تلاش برای گرفتن حکم برائت بنی امیه/گریه بر حسین (ع) سیره نبوی است

خبرگزاری شبستان: استاد تاریخ در پاسخ به شبهه وهابیت درباره عزاداری و اشک ریختن برای امام حسین (ع) گفت: اشک ریختن برای امام حسین(ع) نه تنها بدعت نیست که سیره رسول الله (ص) است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان،‌ برنامه «پندار» جمعه شب، ‌29 آذرماه با موضوع «شبهات عاشورایی» روی آنتن شبکه دوم سیما رفت.
بر پایه این گزارش، در این برنامه که در واقع ارائه گزارشی مستند از فعالیت‌های شبکه‌های ضدشیعی و معاند درباره عزاداری‌های عاشورایی بود،‌ نظرات هر کدام از کارشناس وهابی طی کلیپ‌های کوتاه پخش و در نهایت نظرات علمای شیعی به این اظهارات ارائه شد.

در ابتدای برنامه سخنان چند تن از وهابیون شبکه‌های معاند پخش شد که طی این کلیپ‌های کوتاه،‌ یکی از فعالان شبکه‌های وهابی اظهار کرد: خداوند دارد انتقام مدعیان محبت حسین (ع) را می‌گیرد، امروز می‌بینیم که آنان خودشان به خودشان شلاق می‌زنند،‌ امروز اگر حضرت حسین (ع) به ایران می‌آمد و آخوندها و شیعیان به او نامه می‌نوشتند مطمئن باشید در ایران نیز همان کاری که عبیدالله بن زیاد کرد را ایرانیان انجام می‌دادند.
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام سید مهدی علیزاده، رییس پژوهشکده حج و زیارت ‌طی سخنانی در پاسخ به اظهارات فوق از سوی وهابیون گفت: امام حسین(ع) حج خود را نیمه‌تمام گذاشتند،‌حضرت (ع) فرمودند: می‌ترسم خانه خدا با خون من رنگین شود.

در ادامه حجت‌الاسلام قربانعلی در پاسخ به این شبهات اظهار کرد: ابن تیمیه شبهه‌ای را مطرح کرد و پیروان او حتی نیامدند تجسس کنند که ماجرا چیست و آیا شیعیان امام حسین(ع) را به شهادت رساندند، اگر منظور وهابی‌ها از شیعیان کسانی باشد که در کوفه زندگی می‌کردند پاسخ این است که آنها شیعه نبودند و تنها بخشی از ساکنان کوفه شیعه بودند، اگر می‌گویید کسانی که نامه به حضرت (ع) نوشتند شیعه بودند پاسخ این است که در تاریخ هم داریم سران خوارج حتی به حضرت (ع) نامه نوشتند و تنها یک طیف نبودند که برای امام حسین(ع) نامه نوشتند.
وی ادامه داد: کوفه در آن زمان شهری بودکه هنگام فتح ایران پایه‌ریزی شد و قبایل مختلفی از اسد گرفته تا قریش در آن ساکن بودند و جمعیت کوفه متشتت بود و این شهر هرگز یک دست شیعه نبود، لذا اگر عده‌ای نامه نوشتند و عده‌ای دیگر آمدند و حضرت (ع) را شهید کردند دلیل نیست که شیعه در کشتن امام حسین (ع نقش داشته باشند، و اگر کسی حتی اندکی با تاریخ آشنا باشد هرگز نمی‌گوید که شیعیان، امام حسین(ع) را شهید کردند.
در ادامه این برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدهادی یوسفی غروی، استاد تاریخ در پاسخ به شبهه وهابتی درباره عزاداری و اشک ریختن برای امام حسین (ع) گفت: اشک ریختن برای امام حسین(ع) نه تنها بدعت نیست که سیره رسول الله (ص) است.

 

تلاش برای حکم برائت یزید در ماجرای کربلا!

در بخش بعدی برنامه ویدوهایی از شبکه‌های مختلف وهابی پخش شد که طی آن یکی از بییندگان با شبکه وهابی تماس گرفته و اظهار کرده بود به نظر می‌رسد شما بیشتر دارید دست یزید و معاویه را از این جنایت می‌شویید و اگر قرار باشد به حرف‌های شما توجه کنیم که باید همه جنایتکاران عالم را بی‌گناه بدانیم. 

در ادامه ویدئوی دیگری از یکی از شبکه‌های وهابی پخش شد که طی آن کارشناس برنامه گفت: زیارت‌ها فقط مخصوص سه مکان است، ‌مسجدالنبی (ص)،‌مسجدالاقصا و خانه خدا و جز این سه مسجد هیچ مکانی برای زیارت جایز نیست.

همچنین در بخش بعدی برنامه کلیپی دیگر پخش شد که طی آن مجری یکی از شبکه‌های وهابی اظهار کرد: هیچ امری شایسته آن نیست که بخواهیم به آن استغاثه کنیم جز خدا.
حجت‌الاسلام قربانعلی در پاسخ به این شبهات در بخش‌ بعدی این برنامه گفت: وهابیون استغاثه و زیارت اهل قبور را قبول ندارند، آنها می‌گویند زیارت اهل قبور در سیره پیامبر(ص) نیست در حالی که در منابع مختلف از جمله در کتاب «صحیح مسلم» به نقل از عایشه آمده است که پیامبر(ص) شب‌ها از منزل خارج می‌شد و به قبرستان بقیع می رفت و به مردگان سلام می‌کرد؛ همچنین در «مستدرک» آمده است که پیامبر (ص) ابتدای هر سال از مدینه خارج می‌شد و به قبور شهدای احد سر می‌زد.
وی ادامه داد: شاید اشتباه در درک سخن پیامبر(ص) بوده است،‌ می‌گویند عایشه در غم از دست دادن برادرش اشک می‌ریخت که عبدالله بن عمر به او گفت: اگر کسی بر مرده گریه کند مرده معذب می‌شود که عایشه گفت: عبدالله بن عمر در درک سخن پیامبر(ص) به اشتباه افتاد چراکه روزی پیامبر(ص) از جوار قبری عبور می‌کردند و دیدند عده‌ای دارند بر او گریه می‌کنند، ‌پیامبر (ص) فرمودند: آنها بر او گریه می‌کنند در حالی که او در قبر عذاب می‌کشد و این دریافت عبدالله بن عمر از سخن پیامبر (ص) است، ‌آن شخص که پیامبر (ص) درباره او گفت فردی مشرک بود که از دنیا رفته بود. 

 

توسل به اولیای الهی شرک است!

در ادامه برنامه تفسیر و گزارشی از برخی دیگر از شبهات وهابیت پخش شد، ‌از جمله اینکه حاجت خواهی و توسل به اولیایی که از دنیا رفته‌اند بر فرض اینکه بشنوند شرک است،.
حجت‌الاسلام قربانعلی در پاسخ به شبهات مذکور اظهار کرد: خداوند در آیه 23 سوره مبارکه «شوری» می‌،رماید: « ذلِکَ الَّذی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى‏ وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فیها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ» یعنی این همان [پاداشى] است که خدا بندگان خود را که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند [بدان] مژده داده است بگو به ازاى آن [رسالت] پاداشى از شما خواستار نیستم مگر دوستى در باره خویشاوندان و هر کس نیکى به جاى آورد [و طاعتى اندوزد] براى او در ثواب آن خواهیم افزود قطعا خدا آمرزنده و قدرشناس است.
وی تاکید کرد: در این آیه اشاره به دوستی و محبت و حسنات شده است،‌مطابق این آیه دوستی و محبت به پیامبر(ص) نیز از حسنات بوده و از موجبات تقرب به خداوند است.

همچنین در ادامه برنامه حجت‌الاسلام و المسلمین علیزاده با اشاره به شبهه وهابیت نسبت به توسل و استغفار بیان کرد: در قرآن آمده است که کسانی که خطا کردند و مشکلی برایشان پیش آمد به خدا و رسول‌اش (ص) مراجعه کنند و استغفار کنند، ‌همچنین زمانی که فرزندان یعقوب برادرشان یوسف را به چاه انداختند و به زعم خودشان او را کشتند، زمانی که برگشتند به پدرشان گفتند برای ما استغفار کن، پس اگر توسل شرک باشد چه فرقی میان انسان مرده و زنده است ضمن اینکه در قرآن نیز به این مهم اشاره شده است.
در ادامه حجت‌الاسلام یوسفی غروی با اشاره به برپایی مراسم عزاداری برای امام حسین(ع) و گریستن بر اموات گفت: اخبار مشهوری از پیامبر (ص) داریم که وقتی در سال سوم هجرت جنگ احد در گرفت و حمزه شهید شد، خانه‌های متعددی در مدینه پر از شیون و زاری بود به جز خانه حمزه چراکه کسی را در مدینه نداشت،‌لذا پیامبر(ص) فرمود عمویم حمزه گریه کنندگانی ندارد که وقتی انصار این مساله را از پیامبر(ص) شنیدند به زنان‌شان سپردند و خواستند که به احترام پیامبر(ص) و عمویش به منزل پیامبر(ص) بروند و بر عموی پیامبر(ص) گریه کنند و بعد برگردند و این خبر را شیعه و سنی گفته اند، ‌لذا این خبر دلالت بر مشروعیت عزاداری بر اموات دارد و همین که نهی نشده است مساوی با تقریر است و لذا سیره پیامبر(ص) است. 

همچنین در ادامه حجت‌الاسلام قربانعلی طی سخنانی عنوان کرد: اینکه گریه کردن بر کسی که از دست رفته است تنها تا سه روز مجاز است از آن حرف‌های عجیبی است که وهابیون می‌گویند، ‌ما در سیره رسول خدا (ص) می‌بینیم که سال‌ها در غم از دست دادن مادرشان گریستن و این مساله در کتاب‌هایم ختلفی از جمله مسند احمد آمده است که پیامبر(ص) قبر مادرشان را زیارت می‌کردند و می‌گریستند و طوری گریه می‌کردند که اطرافیان ‌اش نیز گریه می‌کردند، همچنین در قرآن آمده است که یعقوب در فراق عزیزش یعنی یوسف سال‌ها گریست ضمن آنکه انسان خود به خود بعد از مرگ عزیز خود گریان می‌شود.
وی با اشاره به شبهه وهابیون پیرامون عزاداری و گریه برای سالار شهیدان (ع) گفت: بعد از عاشورا امام سجاد (ع) در مقاطع مختلفی می ‌گریستف‌یکبار یکی از خدمتکاران به حضرت گفت من نگران شما هستم که حضرت فرمود: چگونه گریه نکنم در حالی که یعقوب یک نفر را از دست داد و سال‌ها گریست اما من در یک نیم‌روز هجده نفر از عزیزانم را از دست دادم.
 

قمه زنی، توهین به مذهب

همچنین در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین یوسفی غروی پیرامون برخی مسائل از جمله قمه‌زنی گفت: در زمان صفویه سپاه عثمانی‌ها عده‌ای سرباز معروف به ینی‌چری داشنتد که همیشه مثل جلادها آماده قربانی کردن بودند،‌ در مقابل صفویان نیز چنین سپاهی داشتن، ‌اما در روز عاشورا دستور می‌دادند که دسته‌جات لشگر بیایند و عزاداری کنند و در آن روز به نظرشان رسید که یک یا دو قمه بر سر بزنند و این شد شروع قمه‌زنی البته در آن سال‌ها قمه‌زنی صورت توهین به مذهب نداشت اما الان این صورت را یافته است و لذا بسیاری از فقها حکم به تحریم آن کرده‌اند.
در ادامه برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی بخشی با بیان اینکه وهابیت یک فرقه‌ است، ‌اظهار کرد:‌این فرقه با اهداف سیاسی ایجاد شد و دارای اعتقاد خاص خودش است از جلمه اینکه ظاهربین هستند، اما نکته این است که اهل سنت از وهابیت نیستند و وهابیت نیز از اهل سنت نیستند و بیشترین کتاب‌ها در رد وهابیت را اهل سنت نوشته‌اند. 

حجت‌الاسلام بخشی در ادامه به برخی وهابیت اشاره و خاطرنشان کرد: برای مثال آنان معتقدند که خدا بعد جسمانی دارد و در روز قیامت از عرض به فرش می‌آید!
پایان پیام/
 

کد خبر 325319

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha