم الله می گوید و سر می برد و یا او را در آتش می اندازد معلوم است دیگر هیچ نیازی نیست که غربی ها اسلام هراسی راه بیندازند و افراد با این کارها خود اسلام هراسی را در بین دیگر مردم دنیا راه می اندازند.
اگر این وحدت مذاهب شکل بگیرد خیلی از این موانع مشکل ساز از جهان اسلام رخت بر می بندد دیگر سوژه ای برای غرب برای اسلام هراسی باقی نمی ماند.


رعایت چه نکاتی و اعمال چه آموزه هایی به ویژه در هنگام حج و عمره و زیارات می تواند وحدت ساز باشد؟

اگر همچون اهل بیت (ع) عمل کنیم وحدت مان روز به روز بیشتر می شود و مشکلی هم در جهان اسلام با هم تخواهیم داشت، امام صادق (ع) در مسجدالحرام نشسته بودند و یک زندیقی معروف در زمان ایشان می آید و ایشان با یک برخورد علمی، دقیق و بسیار محترمانه با او برخورد می کنند امام صادق (ع) به او نمی گوید چرا به مسجد الحرام آمده ای و تو زندیق و کافر هستی بیرون برو.
یا در روایت دیگری می بینیم که امام محمد باقر (ع) در برخورد با یک فرد کافری که به مسجد مدینه می آید و امام علی (ع) را لعن و نفرین می کند به او نزدیک می شوند و به این برده می گویند که ما می توانیم تو را آزاد کرده به تو طعام و آب و لباس دهیم آن فرد شرمنده می شود و اینگونه شخص به حقانیت ائمه (ع) و مذهب ایشان پی می برد.
در زمان حج هم اینگونه است و زائران باید این مهم را به یاد داشته باشند که هیچ گونه عمل و یا اقدامی که باعث تحریک احساسات اهل سنت شود انجام ندهند و تعامل مناسب با آنها داشته باشیم.

در زمان ائمه (ع) راه و روش ناصری خیلی مرسوم بود که اهل بیت (ع)  آن جریان را منحرف کردند و با زحمت های زیادی از بین رفت متاسفانه این جریان دوباره از سوی تکفیری ها و وهابیت به دنیای اسلام برگشته است و اگر شیعیان خوب عمل نکنند خود رفتار شیعیان هیزم های آتش ناصری گری می شود.


نقش نخبگان سیاسی و اجتماعی در این بین چیست؟
در راستای وحدت بخشی بین مسلمین مهمترین وظیفه بر دوش نخبگان سیاسی و اجتماعی است. اینها باید از روی محبت و با تعامل به مردم بفهمانند که رفتارهای اهانت آمیز و تحریک آمیز نکنند و با رفتار خشن و غلط و تحریک عواطف اهل سنت باعث نشوند تا آنها نیز اقداماتی اینچنینی انجام دهند و عواطف مثبت نسبت به اهل بیت از دل آنها رخت بربندد. اگر عوام الناس هم اینگونه رفتار کنند هم اسلام هراسی از بین می رود و هم به وحدت و تمدن سازی اسلامی می رسیم.

پایان پیام/

 

کد خبر 334049

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha